Som en superhelt i beskyttende kappe går Jasmine ulasteligt klædt i Chanel og perler. Men lige lidt hjælper de dyre mærker, snobberiet og det desperate selvbedrag. Hun er allerede ude, hvor hun ikke længere kan bunde. Stoltheden har gjort hende blind, og de endeløse pillecocktails har bare gjort hende endnu mere forstyrret. Hun dulmer nerver med vodka martinier i et hæsblæsende tempo kun matchet af Patsy fra tv-serien “Absolutely Fabulous”. ”Hvem skal man gå i seng med her for at få en Stoli martini?” vrænger hun desperat ud af mundvigen i en scene, hvor hun næsten ikke kan holde til mere. En mere hjerteskærende deroute skal man lede længe efter. “Blue Jasmine” er Allen i sit allermest tragikomiske hjørne. Klasseskellet er dybt og bredt som Grand Canyon, og slutningen langt fra opløftende. Og så leverer Cate Blanchett et af de mest komplekse kvindeportrætter i nyere tid.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 bjarke 10 år siden

Uden tvivl en på mange måder forrygende præstation af Cate Blanchett - kompleks, kold, kynisk og kalkuleret. Bum. Ja, Woody Allen er tilbage i sortsynet hopla. Og endnu en fin, velskrevet og engagerende anmeldelse, Jannie. Sådan. Jeg giver den 4 ud af 6 stjerner.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#2 jessup 10 år siden

Stellllllla!
This is just until June
Gravatar

#3 jannie dahl astrup 10 år siden

Takker, Bjarke! Ja, Allen er virkelig i hopla, som du skriver.
Boris Lermontov: Why do you want to dance? Vicky Page: Why do you want to live?
Gravatar

#4 Andreas Ebbesen Jensen 10 år siden

Jeg er totalt enig i din anmeldelse, Jannie. Sjældent har gode, gamle Woody været bedre. Og det er sgu noget af en kraftpræstation frøken Blanchett leverer. Jeg vil også give den fem stjerner, men jeg har alle dage også været tosset med den lille, bebrillede neurotiker :)
'I don't want to achieve immortality through my work. I want to achieve it through not dying' - Woody Allen
Gravatar

#5 Highland Park 10 år siden

... at synge hende en flad lussing.

Ha! Sikke en pragtfuld sprogblomst. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#6 the_paki_don 10 år siden

Jeg så den i går og var helt blæst væk af filmen! Det skal så lige siges, at sidste tirsdag oplevede jeg også at blive blæst væk... af Pacific Rim! :D

Herligt seriøs, men let brise i sommerens varme blockbuster afslutningsperiode med en moderne fortolkning af "A Streetcar Named Desire", der brillerer med solide præstationer og en hovedrolleindehaver, der kræver din opmærksomhed med de mindste ansigtstræk og kunstpauser...

Blanchett har helt klart skabt en Oscar-værdig karakter og jeg forventer helt klart at se hendes navn dukke op en helvedes masse gange i slutningen af året, når Oscar ræset begynder at få fart på.

Kan varmt anbefales til elskere af godt skuespil, velskrevne dialoger og en velfortalt skiftende varm og kold historie.
Gravatar

#7 Tarantrier 10 år siden

Jeg er rørende enig i anmeldelsen. En formidabel film!
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.
Gravatar

#8 fubar 10 år siden

Herlig film fra Woody Allen. Jeg er meget enig med anmelderen, dog finder jeg det en smile uheldigt at der bliver kommenteret på slutningen.

Skriv ny kommentar: