“Børnehjemmet” svinger mellem realistiske drama-scener og overnaturlige skrækscener, og et eller andet sted i midten opstår et magisk vakuum, hvor det virkelige og uvirkelige opløser hinanden. I dette vakuum har Bayona fordelagtigt råderum for en dyster godnathistorie. “Børnehjemmet” er et mørkt eventyr uegnet for børn, der om end ikke helt udstråler samme originalitet og kreativitet som Guillermo Del Toros egen “Pans labyrint”, så giver den i hvert fald et effektivt kontinuerligt gys og et foruroligende indblik i skyggesiden af de levede lykkeligt til deres dages ende-historien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Wrangque 16 år siden

Har set både rigtig gode og rigtig dårlige anmeldelser af denne film.
Skal helt sikkert se den, om ikke for andet, så fordi at Del Toro har haft en finger med i spillet.
Gravatar

#2 MTK 16 år siden

For en gangs skyld er jeg enig med en anmeldelse af Roger Ebert. Orfanato er en helt fantastisk film, og den eneste "gyser" der virkelig har formået at holde mig i et næsten ulideligt jerngreb hele vejen igennem.

Håber samtidig vi får en del at se til Belén Rueda i fremtiden - var især på grund af hendes præstation jeg blev nød til at ta' handlingen seriøst. 5/6 herfra.
Gravatar

#3 squee 16 år siden

Jeg kedede mig ikke ét sekund i selskab med Juan Antonio Bayonas "El Orfanato". I realiteten lå jeg fuldstændig sammenkrøllet i BioCitys sæder, som om filmen lagde sig ned over mig med al dens vægt - fordi denne film er i den svære vægtklasse inden for sin genre.
Med hånden på hjertet og fingrene i "spejder-ære" formation så har jeg ikke følt samme uhygge i en film, siden jeg så The 6th Sense tilbage i 2000. Når man siger "El Orfanato", vil man i fremtiden også sige "The Others", fordi der er selvfølgelig mange ligheder mellem de to film. "El Orfanato" skiller sig dog ud ved at være omtrent en milliard gange bedre på alle leder og kanter, da det for det første er tydeligt, at der ikke bliver taget hensyn til, at denne film skal kunne ses med et yngre publikum (her taler vi om 12-15 år, der godt kunne se f.eks. The 6th Sense), da filmen er indeholder nogle overraskende voldsomme scener, som må varme enhver gyserfans hjerte - mit var brandvarmt.
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#4 filmfan 16 år siden

Har lige set "El Orfanato", og er meget begejstret. Er sådan set enig i anmelderens kommentarer omkring filmens brug af genrens klicheer ... de er med alle sammen, men summen af dem udgør alstå alligevel en af de mest rørende film, jeg længe har set. Ja rørende ... for det er en gyser, der også kalder på den slags følelser. 5/6
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#5 filmz-Kragmose 16 år siden

Eksempelvis viser en lille dreng med en stofpose over hovedet sig at være langt mere skræmmende end de alment kendte computeranimerede spøgelser og monstre.

Amen!
Gravatar

#6 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Jeg fik en privat screening af den for et par måneder siden og har glædet mig lige siden til, at den skulle komme op i biograferne. Skal klart have hevet kæresten med ind at se den. Spanierne kan virkeligt noget med at skabe stemningsfulde gysere for tiden.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#7 Slettet Bruger [3987167389] 16 år siden

Fantastisk film!

Udover den begrundede kritik af ham, som spiller Calos, så er filmen noget nær fejlfri, og som # 4 siger også virkelig rørende, hvilket er noget man kan sige om de færreste gysere.

Det er klart den bedste gyser, jeg hart set i flere år...
Gravatar

#8 filmz-Mifan 16 år siden

Jeg har ikke så meget at tilføje, er enig med ovenstående kommentarer. Superfilm. Fantastisk stemning fra start til slut.

...og så er det længe siden, at jeg, i den grad, har hørt piger skrige i biografen... mens fyrene smågriner lidt, fordi det skal vi, selvom vi reelt er ved at skide i bukserne.
~ Mifan
Gravatar

#9 filmz-BrotherJack 16 år siden

På mange måder en flot, effektfuld og romantisk film. Sammenligningen med "Pan's Labyrint" er soleklar. Det er fantastisk med disse mørke eventyr.

Den indeholder de bedste elementer fra de bedste psykologiske gysere, og er mildt sagt skræmmende. Den har dog ikke taget ved lære af film som "The Shining", og har desværre alt for travlt med at forklare sig selv, bevise at tingene hænger sammen. Politiet, psykologen og mediumet er unødvendigt. Det er drama, det er lidt Hollywood, men overordnet set kunne det sagtens have holdt sig på det fængende psykologiske og højtsvævende niveau - det havde kun gjort den stærkere.

Men vi har i hvert fald en lovende instruktør der virkelig kan skrue effektfulde scener sammen! Jeg kan nævne i flæng! Afslutningen er fantastisk, og gør filmen ganske original. Det er rørende, intet mindre. Meget mørk romantik.

Den kunne sagtens have fået 6/6, men det bliver kun til 4/6. For mange karakterer, for meget unødvendig drama. Instruktøren skulle have stolet mere på sig selv og sin visuelle fortælling. Ærgeligt, men stadig en stor oplevelse, jeg så inderligt gerne ville give topkarakter, eller i det mindste 5/6.
Gravatar

#10 Slettet Bruger [3987167389] 16 år siden

Scenen med mediet er så en af mine yndlingsscener, og det er da i høj grad mediet, der forklarer moderen, hvordan hun kommer i kontakt med spøgelserne, så hun er da ikke unødvendig.

Politiet er også bare med til at illustrere moderes afmagt;
hun søger ikke hjælp i det overnaturlige, før hun har opgivet håbet om, at politiet finder Simon...


Psykologen underbygger i høj grad også
moderens kurs væk fra det rationelle og forståelige (i hvert fald set fra mandens synsvinkel]


ALt i alt synes jeg nok, at dramaet og de ekstra figurer gør filmen mere realistisk; figurerne befinder sig i en verden lig vores ikke i en fjern paranormal verden, hvori de er afskåret fra andre mennesker. Dramaet gør også selve figurerne mere realistiske: Vi følger dem, mens de gennemgår hele deres følelsesregister, hvilket gør, at forældrenes reaktioner og afmagt kommer så meget tættere på...

Skriv ny kommentar: