Til gengæld er manuskriptet meget velskrevet og “Besat” er uhyre godt spillet. Tom Wilkinson er perfekt som Fader Moore. Hans godmodige fremtoning og fine spil bevirker at Fader Moore på ingen måde fremstår som en gal prædikant. Laura Linney er ligeledes rigtig god som advokaten Erin Bruner, en rolle der minder om den hun spillede i “Primal Fear”. Jennifer Carpenter spiller Emily Rose glimrende, men det er en rolle som uundgåeligt kommer til at stå lidt i skyggen af den pragtpræstation som Linda Blair leverede i “Exorcisten”.

“Besat” er en begavet og interessant film. Horrorfans der kun jagter et godt, overfladisk gys vil gå forgæves, men hvis de har tålmodighed til det, vil de i stedet få chancen for at se et veludført, velspillet og tankevækkende drama. Uanset om man er darwinist eller ej så er “Besat” resultatet af intelligent design.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Zabriskie 18 år siden

Hvorfor synes I "besat" er en dårlig titel?
Le temps détruit tout
Gravatar

#32 lasse78 18 år siden

#31 den er for lige på og ligge mere op til spas end noget som skal tænkes over. Lidt lige som at sige til kællingen "Bol mig", i stedet for "Har du ik også lyst til at gå lidt tidligere i seng i aften". Ik så meget mystik i den første. Og det er DET filmen lige ligger op til, mystik og suspense. Ikke pervers vold and happy gore.

Lad os tage titlen "Braindead" = "Bol mig".

Hvis "Alien" skulle oversættet lige så genialt som "Besat" ville det ligge lidt i denne stil. "Slimet monster fra fremmede planet med syre i blodet der jager mennesker".

..........Men jeg kan jo også tage fejl........
http://lasseelkjaer.dk/
Gravatar

#33 lasse78 18 år siden

men på den anden side så er titlen "The Exorcisme Of Emily Rose" jo også rimelig "lige på" uden at ligge meget op til fanasien. Men STADIG, titlen har et "swing" som virker og selve ordet "exorcist" sælger og vækker minder hos de fleste. Så må "Emily Rose" være suspensen og det ukendte som skal udforskes.

..........Men jeg kan jo også tage fejl........
http://lasseelkjaer.dk/
Gravatar

#34 Zabriskie 18 år siden

#32 og #33. Nu ville jeg jo mene at Alien også er forholdsvis ligepå og hårdt.

Derudover kan titlen "Besat" jo, med lidt god vilje, også indeholde en hvis tvetydighed idet en besættelse jo ikke behøver være af åndelig karakter. Personligt kan jeg godt se det problematiske hvis den danske titel havde været "Emily Roses Exorcisme". Det lyder bare ikke særlig godt på dansk, det virker på en måde kluntet. Det er nok de overvejelser de dansk promo folk har haft. Sandsynligvis kunne oversættelsen godt have været bedre... men ligefrem at kalde den katastrofal ville jeg mene var at gå til yderligheder.
Le temps détruit tout
Gravatar

#35 wiseguy 18 år siden

Fik set filmen i fredags. Jeg er enig med anmelderen - udmærket film 4/6.
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

#36 18 år siden

Klamt, jeg troede det var en ny Excorsisten, og så var det endnu en fucking retssagsfilm. Ellers ok, men ikke hvad jeg forventede.

#25: Enig!
Gravatar

#37 keitel 18 år siden

Har lige set filmen, og den er jo bare for sej. Min Yndligs genre er gys og drama, og dette er en blanding af det hele. Er ikke helt enig med anmelderen, da netop det at den er bygget over en sand historie kan virkelig faa en til at taenke paa om der er mere mellem himmel og jord. og netop eksorsisten som Benway naevner er jo fri fantasi og ren Horror og er selvfoelgelig mere uhyggelig, her faar man mindst ligesaa meget drama for pengene, men tilgengaeld er der meget mere at taenke over bageefter. 6 point herfra
Gravatar

#38 filmz-Bruce 18 år siden

Retssagsdrama, fedt! Så skal den ses alligevel!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: