Hvad der er med til at hæve “Borat” er den underliggende satire og den intolerance, som den bringer frem i lyset. For eksempel til et rodeoshow hvor Borat under klapsalver bekendtgør, at han støtter USA’s ”war of terror”. Filmen slår løs på de sider som mange formodentlig helst så glemt, hvilket en del af de negative reaktioner på filmen, der har været, synes at underbygge. På sin vis er “Borat” ikke ulig en Michael Moore film, blot uendeligt meget sjovere og uden tonen af selvretfærdighed. Hvad der sælger den som forrygende underholdning er dog først og fremmest hvor afsindigt morsom og godt fortalt den er. Enkelte scener er utvivlsomt iscenesat, men det er, med enkelte undtagelser, umuligt at se hvilke det drejer sig om.

Med sine blot 84 minutter skulle man måske tro, den føles meget kort, men den er rent ud sagt proppet med så mange jokes og fortalt i et så højt tempo, at de få gange hvor instruktøren Larry Charles nådefuldt lader sit publikum trække vejret og komme sig ovenpå grineanfaldende, næsten føles som en lettelse. “Borat” lader konsekvent sit publikum tro vi har luret den, for så blot at hive noget endnu mere vanvittigt op af posen – ikke mindst en slapstick perle af en slåskamp, der sætter nye højder for, hvad man kan slippe afsted med i film. “Borat” er en forrygende film og en af de sjoveste komedier der nogensinde er lavet. Den får en til at grine indtil man ikke kan klare mere – og så lidt til. Niiice!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Bardoboy 17 år siden

#12 OMG, hvor sjovt..! Ham den sidste der kæmpede for at man kunne være fri.. LOL mere kan jeg ikke sige.. LOL..

Plus jeg skal helt klart ind og se den her film.
Gravatar

#22 jesperhp 17 år siden

Så den i går, og jeg har aldrig grinet så meget i en biograf før! Filmen sætter klart nye grænser for, hvad man kan tillade sig på film - og det er sindssygt sjovt!!!
Gravatar

#23 filmz-Bruce 17 år siden

Anmeldelsen hos Ebert lader ikke noget efter, 4 stjerner.

The cartoonishness of Borat's naive beliefs (he's an ignorant man, but not malicious) takes the ridiculous stereotypes of "Crash" to even more hilarious extremes, and does a better job of undermining them as fantastical paranoid creations.

LOL
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#24 blahblah 17 år siden

Ud over at Crash's stereotyper var enormt sande er det jo fint nok :D

Jesperhp, har du set Jackass 2? :D
Gravatar

#25 filmz-Bruce 17 år siden

Jeez, Rottentomatoes er oppe på 96%! Kazakhstan må håbe den ikke vinder en Oscar!

#24 Det er ikke så meget det, at disse stereotyper kan være nok så sande, det er måden de og deres handlinger i Crash, skæres ud i pap på, så ingen er det mindste i tvivl om deres paranoiditet. Det er ligeså lavprofileret, som Joseph Goebbels propaganda ministerium.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#26 Patriarch 17 år siden

Nu har jeg lige set nogle af de klip der blev linkede til, og så et par andre derind på youtube. Jeg har aldrig set noget Ali G før - har altid antaget det ikke var noget for mig (vidste faktisk ikke hvad det var, andet end jeg synes forsiden så åndsvag ud). Hold da op hvor jeg er blevet gjort til skamme - FUCK hvor er det sjovt. Har straks bestilt biletter til Borat og skal ind og se den her kl. 14!

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#27 jesperhp 17 år siden

#24 Nej, men nu du siger det kan jeg godt forestille mig, at der også bliver rykket nogen grænser:P
Gravatar

#28 jesperhp 17 år siden

#26 Præcis. I DK er Ali g mest kendt for 'In da house'. Men når man ser noget af serien får man en komplet anden opfattelse af ham!
Gravatar

#29 Bates 17 år siden

2 billetter bestilt til i aften kl 23:59.

Det skal nok blive sjovt :)
Gravatar

#30 dyg 17 år siden

Kan kun anbefales, den er lårklaskende sjov.

Selvom Cohen til tider kører på efterhånden slidte jokes, så formår han at få mig til at grine igen og igen. Ingen tvivl om, at han er utrolig dygtig.

8/10
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind

Skriv ny kommentar: