Ligesom romanen skifter filmversionen af “Cloud Atlas” hele tiden stil. Heldigvis har vi her så garvede og talentfulde instruktører som Tom Tykwer samt Lana og Andy Wachowski bag roret til at bibeholde stemningen og overblikket, så “Cloud Atlas” aldrig kommer til at virke som en rodebunke af forskellige holdninger og forvirrende symbolik. “Cloud Atlas” er nemlig en særdeles symbolsk film læsset med filosofiske tanker, og derfor vil den med garanti dele vandene. Men det er også okay. For når en film har så meget på hjerte og er så kompromisløs i dens fortællestil, er det praktisk talt umuligt at gøre alle tilfredse. Jeg vil udelukkende betegne det som en kvalitet, at “Cloud Atlas” vil fostre så mange forskellige meninger, og det er blot én kvalitet ud af et hav af slagsen i en fuldkommen vidunderlig film.
#21 KasperBS 11 år siden
#22 elsotho 11 år siden
Normalt er jeg STOR STOR Tom Hanks fan, men lige nøjagtig hans roller igennem filmen, irriterer mig gevaldigt. IMO forsøger han at slå størrer brød op end han kan bage. Det, sammenholdt med, at filmens historie til sidst virker som en tynd kop te, ligger til grund for den lave karakter.
Endnu engang må jeg konstatere, at min filmsmag er fuldstændig modsat Nadia Parbo.
#23 Lars.dk 11 år siden
Jo det er svært at lave en fremragende bog om til film og syntes bare ikke det er lykkes her. Så den for nogle måneder siden på HD og effekter og makeup lignede mere noget fra en billig tv serie.
Skuespillet virkede ikke på mig og Berry og Hanks virkede mest af alt som et fejl cast. Dog var Jim Broadbent,Doona Bae og Hugh Grant rigtig gode.
Der var tale om at Natalie portman skulle have haft Berrys roller og det kunne måske have hjulpet.
#24 filmzkim 11 år siden
Jeg var mere nysgerrig, end jeg var forventningsfuld, da jeg gik ind for at se den. Den skal helt sikkert have 2-3 gensyn over de næste fem år, før jeg kan afgøre, hvad jeg mener om den.
#25 Kviesgaard 11 år siden
Jeg tror, at det fungerer bedre i bogformatet. Dog har jeg ikke læst bogen, så det er en antagelse, der står for min egen regning. Men på film er man nødt til, at være en smule mere økonomisk med sit figur-galleri. Det er i hvert fald mit eget indtryk, at der er en grænse for, hvor meget man kan presse ind i eksempelvis 2 timer, inden det biver udvandet.
#26 Gnug315 11 år siden
Cloud Atlas er både en svær og farlig film at anmelde, for en af de mange raffinerede dele af denne velsmagende kage af flere lag består af selve opbygningen af filmen - lidt a la Memento og Usual Suspects er det er et af de spændende ingredienser, som er sjovest selv at opleve aha-øjeblikket af halv- eller helvejs gennem filmen, alt efter hvor skarp man er. Så ka' du li' at gå på opdagelse i nyfortolkende, moderne og udfordrende filmisk fortællerteknik, så hold med at læse her =)
Takket være en handling der ligeledes (tildels) foregår i fremtiden og den polariserende effekt filmen har på både anmeldere og publikum, er det umuligt ikke at drage paralleler med tilsvarende banebrydende film som Blade Runner og 2001. De fik også en hård medfart ved udgivelsen, før de senere med rette blev generelt anset som de banebrydende mesterværker de er.
Forklædt som en sci-fi film der hopper rundt i tid og sted er Cloud Atlas en flersidet - men i bund og grund forholdsvis simpel - fortælling om soulmates og de stærkes undertrykkelse af de svage, tiderne igennem, med et underlæggende tema om sammenhængen mellem tilsyneladende fjerne og urelaterede handlinger, samt hvad der nemmest beskrives som karma-baseret variation af reinkarnation. Beskriver jeg filmen som lige dele tragisk kærlighedsdrama, detektiv historie, sort humor/slapstick komidie, velkoreograferet action, samfundskommentar om for-, nu- & fremtidige hierakariske samfund, begynder du måske at ane hvor bredt-favnende og genre-trodsende et værk vi har med at gøre.
Baseret på David Mitchell's bestseller-roman fra 2004 og adapteret til det store lærred af Warchoski-søskende bad fænomenet The Matrix (den ene bror nu en kvinde), består Cloud Atlas af seks fortællinger flettet sammen til et imponerende værk der er meget større end summen af de enkelte dele. Ved at dele alt fra moralske emner og beskrivende narrativ fortælling til visuelle kneb og afarter af det bagvedlæggende musikalske tema fremstiller filmen emotionelle og intellektuelle emner på en nuanceret, effektiv og yderst tilfredsstillende facon.
Det ville være nemt at fejlagtigt tro at meget af filmen hænger på, eller sågar handler om, præstationerne af de mange talentfulde skuespillere, der hver spiller op til syv forskellige karakterer. Dette er dog blot en genial og finurlig måde at belyse historiens subplot af sammenhæng/reinkarnation/karma (fortolkningen er åben), der er en større del af bogens omhandlingspunkt, men som er svær at oversætte til det visuelle medie.
Hugh Grant er skøn i samtlige små biroller, og meget svær at genkende i mindst halvdelen, en cadaeu til både make-up folkene og ham som skuespiller. (Bliv til rulleteksterne for en afsløring af samtlige større roller i filmen, god for en overraskelse eller seks.) Hugo Weaving's djævel er saftig og skøn, etablerede karakter-skuespiller Jim Broadbent demonstrerer mesterligt hans faglige kunnen, medens de yngre landsmænd Ben Whishaw, Jim Sturgess og James D'Arcy alle imponerer med bevægende præstationer der emmer af ærlighed.
Tom Hanks gør det også rigtig godt (især som skibslægen), men er altså noget bedre til sydstats-dialekt end irsk - det gjorde lidt ondt at høre på, men var heldigvis hurtigt overstået - og varianten af pidgeon english opfundet til historien i det 24. århundrede. Her havde jeg gerne set den mesterlige Gary Oldman brilliere i stedet. Tager vi med at Halle Berry ikke er decideret kendt for at spænde vidt skuespillermæssigt, klarer hun det faktisk fint, men her er muligvis tale om et fejlcast. Måske var hun et forsøg på at sælge filmen til et bredere publikum - hun er i hvertfald rar at se på for de fleste mænd. (I må ikke slå mig.)
Det ville være nemt at klandre filmen, hvis man ville - at udvælge detaljer i plottet, der ikke helt giver mening, eller er uoriginale, eller et par mislykkede make-up jobs, eller påpege karakterer uden helt samme pondus som de øvrige. På den måde er der da plads til forbedring, men ligesom et skønt og elsket barn måske ikke er 100% perfekt, kan det svært forestilles bedre end det er.
I den sidste ende er det klassisk tilfælde af en film så uendelig ambitiøs, at den er dømt til at fejle i manges øjne. Er man glad for overfladiske og tynde kop te som Avatar, er man nok blandt flertallet der foretrækker at film skal være letfordøjelige og underholdende uden at kræve det store engagement.
Som garvet og kynisk filmelsker er jeg dog personligt totalt solgt på denne epokeskabende magnum opus fra Warchowski-søskende's side (kredit til Tom Tykwer også, der instruerede halvdelen af filmen og komponerede musikken bag), der utvilsomt vil kræve gentagne gensyn for at fuldende fordøjelsen af.
Mest oplagte 6/6 jeg har oplevet i to årtier.
#27 Outbound Sith 11 år siden
En enkelt ting slog mig ved andet gennemsyn af filmen:
I USA har den fået en del kritik for at nogle af skuespillerne optræder som flere køn eller racer. Særligt pointeres det som racistisk, at Halle Berry i en enkelt handlingstråd er sminket til at fremstå som en hvid kvinde.
Men den argumentation er da i sig selv ekstremt racistisk, når der samtidig ikke lader til at være nogen, der har ondt i røven over, at SAMTLIGE skuespillere (bortset fra Doona Bae, der allerede passer til profilen) er sminket til at spille asiater i en af historierne!
Fox Mulder
#28 Nexiz 11 år siden
Helt enig! Jeg synes det var en dejlig film, og den betog mig fra start til slut. Glæder mig til at se den igen! :D
#27
Det er jo bare USA og deres forvaklede form for moral ;)
#29 B.Pedersen 11 år siden
#30 wiseguy 11 år siden
Jeg er dog heldigvis helt på linje med Filmz anmelder Nadia (i øvrigt thumbs up for en velskrevet anmeldelse, det er jo ikke just verdens mest simple film at skrive om).
Fantastisk film! Jeg glæder mig til at grave mig dybere ned i den (er allerede i gang med ekstra materialet)
Foreløbig 5/6