Dennis Gansel, der med “Napola” før har berørt sit moderlands dystre fortid, vil gerne tale til de unge tyskere, også selv om de er blevet trætte af at høre om det tredje rige og den nazistiske arvesynd. Men i det øjeblik en undervisningsfilm fra tv skal transformeres til seriøs biograffilm, gælder der helt andre spilleregler. Dramaet skal være stærkere, realismen højere og kreativitet og underholdning i top. “Bølgen” har sine momenter på lærredet, men havde måske alligevel haft sin største berettigelse som effektiv undervisningsfilm før det store frikvarter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 wimmie 15 år siden

Jeg husker den oprindelige "The Wave" fra min skoletid, og den var faktisk ganske god - kunne være man skulle prøve at finde den igen :)
Denne tror jeg måske nok jeg springer over...med mindre muligheden lige byder sig en søndag eftermiddag eller lignende...
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#2 elwood 15 år siden

Yep The Wave fra skoletiden af, var en ret go tankevækkene film.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 tiany 15 år siden

Yes den oprindelig har jeg set flere gange og den er tankvækkene. Men ved ikke lige om jeg har lyst til denne, måske når den en gang kommer på tv
Valar morghulis
Gravatar

#4 blahblah 15 år siden

Jeg så filmen for et godt stykke tid siden og fandt den enormt ringe. Ikke nok med at den fuldstændigt ændre på den rigtige historie, så er den fyldt til renden med dårlig filmhåndværk og endnu dårligere skuespil.

Men hele historien er mega utroværdig.
Gravatar

#5 wimmie 15 år siden

Det minder mig lidt om noget dokumentar vi så i engelsk i 10. klasse om racisme og gruppementalitet. Tror den hed "A Class divided".
Det handlede om en skolelærerinde i USA i 1960'erne, Jane Elliott, der lavede et forsøg med sine elever med at dele dem op; dem med blå øjne og dem med brune(andre).
Så vidt jeg husker var det meningen at det ene hold hele ugen skulle udelukke det andet hold og køre hetz mod dem for at vise hvor let det er at påvirke/manipulere børn til at "hade" personer med bestemte karakteristiske/racebestemte træk.
Dokumentaren var meget tankevækkende og ret barsk.
Er der nogen der kender noget til den og evt. ved hvor den kan findes, må I gerne sige til - kunne egl. godt tænke mig at se det igen :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#6 davenport 15 år siden

Man kan se den på youtube, åbenbart. Jeg kan ikke lige lægge et link, for min c/p virker ikke...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: