Blue Jasmine
Udgivet 7. aug 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Finanskrisen og dens altfortærende råddenskab er både katalysator og omdrejningspunkt for Woody Allens 46. og anderledes alvorlige spillefilm, “Blue Jasmine”. Allen selv har, som vanen byder, både instrueret og skrevet manuskript – aldeles fremragende skal det siges, men det er Cate Blanchett som titlens tungsindige Jasmine, der for alvor skal applauderes for sit arbejde. Næste års Oscar-statuette er allerede sendt til indgravering.
Oven i ydmygelsen ved at skifte penthousen på Manhattan ud med søsters to-værelses er Jasmine også på sammenbruddets rand. Det er gået op for hende, at hun aldrig har gennemført en uddannelse, men bare har giftet sig ind i de høje cirkler. Faktisk er hendes eneste talent at indrette huse. Men det har hun ikke engang papirer på. Kan hun samle småstykkerne af sig selv op og stykke dem sammen igen? Eller er Jasmine allerede fortabt?
Omkring Jasmine sværmer en hel horde velspillende biroller. Britiske Sally Hawkins, der fik et velfortjent gennembrud i Mike Leighs “Happy-Go-Lucky”, spiller Jasmines adopterede søster med en ligefrem og afvæbnende sødme. Igen og igen tilgiver hun Jasmine hendes snobbede bemærkninger, alt imens hun selv kæmper med en jaloux kæreste, to børn, en eksmand og en hurtig affære. Alec Baldwins karakter er en krydsning af hans sleskcharmerende cheftype i komedieserien “30 Rock” og virkelighedens mørke finansfyrste, Bernard Madoff. Oplagt casting. Men mest overraskende er gensynet med 1990’ernes slemme stand-up’er, Andrew Dice Clay. I sin første filmrolle i et årti rammer Clay forbavsende rent den rette, dramatiske tone som søsteren Gingers eksmand, Augie, der har et par sandheder oppe i ærmet til Jasmine.
Som en superhelt i beskyttende kappe går Jasmine ulasteligt klædt i Chanel og perler. Men lige lidt hjælper de dyre mærker, snobberiet og det desperate selvbedrag. Hun er allerede ude, hvor hun ikke længere kan bunde. Stoltheden har gjort hende blind, og de endeløse pillecocktails har bare gjort hende endnu mere forstyrret. Hun dulmer nerver med vodka martinier i et hæsblæsende tempo kun matchet af Patsy fra tv-serien “Absolutely Fabulous”. ”Hvem skal man gå i seng med her for at få en Stoli martini?” vrænger hun desperat ud af mundvigen i en scene, hvor hun næsten ikke kan holde til mere. En mere hjerteskærende deroute skal man lede længe efter. “Blue Jasmine” er Allen i sit allermest tragikomiske hjørne. Klasseskellet er dybt og bredt som Grand Canyon, og slutningen langt fra opløftende. Og så leverer Cate Blanchett et af de mest komplekse kvindeportrætter i nyere tid.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet