Som en ren skæg og ballade komedie er “Burn After Reading” ikke desto mindre effektiv, og ofte må man overgive sig til latteren, når endnu et af brødrenes vanvittige påfund dukker op. Filmen er ikke på højde med hverken “The Big Lebowski”, “Fargo” eller “No Country for Old Men”, men man fornemmer, at dens hovedpersoner har haft det sjovt med optagelserne, og den begejstring smitter. Trods titlen er der ikke ligefrem de store flammer i “Burn After Reading”, men filmen glimter stadig med Coen-brødrenes sorte humor, og de gnister er ikke til at modstå.

Læs mere i Moviola: Coen-brødrene – Det tørre smil

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Kruspe 15 år siden

Så den i går og synes virkelig, den var sjov. Bli'r faktisk bedre, jo længere den kommer frem, hvilket jeg sjældent har oplevet.

Parodien på CIA er forrygende.

"This is Olsen".

Men selvfølgelig ikke på højde med Lebowski og No Country (som jo nok nærmest ikke kan overgås...!)
You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Gravatar

#12 filmz-Jona666 15 år siden

PISSE sjov efter min mening...og næsten så Coen som de kommer. -måske ikke den bedste, nej, but still...
Gravatar

#13 Bony 15 år siden

Så den i går i biografen og det er længe siden at jeg er gået grinende fra biografen - på den fede måde.

Super film med ægte Coen-humor. Gode skuespilspræstationer fra især Brad Pitt og John Malkovich. Brad Pitts figur er ufrilligt morsom og han spiller rollen som den tyggegummi-gnaskende tomhjernede fitness-instruktør, uhyggeligt rammende og rigtig sjovt.

Hans grimasse i skabet lige inden han får kuglen, var simpelthen hamrende morsom og giver et meget godt billede på den måde, han med ægte oprigtighed spillede sin karakter til fulde. Ægte fjoget og det lyste langt væk af dumhed. Fanatastisk. Eller scenen i bilen hvor Cox giver ham næseblod. Haha.. :)


Enig med kommentarerne længere oppe, CIA-parodien er rigtig sjov og hele historien er, omend lidt simpel og med knækkende twists, rigtig underholdende og fungerer fint.

Jeg står og vakler mellem et 4 og et 5-tal. Men med tanke på mit eget humør på vej ud af biografen, lander det på et 5-tal. Coen-fans vil ikke gå galt i byen her. Thumbs up!

5/6
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#14 inflector 15 år siden

Jeg lo en 5-6 gange under filmen, som for mit vedkommende må betegnes som en gedin skuffelse. Filmen bliver aldrig hverken rigtig sjov, karakterne interessante eller plottet underholdende. Det er en skam med så meget talent i samme film, at resultatet ikke er blevet bedre. Traileren var bedre end selvre filmen....Jeg er ellers Coen fan, men der kommer til at gå lang tid inden jeg smækker den i afspilleren igen. ØV!
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#15 BN 15 år siden

#13 - bony:

Brad Pitts figur er ufrilligt morsom ...


Aha, han er altså morsom, UDEN at det er tilsigtet?

... og han spiller rollen som den tyggegummi-gnaskende tomhjernede fitness-instruktør, uhyggeligt rammende og rigtig sjovt.


Aha, han er altså morsom, og det ER tilsigtet?

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#16 HonoDelLoce 15 år siden

#15

Uden at kunne svare for Bony, så tror jeg at han mener, at karakteren ikke prøver at være sjov, men er det via sin dumhed :) Du ved.. Lige dorsken (og nej, det er ikke en stavefejl ;) ) i enhver vennekreds, der er lidt tværgående, når alle andre er retvendte, uden vedkommende selv kan se det ;) Tror helt sikkert Bony mener, at det er tilsigtet fra film-magerens side, at karakteren er morsom ;)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#17 BN 15 år siden

#16:

Næ, det er sjældent (omend ikke ukendt), at karakteren prøver at være morsom - det er for det meste skuespilleren der gør dét. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#18 HonoDelLoce 15 år siden

#17

Hmm.. Synes sådan set det er ualmindeligt tit at karakterer prøver at være morsom.. Se f.eks. Shia LeBeouf (or something :) ) i mere eller mindre samtlige roller han spiller..

James Bond-karakteren med sine små spydige jokes..

Austin Powers..

I could go on and on and on..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#19 BN 15 år siden

#18:

Nu mente jeg i komedier á la 'Burn After Reading', hvor det er komikken der står i centrum. Og m.h.t. Austin Powers, så siger jeg jo også, at det ikke er ukendt, at karakteren prøver at være morsom. Andre eksempler herpå er figurer som Ace Ventura og Andy Kaufman.

Men i den klassiske komedie (Gøg og Gokke, Jerry Lewis, Peter Sellers, Mr. Bean o.s.v.) er det "via sin dumhed" eller klodsethed (eller måske hidsighed- jf. John Cleese), at karakteren er morsom.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#20 database 15 år siden

#19 Glem ikke Tom Cruises rolle i Tropic Thunder :)

Skriv ny kommentar: