“Changeling” er en ubehagelig tur ned i de mørkeste afskygninger af samfundet og den menneskelige sjæl. Det er ikke noget særligt rart sted at befinde sig, men det kan være nødvendigt at tage stilling til de grusomheder, som virkeligheden har at byde på. Clint Eastwood er en mester i at lave film, der gør ondt helt ind i sjælen, og hans nye værk er ingen undtagelse. Jeg vil godt bøje mig i støvet for den 79-årige westernveteran for at blive ved med at have modet og evnerne til at lave film, der kan efterlade en hel biografsal i en tilstand af knugende stilhed.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Koger 15 år siden

Jeg må indrømme, at jeg blev lidt skuffet over den her film!
I mine øjne er historien en smule for tør. For uden det mener jeg ikke skuespillet virker optimalt. Følelsen af at blive revet med og glemme verden udenom, kom aldrig i den film!

Udover det mener jeg som Information også har skrevet, at valget af hovedrollen(Angelina Jolie) er forkert. Hun er et af verdens største sex symboler, og det kunne jeg ikke rigtigt abstrahere fra. I mange af de film hun har spillet med i passer det jo fint at hun er et sex symbol, men det går bare ikke rigtigt i sving her. Rollen som stille og rolig husmor ligger bare ikke til hendes profil(eller hvad man nu siger).

De 3 stjerne jeg ville mene den skulle have, kan den kun får udelukkende pga. den måde Eastwood virkelig har gjort noget ud af at ramme tidens trend som filmen foregår i.
Så langt som min historiske viden rækker så kan jeg se han har ramt alt det man brugt i den tid.
Farverne i filmen er også med til at give den en vis charme. Den matte farve som filmen har virker godt, når der er nogle enkelte farver der står lidt stærkere, som f. eks Angelina Jolie's røde læbestift på hendes lidt blege ansigt.
www.bliza.dk <-- Personlige hjemmesider er jo bare hygge :p
Gravatar

#12 Kalle Ferm 15 år siden

Sikke dog en uafrystelig film. Wauw!
#11 Må erklære mig ganske uenig med dig. Jeg synes Jolie er eminent i denne film - og man tænker overhovedet ikke på hende som et sexsymbol her - se det er filmkunst.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#13 elwood 15 år siden

Nu ser jeg også af Jeffry Donovan er med i den, som jeg er blevet ret vild med i forbindelse med serien Burn Notice (fed sæson start btw!)

Så jeg er sku lidt intresseret i og se det på grund af ham også, for at se om han kan andet end og spille cool spy i miami.

Nåja og det er Jo Clinten der står bag så...
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#14 filmz-tinanc75 15 år siden

Er ked af at bringe den ellers så gode stemning omkring filmen lidt til jorden, men det er nu 24 timer jeg så den i biografen, og min forbløffelse har endnu ikke helt lagt sig. Jeg er derfor glad for at kunne konstatere, at der herinde er flere, der har skrevet indlæg omkring den - måske en af jer så kan besvare mine spørgsmål?

Jeg har altid været af den opfattelse, at der ikke skal være scener i en film, der ikke bidrager med noget - ligesom der ikke må væe løse ender eller åbenlyse spørgsmål, som ikke bliver besvaret ... efter min mening lider denne film meget af alle disse ting.

Kan nogen svare mig på følgende:

1. Hvorfor skulle vi se hele seancen i fængslet, hvor hun møder morderen - når han alligevel ikke afslører noget? Hvad bidra


2. Hvorfor skulle vi se hængnings-scenen i en i øvrigt meget lang udgave (med alle 13 trin, skal jeg love for ;-)) - når han heller ikke her siger noget, og der derfor ikke tilføjes noget til historien?


3. Da hun tager afsked med sin søn den dag han forsvinder, siger hun at the Riley's vil komme og kigge til ham ... dette bliver der ikke fulgt op på? Hvorfor ringer hun ikke til dem, og hvor er de overhovedet i resten af filmen?




Jeg kunne stille flere af denne slags spørgsmål (som folk meget gerne må svare, hvis de kan) men i bund og grund er det min opfattelse, at filmen er alt for lang - og når der så eksisterer hvad jeg kalder for unødvendige scener ender jeg med det, der ikke må ske - jeg bliver irriteret og rastløs - og så går filmen ikke ind, hvor den skal gå ind.

Sidstnævnte synes jeg er synd, særligt fordi Angelina Jolie lever en rigtig god præstation - og man må heller ikke glemme, at alle forudsætninger jo er til stede for at filmen kunne være blevet superfed - brilliant historie, gode skuespillere, gode settings og jamen alt ... man har vist bare sparet på en editor?

Og så virker det lidt på mig, som om man ikke har kunnet finde ud af helt hvilken historie man vil fortælle - kvinden, hvis søn forsvinder? en morders beretning? kvinders liv anno 1928? Det virker som om alt lidt skal dækkes - og den gør filmen lidt usammenhængende, synes jeg.

Håber jeg har misset noget ... anyone? :-)
Gravatar

#15 Benway 15 år siden

#14

1+2) Jeg opfatter det som en bevidst strategi fra Eastwood. Han sætter en scene op som vi pr. vane forventer på den ene eller anden måde skal bringe forløsning, men vælger så i stedet ikke at give det svar vi håber på. Det forekommer mig at give en mere realistisk vinkel på historien. Den klassiske version, hvor morderen af sit hjertes godhed bekender sig til sidst, han altid virket på mig som en Hollywood-konvention. Folk der er syge nok til at myrde børn er formodentlig også hindsides følelser af skam. Ted Bundy erklærede stadig sig uskyld i passionerede taler, uanset hvor mange mord politiet kunne demonstrere han havde begået.


3) Kan jeg ikke huske, men det virker nu heller ikke så vigtigt på mig. Han kunne vel godt være gået efter, at Riley's har set til ham.


Det er rigtigt at filmen er lang – måske en anelse for lang – men jeg synes nu det er befriende, at alle scener ikke nødvendigvis skal bringe historien videre. Den slags fortællerstil kommer ofte til at virke meget mekanisk. Så foretrækker jeg at filmen tillader sig den luksus det er, at bruge enkelte scener blot for atmosfæren og stemningens skyld, uden at de nødvendigvis skal føre et eller andet sted hen.


Alt i alt en fin film i mine øjne. Ikke blandt Eastwoods bedste, men stadig med hans evigt pålidelige håndværk. Jeg glæder mig meget til, at se ham i "Gran Torino".
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#16 lagoni 15 år siden

Jeg synes også den er lidt for lang, men kan nu godt li' de scener der ikke direkte bringer historien videre. Hvis der kun skulle være 'historierelevante' scener, ville film generelt være meget, meget kortere :) Her synes jeg historien virker meget lineær (til trods for den tydeligvis ikke er, der er flashbacks og ting sker simultant) og man tror flere gange den er ved at være færdig og så kommer der lige en scene mere, der (især den sidste) trækker filmen ned.

Noget andet er at denne film nok er et eksempel på at jeg enten er lidt for ligeglad og eller/har set for mange film. Jeg så den bl.a. med et par teenagepiger og de blev bange og skræmte. Jeg blev da lidt forskrækket på et tidspunkt, men havde aldrig tænkt på den som uhyggelig - samfundsmæssig skræmmende, ja, men ikke sådan at jeg var bange for at gå hjem selv som pigerne.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#17 The Flash 15 år siden

Fantastisk film!

Det var en helt fantasktisk oplevelse hele vejen igennem.

Den får 6 stjerner af mig!
Gravatar

#18 misuma 15 år siden

Jeg har stadig filmen til gode, men mener da at Angelina Jolie sagtens kan bære den rolle. Når man tænker på hvem der ellers ku' ha' fået rollen, er Angelina perfekt og her tænker jeg også udseendemæssigt. Hun kan altså andet end at lege sexkilling.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?

Skriv ny kommentar: