Filmen er selvsagt i 3D, og den effekt fungerer såmænd fint, om end jeg ikke så noget, der overbeviste mig om, at jeg ikke ville have nydt den lige så meget i 2D. 3D-effekten er på mange måder også det mest moderne ved filmen, der ellers helhjertet har påtaget sig tegneseriens gammeldags udformning og gjort den til et betydeligt fortrin. Ligesom sin helt synes den at stamme fra et sted tilbage i fortiden, hvor tingene var mere enkle, utvetydige og ukomplicerede – og også en hel del sjovere.


Se også: Filmz TV: Drilske dusørjægere, Woody Allen og “Captain America”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Lawman. 12 år siden

God anmeldelse, glæder mig til at se den. Det ser ud til, at superheltefilmene har klaret det ganske udmærket henover sommeren:)
Gravatar

#12 MS84 12 år siden

IK (4) skrev:

Hugo Weaving (dygtig skuespiller der formår at give sin tynde karakter minimal grad af.. tja.. karakter) spiller en sindsyg, cheesy og ånsvag nazist med navnet Red Skull.
Hans forhistorie bliver ikke rigtig fortalt, men kun hintet et par gange, og hans mål er fandens idiotisk og uforklarelig (his target is "everything"? Huh!?!). Han er hverken truende eller frugtindgydende, og giver heller ikke vores helt noget modstand. For ikke at tale om hans død, der var et stort antiklimaks.



For de folk som har set Thor, ved også hvad der er sket med Red Skull ;)
Gravatar

#13 BN 12 år siden

Bruce (10) skrev:
jeg kan ikke lide Tobey McGuire i rollen og Sam Raimis fortolkning af figuren


Figuren forbindes med ifølge Stan Lee selv med "afvisning, utilstrækkelighed og ensomhed". Og netop afvisning og utilstrækkelighed beskriver jo meget fint DIN reaktion på Spider-Man á la Raimi/Maguire!

Så dét må da kunne kaldes et pletskud!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#14 Babo84 12 år siden

IK (4) skrev:
Joe Jonston fortsætter sin middelmådige stime. Der er simpelthen ikke noget som helst i Captain America der adskiller den fra utællelige andre Blockbusters.


Øv.. Men tror jeg ser den alligevel, men fin anmeldelse, amigo..

IK (4) skrev:
Filmens første halvdel var hæderlig


Sådan havde jeg det også med IronMan. God førstedel, men knap så god anden halvleg.
Gravatar

#15 IK 12 år siden

Babo84 (14) skrev:
Men tror jeg ser den alligevel,


Ser frem til din vurdering.

MS84 (12) skrev:
For de folk som har set Thor, ved også hvad der er sket med Red Skull ;)


Jo, jeg har skam en ide. :)
Hans død/transportering var forbavsende identisk med transporterings-sekvenserne til/fra Asgard i Thor. Det er meget sandsynligt, at han vender tilbage. Men det ændrer ikke på, at jeg stadig synes det var et antiklimaks. Det skete bare pludseligt, og Captain America var stadig kun under opvarmning. :)
Gravatar

#16 Kviesgaard 12 år siden

Så fik jeg endelig set Captain America, og så endda sammen med brormand. Personligt var jeg rigtig godt underholdt af filmen. Som garvet marvellæser var det også en fornøjelse at se, hvad de havde medtaget af ting og sager fra tegneserierne, såsom:

Da Steve Rogers og Bucky Barnes er til verdensudstilllingen, ser man en mand i en glascylinder i en rød dragt. Det er en reference til den første Human Torch, som var en androide, modsat the Human Torch fra de Fantastiske Fire


Den genstand, som the Red Skull finder i Norge, refererer også til en kendt genstand i tegneserieuniverset.

Så vidt jeg kan se, så drejer det sig om the Cosmic Cube, som i tegneserien blev udviklet af terrerorganisationen AIM (= Advanced Ideas and Mechanics). Kuben er sådan set en pendang til lampens ånd, dog uden de 3 ønskers begrænsning. Personligt kan jeg nu rigtig godt lide den vinkel/ drejning de har lavet på kuben i filmen, og måden den bliver brugt på.


Den gruppe soldater, som danner hold med Captain America, er heller ikke nogen hvem som helst, men derimod:

The Howling Commandos, som i tegneserierne var under ledelse af Nickolas Fury, der var hvid i den originale udgave. Det er først i Ultimate universet at han blev til Samuel L. Jackson. Derfor spekulerer jeg også lidt på om den sorte soldat i gruppen er en ung udgave af Nick Fury i filmen, da han i Ultimate universet selv har gennemgået en Captain America lignende procedurer, hvilket skulle forklarer at han stadig ser ung ud den dag i dag. Jeg ved dog ikke om den version er officiel i Ultimate universet, og er da heller ikke sikker på at hænger sådan sammen i filmversionen.


Noget som jeg fandt rigtig godt i filmen, er hvordan han får sin dragt. Den originale udgave ligner unægtelig noget, der var bedre til at sælge krigsobligatoner, end til at benytte på slagmarken. At han så senere vælger at bevare designet i en mere kamporienteret udgave, synes jeg nu var ok.

Jeg kan også godt lide at den kube, som Red Skull bemægtiger sig i starten, får lidt reference til film-marvel-versionen af den nordiske mytologi. Det giver for mig også en god forklaring på den energi den rummer.

Til sidst vil jeg sige at jeg jeg også nød både Chris Evans som Steve Rogers og Hugo Weaving som Red skull.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#17 Spirit 12 år siden

en af de dårligeste film jeg har set i år (ser de fleste), den var for plat for min smag...
Gravatar

#18 Tegningen 12 år siden

Det var IMHO en af de kedligste superhelte film fra marvel, jeg længe har set.
Jeg havde ellers ikke de høje forventninger til filmen og jeg er da lidt Cap. fan.

Jeg er iøvrigt enig i at 3D intet gjorde til denne film. Det var spild af penge.
Gravatar

#19 myshkin 12 år siden

Filmens retro-design føjer til charmen, og det samme gør tilstedeværelsen af nazi'erne, som endnu engang fastslår, at nazister er og bliver de bedste og mest ikoniske skurke, nogen underholdningsfilm kan ønske sig.


Noget i retningen af det som jeg mener von Trier prøvede at udtale sig om mange måner siden i Cannes..
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#20 schodt 12 år siden

Flot og stemningsfuld film, men pacingen i filmen var i mine øjen helt helt off. Der manglede en virkelig jagt imellem good guy og bad guy, og var super skuffet over at dér hvor al actionen kunne have foregået, blev kogt ned til en række ligegyldige kollage-scener. Filmen virkede allermest som en slags opvarmning til "The Avengers" som forhåbentlig bliver bedre end denne ujævne film.

Skriv ny kommentar: