Changeling
Udgivet 16. jan 2009 | Af: Andreas Ebbesen Jensen | Set i biografen
Det er snart Oscar-tid, og selvom nomineringerne ikke er offentliggjort endnu, er der allerede nogle film, som de kloge hoveder i Hollywood har udset til at hive et par statuetter i hus. Clint Eastwoods nye værk, “Changeling”, hører til i den kategori, og det er med god grund. Det er et ægte drama, den aldrende instruktør disker op med, men der bliver aldrig leflet for publikum. Tværtimod rammer den, hvor det gør allermest ondt, og den bliver ved med at ramme, indtil man næsten ikke kan holde til mere. “Changeling” er en af den slags sjældne film, der holder ens følelser fast i et jerngreb og aldrig giver slip.
Han kan sgu’ noget, den gode Clint. Ikke på noget tidspunkt mister han grebet om denne komplekse og barske fortælling, der sørgeligt nok er lige så virkelig som furerne i den gamle cowboyhelts ansigt. Ikke på et eneste tidspunkt forfalder filmen til ligegyldig vold eller unødvendig sentimentalitet, og Eastwood beviser endnu engang, at han som instruktør om nogen kan skildre de mest forfærdelige begivenheder uden at ryste på hånden. Det er filmisk håndværk i verdensklasse – et virtuost drama med fantastiske scener og skuespil, der efterlader seeren med nedbidte negle og i en nedtrykt sindstilstand. På den helt rigtige måde.
Børnekidnapning er et tungt og dystert emne, som de fleste af os helst ikke vil anerkende eksistensen af. Men som med den formidable “Mystic River” tvinger Clint Eastwood os til at tage stilling til det. Han rusker op i vores trivielle hverdag, dykker ned i de mest mørke afkroge af vores sind og trækker nogle ting op til overfladen, som vi helst ikke vil tænke på. Og det i sig selv er noget af en bedrift.
“Changeling” er en ubehagelig tur ned i de mørkeste afskygninger af samfundet og den menneskelige sjæl. Det er ikke noget særligt rart sted at befinde sig, men det kan være nødvendigt at tage stilling til de grusomheder, som virkeligheden har at byde på. Clint Eastwood er en mester i at lave film, der gør ondt helt ind i sjælen, og hans nye værk er ingen undtagelse. Jeg vil godt bøje mig i støvet for den 79-årige westernveteran for at blive ved med at have modet og evnerne til at lave film, der kan efterlade en hel biografsal i en tilstand af knugende stilhed.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet