Omsider er “Bourne”-filmene havnet på Blu-ray, og “The Bourne Identity” bør (ligesom seriens to andre film) atter erhverves. Den intelligente, fængslende thriller ser blændende ud i HD, udgivelsens lydspor er fantastisk, og masser af underholdende ekstramateriale medfølger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Ericmase 14 år siden

Sådan Insider! Virkelig god anmeldelse! :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#2 BN 14 år siden

Kommentar til anmeldelsen:

Hans vanvittigt karikerede præstation ville formentlig have virket aparte selv i en bindegal farce.


Jeg kan næsten regne ud, at du ikke
fældede mange tårer, da han han blev fældet af Clive Owen's snigskytte. ;-)


Men bortset fra det, så virkede diktatoren Idi Amin's opførsel også vanvittigt karikeret og overskruet på mig, og det samme gør mange andre afrikaneres tale, mimik og gestus. De har ofte en voldsom måde at udtrykke sig på; det ser man jo ofte hos nogle nationaliteter, f.eks. italienere og bosniere, der for manges vedkommende er meget højrøstede, når de taler, ja, nærmest råbende, alt imens de fægter med arme og ben i en slags - for os at se - overdreven gestikulation.

Men ud over Akinnuoye-Agbajes indsats er der kun få uheldige indslag, som får filmens forfriskende troværdige verdensbillede til at krakelere – såsom en grinagtig bemærkning under filmens centrale biljagt og brugen af Paul Oakenfolds pompøse technomusik under selv samme sekvens.


Bemærkningen under biljagten har jeg allerede kommenteret i diskussionstråden til 'Ultimatum'. Hvad musikken angår synes, jeg den passer perfekt til biljagten, som er mere elegant og glidende end den mere beskidte biljagt i 'Supremacy', og til stemningen i byen. Det er jo en slags disco- eller danze-musik, som man forbinder med bylivet.

Og slutningen savner i øvrigt pondus.


Det er nok det punkt, hvor jeg allermindst kan følge dig. Jeg synes, slutningen indeholder både spændende og højdramatisk action
Bourne's list i forbindelse med at komme ubemærket ind i Treadstone's afdeling i Paris, sammenstødet med Conklin, det beskidte slagsmål med den kraftige fyr ved døren og tilsidst Bourne's flyvetur fra øverste(?) etage ned til stuen hvor han undervejs skyder den sidste af Conklin's mænd
, og jeg føler den samme melankoli, da
Bourne - træt og lettere mørbanket efter faldet ned til stueetagen - går derfra og mod en uvis skæbne, som da han humper ud af biltunnellen sidst i 'Supremacy'. Og klippet herfra over til en frisk Bourne, der opsøger Marie, minder om stemningsskiftet sidst i 'Supremacy', hvor Bourne lige har sagt undskyld til den myrdede russiske politikers datter, hvorpå der klippes til en frisk Bourne, der opsøger Pamela Landy i New York - en scene der i øvrigt også indeholder en tør form for humor.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#3 elwood 14 år siden

Billede 1
Blob... blob... blob blob.


Billede 2
Bourne og hans Roommate kommer lidt op og toppes...
Det fandme sidste gang du glemmer og tørre fødderne af!


Billede 3
CIA Reaktion da de ser Two Girls, One Cup


Billede 4
For sidste gang skat, hold op med og kald mig Marky Mark!

Billede 5
Apple Sauce Bitch!
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 filmz-Bruce 14 år siden

Jep, den bedste i Bourne trilogien. Men ja, diktatoren er en katastrofe. Han minder om en Eddie Murphy karikering i Raw. Derudover har jeg ikke en finger at sætte på filmen, som vel er tæsket igennem fem gange efterhånden.

Identity: 8/10, Supremacy: 7/10, Ultimatum: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 The Insider 14 år siden

#3, hehe, især #3 og #5 er niiiiiice! :-)

#2,
Vi kommer jo ikke til at blive enige... :-) Men jeg har intet imod underspillede slutninger, men det føltes som lidt af et antiklimaks - hvilket jo heller ikke kommer som den store overraskelse, fordi en hel af det først blev udtænkt og skudt i allersidste øjeblik.

Men ovenpå filmens på det tidspunkt ganske fornemme rutsjebanetur, bremser filmen alt for hårdt op, og vi får fakta om Bourne leveret i en lidt konstrueret smøre, før et ganske underholdende, men utilstrækkeligt opgør i opgangen. Og hans exit bagefter har slet ikke tilnærmelsesvis den samme effekt på mig som slutninen i Supremacy :-) Her er han jo bare udmattet og træt. I Supremacy er han ikke blot dét, men han har også blottet sig som person og endelig opnået en mild form (siger jeg, så du ikke behøver at illustrere, at han bestemt ikke har opnået absolution endnu :-)) for sjælefred ovenpå sin elskedes død og hans tidligere livs ubehageligheder.
War. War never changes.
Gravatar

#6 elwood 14 år siden

#5 Tak, fik lige lyst til og tage dem alle 3.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#7 filmz-Bruce 14 år siden

#5 Hvad du nævner i spoileren om Supremacy kan jeg kun bifalde. Set ud fra historie, plot og intensitet vinder Supremacy hands down på points. Om man så bifalder eksekveringen heraf ... det er the neverending story :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 The Insider 14 år siden

hehe, so true! :-)
War. War never changes.
Gravatar

#9 BN 14 år siden

#5 - The Insider:

Men ovenpå filmens på det tidspunkt ganske fornemme rutsjebanetur, bremser filmen alt for hårdt op ...

Jeg kan slet ikke få øje på, hvor den bremser op henne. Men det kommer vel an på, hvad man forventer eller forventede. Jeg synes, den måde opgøret udspiller sig på, er med til at fastholde den troværdige el. "realistiske" tone i filmen.

Og hans exit bagefter har slet ikke tilnærmelsesvis den samme effekt på mig som slutningen i Supremacy .......

Fuldstændig enig. Pointen med min sammenligning var slet ikke at sige, at 'Identity's slutning havde samme emotionelle slagkraft (for nu at låne dit udtryk) som 'Supremacy', for det har den ikke. 'Supremacy's slutning er den stærkeste af dem alle.

Nej, min pointe var at forsvare selve stilen, altså den mere afdæmpede slutning, hvor hovedpersonens skæbne synes uvis: Hvor går han nu hen? Bliver han bare skudt ned af Abbott's udsendte lejemorder og lider således en trist død? Og selv hvis dette ikke sker, hvad skal der så blive af ham? .... Det er da ihvertfald sådanne tanker, jeg gjorde mig, da jeg første gang så filmen, og det er også den følelse eller stemning der ligger i billederne, indtil der klippes til en solbeskinnet kyst og Marie's scooter-udlejningsbutik - først da har man vished. .... Samme stemningskifte sker i 'Supremacy', også selvom følelsen af tragedie i langt, langt højere grad er tilstede på grund af Bourne's sorg over Marie's død og hans sorg over de tab, han har påført andre, såsom politikerens datter, i fortiden.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#10 The Insider 14 år siden

#9,
Jeg tror i sidste ende, jeg havde håbet på noget lidt mere følelsesladet. Det er ikke et frygteligt klimaks, men jeg havde forventet mere af en scene, hvor Bourne endelig møder manden, som både var med til både at skabe og jage ham (jeg nægter i øvrigt at tro på, at manuskriptforfatterne havde fundet på Hirsch, før Ultimatum blev forfattet). Han er jo tydeligvis stadigvæk en stor beundrer af Bourne, og der er lidt far/søn over deres forhold, også selvom deres forhold naturligvis er allerhelvedes forvrænget. Men i stedet råber Conklin nærmest bare ad ham, før Bourne koldt konstaterer "I don't want to do this anymore", og så er den skid ligesom slået :-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: