Instruktøren John Lee Hancock formår at forsyne handlingen med nok lune og tempo til, at man aldrig keder sig, men han lader til gengæld alle de mørkere sider ganske urørt. Vi præsenteres i stedet for en virkelighed, der næsten minder om “High School Musical”, hvor modgang overvindes med forbløffende lethed, og hvor Sandra Bullocks rappe replikker ubesværet kan lamme alt fra undervisere til svært bevæbnede bandemedlemmer. Det hele er så veludført, at det ikke er usandsynligt, at mange vil lade sig rive med, men det kræver trods alt også, at man lige som den rapkæftede redneck lader sig kue uden spørgsmål.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MMB 13 år siden

Jeg er ret enig i anmeldelsen, dog giver jeg den 6/10.
Gravatar

#2 Lord Beef Jerky 13 år siden

Jeg er helt enig i anmeldelsen, og giver filmen 3/6 eller 5/10 om du vil.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#3 BN 13 år siden

Der er ikke det mindste tegn på real indre konflikt


Benway, mener du ikke "reel" fremfor (det ganske vist beslægtede) "real"? :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#4 Benway 13 år siden

#3 Jo, der gik vist lidt engelsk i det. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 Nicki52 13 år siden

Jeg vil give den 5/6 stjerner, da det både er en sød og rørende film med godt indhold.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#6 Skeloboy 13 år siden

Jeg vil give den 2/6...filmen har rigtig mange gode øjeblikke, men jeg forstår ikke ham drengen. Det er så plat og dårligt, og jeg får lyst til at slå ham med et bat. "Smile at them, so they know you're their friend"...fuck, det er ringe. Og hvad sker der lige for
den måde, han er med til forhandlingerne på? og at han træner ham? amen, herre jemini...


Havde det ikke været for ham, havde filmen hvertfald fået en karakter højere, måske end da lige en lille 4/6
Gravatar

#7 filmz-Bruce 13 år siden

Jeg har det sgu svært med at blive ophidset over klichéer, når de virkelig er sket :) Det er jo det som er problemet med Blind Side. Vi danskere har en anden mentalitet og er hurtige til at replicere med brækopkastende fornemmelser, når vi udsættes for indhold som i The Blind Side.

En forfærdelig tilbagevenden til fortællingen om den hvide mands dominans til fordel for den hjælpeløse sorte, i filmen portrætteret via Sandra Bullocks karakter, en historie som man fra et politisk korrekt synspunkt, hellere var foruden anno 2010.

Men det er ikke amerikanernes problem, det er vores, danskernes. Historien ER sukkersød og dens opbygning og indhold minder mere om eventyret om Askepot eller Den Grimme Ælling og uden for vor forstand til at være reel. Filmens "fejl" er, at den forholder sig stringent til bogen. Bogens "fejl" er, at den holder sig stringent til den fortælling, som bl.a. familien Tuoy har fortalt forfatteren.

Og hele problematikken falder tilbage på "only in America", hvor velgørenhed ikke betales over skattebilletten som i Danmark, men er et projekt for netop rige kvinder, som portrætteret af Sandra Bullock. Det er et sammenstød mellem amerikansk og dansk mentalitet og Blind Side kan i den sammenhæng opfattes som symbol på vore forskelle.

Når vi således hader stereotyperne i Blind Side, er det fordi vi ikke kan forestille os dem som værende ægte karakterer, for efter karakterskalaen for dansk selvforståelse, er de det ikke. Men har man rejst i USA vil man støde på masser af mennesker, for hvem Blind Side, blot er en af de gode historier for det daglige liv. Det KAN ske og det sker!

Vi kan således harcellere over indhold, stereotyper og manipulerende filmteknikker, men der er faktisk ikke så meget anderledes over en film som denne og andre amerikanske feel good film fra 30'erne og fremefter. Scenarier som er utænkelige efter dansk målestok, er dagligdag på den anden side af dammen. Slutteligt kan vi spørge os selv, om det er amerikanerne eller os, som har et problem med illusionerne i biografens mørke.

Jeg vælger at se The Blind Side, som jeg ser en Howard Hawks og en Frank Capra film og jeg var underholdt og Sandra Bullock spillede fortræffeligt!

7/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 filmz-Fairytale 13 år siden

#6 Haha, tænkte også på det der eksempel "Smile at them, let them know you're their friend". Omfg, han var et mareridt ham drengen. Ham og træneren for holdet var katastrofer. Det var helt vanvittigt så meget de overspillede, det var forfærdeligt at overvære. Hvis de to ikke havde været med kunne The Blind Side sagtens have fået et lille 4-tal fra min side. Sandra Bullock spillede ellers supergodt, det var jo ikke hendes skyld at hun en gang i mellem fik nogle dumme replikker.
Hollywood er simpelthen for søde ved sådan nogle slags film. På samme måde som Precious som godt nok var en lille tand bedre. Men det er virkelig "klamt" at film som disse får lov til at blive oscarnomineret i en kategori som ellers skulle være så svær.

Må lige understrege igen at drengen i The Blind Side var en sand katastrofe. Tænk at man virkelig kan hade en dreng som ellers bare gør sig umage med sit arbejde så meget.

Peace out!

Skriv ny kommentar: