Som en ren skæg og ballade komedie er “Burn After Reading” ikke desto mindre effektiv, og ofte må man overgive sig til latteren, når endnu et af brødrenes vanvittige påfund dukker op. Filmen er ikke på højde med hverken “The Big Lebowski”, “Fargo” eller “No Country for Old Men”, men man fornemmer, at dens hovedpersoner har haft det sjovt med optagelserne, og den begejstring smitter. Trods titlen er der ikke ligefrem de store flammer i “Burn After Reading”, men filmen glimter stadig med Coen-brødrenes sorte humor, og de gnister er ikke til at modstå.

Læs mere i Moviola: Coen-brødrene – Det tørre smil

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 sluppermand 15 år siden

God anmeldelse Benway. Glæder mig til at se den idag :)
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#2 elwood 15 år siden

John Malkovichs i Slåbrok, og med en økse, det skal sku ses.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 Benway 15 år siden

#1 Takker. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 HonoDelLoce 15 år siden

Var inde og se den i onsdags, og synes s'gu mildest talt at.. Ja, det er i hvert fald hel tydeligt en Coen-film :D

Efter at have haft lidt tid til at fordøje den, må jeg jo så også indrømme, at det ikke er en af de film, hvor jeg bare har lyst til at se den igen med det samme - som jeg ellers tit oplever med en Coen-film..

Men alt i alt er jeg faktisk ret meget enig med anmeldelsen, og 4/6 lyder ikke helt ved siden af :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#5 natterjack 15 år siden

Så den også i onsdags, må sige jeg var lidt mere skuffet end anmelderen, 3/6 herfra.
Gravatar

#6 Kalle Ferm 15 år siden

En ret så fornøjelig og morsom film! Meget Coensk. :-)
Der er en del ting der minder om Lebowski - den har bare ikke samme vid og karaktertegningen er ikke så skarp.

Den kommer dog aldrig helt op at ringe, så 4 stjerner er meget passende.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#7 fazz 15 år siden

5/6

Så den igår og syntes den var NICE!
Som altid er Coen film en fryd for film elskere! Denne var ikke en untaelse, hvis man altså kan lide deres stil!
syntes ikke det var en af deres bedste film, men den er stadig et 5-tal værd da deres film har en meget høj std.
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#8 raylewis 15 år siden

jeg så også filmen onsdag.der var da et par steder hvor man følte at de ike lige kunne finde på en sjov scene og så bare havde hoppet det over i handlingen hvorefter det kom frem 20 minutter senere.george clooney er jo sin generations cary grant og e tur i biffen værd i denne film
Gravatar

#9 blahblah 15 år siden

Kopiere bare lige min lille ubetydelige mening fra en tidligere Coen traad.

Burn After Reading var sikkert sjov at producere, men virker mest af alt som en svag imitation af en Coen film. Det er helt klart en af deres svageste. Og selvom filmen visse steder fungerer rigtigt godt virker den underlig.

Coenbrødrerne er geniale til at skabe skæve karakterer, men i den her film står karakterene kun tilbage med skævhederne uden nogen egentlig interessant personlighed.
Historien er heller ikke noget at råbe hurra for, og holder kun lige præcist en interesseret.

Brad Pitt er til tider rigtig sjov, men han spiller altså en 25 årig, og den køber jeg bare ikke.

Alt i alt er jeg lidt skuffet. Det er svært at følge op på No Country For Old Men, men det virker ikke engang som om de forsøger.
Og filmen bærer virkelig præg af Coen brødrernes specielle skrivemåde, hvor de bare finder på tingene som det kommer. De skrev tilsyneladende den her film samtidigt med No Country For Old Men, og bortset fra en enkelt scene de to film har tilfælles så virker det som om al det ringe endte i Burn After Reading, mens den egentlig Coen kvalitet endte i No Country for Old Men.

Og hvis jeg virkelig skal være harsk så er kameraarbejdet efter min mening heller ikke særlig godt.
Gravatar

#10 sluppermand 15 år siden

polt (9) skrev:
De skrev tilsyneladende den her film samtidigt med No Country For Old Men, og bortset fra en enkelt scene de to film har tilfælles så virker det som om al det ringe endte i Burn After Reading, mens den egentlig Coen kvalitet endte i No Country for Old Men.


"No Country For Old Men" jo en filmatisering af bogen og endda meget direkte, så jeg synes ikke du kan sammenligne drejebogen til NCFOM med manuskriptet til Burn After Reading, som er 100% originalt.
Jeg tvivler på at de har lavet Burn After Reading halvhjertet. Og efter min mening er der masser af "Coen kvalitet" i begge film. Jeg tror sgu ikke de ville lave en film med "al det ringe" som ikke fungerede i en anden film. Burn After Reading virker faktisk som den slags film, hvor de får lov til at være rigtig Coenske.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.

Skriv ny kommentar: