Hvad der er med til at hæve “Borat” er den underliggende satire og den intolerance, som den bringer frem i lyset. For eksempel til et rodeoshow hvor Borat under klapsalver bekendtgør, at han støtter USA’s ”war of terror”. Filmen slår løs på de sider som mange formodentlig helst så glemt, hvilket en del af de negative reaktioner på filmen, der har været, synes at underbygge. På sin vis er “Borat” ikke ulig en Michael Moore film, blot uendeligt meget sjovere og uden tonen af selvretfærdighed. Hvad der sælger den som forrygende underholdning er dog først og fremmest hvor afsindigt morsom og godt fortalt den er. Enkelte scener er utvivlsomt iscenesat, men det er, med enkelte undtagelser, umuligt at se hvilke det drejer sig om.

Med sine blot 84 minutter skulle man måske tro, den føles meget kort, men den er rent ud sagt proppet med så mange jokes og fortalt i et så højt tempo, at de få gange hvor instruktøren Larry Charles nådefuldt lader sit publikum trække vejret og komme sig ovenpå grineanfaldende, næsten føles som en lettelse. “Borat” lader konsekvent sit publikum tro vi har luret den, for så blot at hive noget endnu mere vanvittigt op af posen – ikke mindst en slapstick perle af en slåskamp, der sætter nye højder for, hvad man kan slippe afsted med i film. “Borat” er en forrygende film og en af de sjoveste komedier der nogensinde er lavet. Den får en til at grine indtil man ikke kan klare mere – og så lidt til. Niiice!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 blahblah 17 år siden

Det er jo fake :) Politiet ville med det samme bede kameramanden om at slukke.
Gravatar

#52 elwood 17 år siden

#51 anyway det hvertfald sjovt, kvinden virker ikke så satans begejstret for det hele 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#53 Bates 17 år siden

Borat's Discography
The Borat's compact cassette of his best songs. Out now!


Indenholder bla. monster hittet "throw the jew down the well" (sang fra et hysterisk morsomt afsnit af Ali G in the USA) :D
Hele klippet kan ses her :
Gravatar

#54 McPeter 17 år siden

Er jeg den eneste der ikke synes denne film ser særlig sjov ud? Synes bare den ser enormt plat ud?! Virker utroligt hyped på trods af at den jo har fået så mange gode anmeldelser...

Tror i hvert fald jeg venter til den kommer på DVD...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#55 blahblah 17 år siden

Den er så også ret plat, men sjovt plat.
Gravatar

#56 The Insider 17 år siden

Af frygt for at blive lammetævet af filmens uoverskuelig fanskarre, har jeg indtil videre holdt min mening tilbage ;-) Ej, men jeg syntes, der var nogle rigtig gode grin, og Cohen gør det godt, men filmen var meget ujævn, og der var simpelthen for langt imellem de gode jokes. Flere af vitserne virkede forcerede og for udpenslede, og den dokumentariske facade var ikke så troværdig, som jeg havde håbet.
War. War never changes.
Gravatar

#57 filmz-Business Monkey 17 år siden

Jeg vil ikke kommentere noget selvom jeg ikke kan forestille mig den så god som mange siger... Det kræver trods alt meget fantasi at trække noget så konceptmæssigt ensformigt så langt ud, men jeg håber virkeligt han bryder grænser for hvad man kan anse for komik i dag sådan som f.eks. Dr. Strangelove gjorde... Det lægger de mange positive anmeldelser i hvert fald op til i mine øjne...

Men jeg skal se den (første gang) på lørdag...
Du skal ikke nationalisere kulturen, men kultivere nationen!

http://www.zentropa.dk/videohilsen/
Gravatar

#58 blahblah 17 år siden

#56

Enig, sjov film, men 6/6 stjerner er virkeligt alt for meget. Jeg forstår slet ikke hvordan en anmelder kan give den så meget.
Gravatar

#59 filmz-grissom 17 år siden

5/6 - Klasse film!
Gravatar

#60 elwood 17 år siden

Fantastisk sjov film har lige set den, og jeg fandt det her på nettet intressant læsning.

http://www.salon.com/ent/feature/2006/11/10/guide_...

scenen med Pamela og hotel scene var hysterisk morsom 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: