Hvorfor lyttede vi ikke, dengang der var afdragsfrie lån til alle? Det er bagklogt at spørge om otte år efter. Men stadig relevant. Michael Moore har længe vidst, hvem der har skylden. Nu ved Adam McKay det også samt Margot Robbie i et badekar, der forsøger at råbe os op, inden vi udfylder den næste ansøgning om et lån hos banksælgeren. Kan Bale, Carell, Gosling, Pitt og en stripper få dig til at lytte?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 nclka1990 8 år siden

Jeg mener det er for let, at kritiserer filmen for at være bagklog og bare fortælle os, at uha se nu, bankerne er de onde! I mine øjne er filmens hovedformål slet ikke at slå et skyldsspørgsmål fast. Nej, i mine øjne er filmens fornemmeste opgave at prøve at forklare alle os almindelige dødelige hvad det egentligt var der foregik i tiden op til finanskrisen - ikke fordi vi skal sidde og tude over, at bankerne bare er de store onde bøhmænd. Det er trods alt en begivenhed, der har påvirket et utal af mennesker over hele verden, og jeg mener, at humor er et fantastisk middel for at åbne denne fortælling op for folk, der ikke har deres daglige gang på Wall Street. Det er ikke en de gode mod de onde for hver vores fire (anti)helte har da i dén grad også mudrede motiver og samvittigheder, når rulleteksterne ruller over skærmen...

Derudover er det for let købt bare at sammenligne filmens energi og klipning med Wolf of Wall Street. Begge film er energiske men på to vidt forskellige måder i min mening og sammenligningen er bare den simple løsning pga. emnet, men det er selvfølgelig bare min holdning.
Gravatar

#2 Driver 8 år siden

#1

Morten Just har desværre (synes jeg) en tendens til at skulle sammenligne alt med alt.
Jeg tror i øvrigt du har ret i, at McKay og bogens forfatter, Michael Lewis ønsker at fortælle en tung historie på en letfordøjelig måde og som sådan ikke være bagkloge. Det er i hvert fald det, jeg uddrog fra de interviews, jeg har set med McKay og Lewis, der vel i øvrigt, gætter jeg på, er et lidt større forbillede for tilblivelsen af denne film end Michael Moore, ville jeg da tro.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#3 Stetso-G 8 år siden

Jeg tror også, Morten har misforstået filmens ærinde. Jeg så ikke nogen bagklogskab. TBS gjorde meget ud af at fortælle, hvor uigennemskueligt systemet er, så hvorfor skulle den samtidig sige, at vi glemte at lytte? Der var ikke nogen, der sagde noget, andet filmens hovedpersoner, som ikke giver budskabet videre til andre end deres foresatte, mens de prøver at forklare, deres vilde plan om at udplyndre systemet.
Dette er en film uden helte. Uden andre moraler end, systemet er råddent.

Gravatar

#4 Ruger 8 år siden

Denne film er en decideret fornærmelse mod ens intellekt. Finanskrisen for dummies.
Gravatar

#5 Gasivodo 8 år siden

#4 Et Link eller to, har du vel?

Jeg vil se - før jeg udtaler..
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#6 steadi07 8 år siden

Jeg var godt underholdt. Nok til, at jeg godt vil anbefale den til andre, som er bare lidt interesserede i finanskrisen.

Dens måde at bryde den fjerde væg på var lidt pudsig, men okay, den tager jeg med.
Gravatar

#7 jessup 8 år siden

Jeg tror ikke helt jeg forstår anmeldelsen. Bagklog? Den gør et stort nummer ud af at vise at selv de involverede har svær ved at forstå. Hvorfor lyttede vi ikke? De involverede går ikke offentligt ud med deres viden ihvertfald ikke i bred forstand. Så vidt jeg husker kom oversagen til at boblen sprang først ud i efter krisen var en realitet eller ustoppelig. Filmen fortæller ret underholdende om tiden inden - vi har haft film om hvordan bankerne handlede lige inden bailouten.
This is just until June

Skriv ny kommentar: