“Batman Begins” og “The Dark Knight” var fremragende film, men i min optik overgår “The Dark Knight Rises” begge sine forgængere. “The Dark Knight” havde måske et større intellekt og mere stof til eftertanke, men Nolans tredje, sidste Batman-film har en markant større emotionel pondus. Vi kommer langt længere ind under huden på karaktererne end nogensinde før her i “The Dark Knight Rises”, som derudover er uhyre underholdende og ekstremt vellavet. Filmens betagende billedside ser overvældende godt ud på Blu-ray, og lydsporet er fænomenalt. Lidt mere dybdeborende ekstramateriale om filmens tilblivelse havde været velkomment, men dette er under alle omstændigheder en uundværlig udgivelse af en af årets allerbedste film.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (57) skrev:
jeg mener altså der er en afgørende forskel.
Uanset om man kan lide TDKR eller ej, så kan jeg i hvert fald ikke helt forstå at man i det mindste ikke værdsætter Nolan's intentioner (gode intentioner gør ikke en god film alene, I Know) og prøver at lave en blockbuster som har mere kant og nerve (om det lykkes er en smagssag måske, men at nægte han dog prøver kan man dårligt synes jeg) end en film som f.eks. Battleship?

Men selvfølgelig kan det være man foretrækker det lidt stupide, fremfor at actionfilm forsøger sig udi det mere 'dybe' og 'navlepillende'. Det er selvfølgelig fair nok. Den sidste her er ikke rettet mod nogen i snakken og i øvrigt kan jeg godt forstå, hvis man indimellem hellere vil have den rene umoralske vare, hvor vold blot er underholdende morsomt, blot for at være det. Hvis man har det sådan, kan jeg måske bedre forstå, hvis man ikke værdsætter det Nolan har prøvet med Batman.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#62 Ispep 11 år siden

#61

Hvad man helst foretrækker indenfor blockbuster regi, må jo være en personlig sag. Nu ved jeg at Beef netop bedst kan lide de mere stupide underholdningsfilm. Det er sådan han foretrækker den type film. Men at sige, at der ikke er forskel på dem, giver for mig ingen mening. Der er en stor forskel på en film som The Matrix og så Indiana Jones 4, i ambitionsniveau. Der er stor forskel på Skyfall og så Battleship. Eller Bourne-serien kontra Die Hard-serien. Der er ganske enkelt mere indhold. Filmene er tænkt som mere end bare det at kører for fuld drøn uden omtanke. Ikke at det altid er forkert at gøre, for jeg kan bestemt også lide film der blot er 100% underholdning som Predator eller lign. Men ambitionsniveauet er da ofte til at få øje på synes jeg, og særligt en film som TDK scorer vel heller ikke så overvældende flot omtale, havde den ikke budt på lidt mere end en tanketom underholdning.
Gravatar

#63 Hr. Nielsen 11 år siden

#62 Personligt ville jeg nok mere kalde det intentionerne end ambitionsniveau, da ambitionerne da bestemt kan have været lige så høje for en der blot vil skabe en 100% ren actionfilm, uden at den er mere eller andet end det. Eller sådan tænker jeg i hvert fald. For mig at se har ambitionsniveauet været fuldt ud lige så højt med Die Hard som Med Bourne, hvis vi snakker om den første film i serien med dem beggge. Sådan tror jeg måske jeg ser på det. Så for mig drejer det sig om intentioner mere end ambition (selv om jeg giver dig ret i, at ambitionsniveauet næppe kan have været højt med en film som Battleship:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#64 Ispep 11 år siden

#63

Ja, intention er måske et bedre ord. Men det korte er det lange er, at der er en forskel. Ellers så alle film jo ens ud, hvis der ikke var.
Gravatar

#65 TP-DK 11 år siden

Efter et gensyn med filmen på Blu-ray, er filmen faldet lidt i værdi hos mig. Der er for mange ting der ikke giver så meget mening, for mange personer og en spilletid der godt kunne være skåret ned.

Jeg synes for eksempel ikke skurkens plan giver mening. Og nej, planen er ikke nøjagtig den samme som i Batman Begins.
Hvorfor sprænger de ikke bare bomben med det samme. Alt det der pladder Bane fyrer af med at han vil give indbyggerne i Gotham et falsk håb passer jo ikke. Hvad er det for et håb han giver dem? Der er en atombombe i jeres by, og i kan ikke flygte fra byen, men bare rolig der er håb! For det er en tilfældig person der har aftrækkeren, føler i jer ikke sikre nu?
Og alt det de gør med at fange politiet, lave en domstol, befri alle fangerne osv. virker så ligegyldigt når de alligevel har tænkt sig at sprænge det hele sønder og sammen.

Jeg forstår heller ikke hvorfor Bane og Talia bliver i byen. De vælger simpelthen at destruere de få rester der er af League of Shadows for at fjerne Gotham. Men hvis de er døde hvordan vil de så "redde" resten af verden?


Angående Bane og fængslet:
Da Bruce er i fængslet får han at vide at Bane bliver skadet under sit ophold i fængslet, og at lægen bagefter skamferer ham. Dette får vi vist i et flashback hvor Bane er voksen nede i fængslet. Men alligevel tror Bruce, af en eller anden grund, at Bane undslap som barn, hvilket er i modstrid med hvad han har fået at vide.

Da Batman konfronterer Bane for anden gang, er Bane helt overrasket over Bruce slap væk fra fængslet og siger at det er umuligt. Men Bane var jo selv vidne til at en lille 8-årig tøs slap væk, så hvorfor tror han det er umuligt..


Og til sidst et par ting jeg fandt lidt morsomt:
Det her er en lidt standard hollywood kliche, men jeg kunne ikke lade være med at grine da lægen i fængslet, efter at have snakket et sprog som jeg, og mere vigtigt Bruce ikke kender, vælger at tale engelsk til sidst. Hvorfor fuck talte du ikke bare engelsk til at starte med!

Og der er også en scene hen imod slutningen hvor Talia viser sit sande jeg til Bruce, og fortæller sin onde gennemtænkte plan til ham. Inden hun trykker på detonatoren vælger Bane at tage noget snor og binde Batman, for tænk nu hvis han undslipper bombens sprængradius der er på størrelse med Gotham!


Men til trods for dens fejl finder jeg stadig filmen underholdende. Den har gode actionscener, fantastisk skuespil, og en perfekt slutning til trilogien.
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Boy Scout leader!"
Gravatar

#66 Batsy 11 år siden


65# Mine svar til dine spørgsmål, håber det måske hjælper lidt!
TP-DK (65) skrev:
Hvorfor sprænger de ikke bare bomben med det samme. Alt det der pladder Bane fyrer af med at han vil give indbyggerne i Gotham et falsk håb passer jo ikke. Hvad er det for et håb han giver dem? Der er en atombombe i jeres by, og i kan ikke flygte fra byen, men bare rolig der er håb! For det er en tilfældig person der har aftrækkeren, føler i jer ikke sikre nu?
Og alt det de gør med at fange politiet, lave en domstol, befri alle fangerne osv. virker så ligegyldigt når de alligevel har tænkt sig at sprænge det hele sønder og sammen.


Han ville jo virke troværdig overfor dem, med alle de domstole og han gjorde det kun for at vinde deres tillid, han fik dem jo med på hans hold altså dem der var fængslet. Indbyggerne, var skide bange, de kunne ikke gøre meget andet end at håbe en kom og hjalp dem (batman) og politi folket. Bane gjorde det også for han vil jo have batman/bruce skal se al det kaos, anarki og den falske revolution skulle knække ham physisk, da han allerede var brækket fysisk.

TP-DK (65) skrev:
Jeg forstår heller ikke hvorfor Bane og Talia bliver i byen. De vælger simpelthen at destruere de få rester der er af League of Shadows for at fjerne Gotham. Men hvis de er døde hvordan vil de så "redde" resten af verden?


Talia og Bane er sådan set ret ligeglade med at redde verden, de vil bare hævne Ras a guhl, og ødelægge Gotham, og lade batman se det hjælpeløs i fængslet.

TP-DK (65) skrev:
Da Batman konfronterer Bane for anden gang, er Bane helt overrasket over Bruce slap væk fra fængslet og siger at det er umuligt. Men Bane var jo selv vidne til at en lille 8-årig tøs slap væk, så hvorfor tror han det er umuligt..


Måske fordi han vidste ikke Bruce havde det i sig, at komme sig over de sår, en brækket ryg er squ en træls en, og han havde jo ikke forventet fangerne hjalp ham. Han undervuderede ham, han troede jo han var svag og kunne knækkes med lethed.

TP-DK (65) skrev:
Og der er også en scene hen imod slutningen hvor Talia viser sit sande jeg til Bruce, og fortæller sin onde gennemtænkte plan til ham. Inden hun trykker på detonatoren vælger Bane at tage noget snor og binde Batman, for tænk nu hvis han undslipper bombens sprængradius der er på størrelse med Gotham!


De holder vel ham fanget, så han ved at han ikke kan gøre en dyt for at redde Gotham, men ja den er lidt hård, men Batman er ikke en fætter man skal narres af bare fordi han er såret. Det burde Two face havde taget i lærer, han skød ham og troede han var død, bad call.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#67 The Vossen 11 år siden

[quote=Riqon (59)]#58 -

Altså den bedst-værste skurk, der findes![/quote

Right on the money, the answer is Bane. The very Best-Worse Superdude ever!
Gravatar

#68 Maroti 11 år siden

TP-DK (65) skrev:

Angående Bane og fængslet:
Da Bruce er i fængslet får han at vide at Bane bliver skadet under sit ophold i fængslet, og at lægen bagefter skamferer ham. Dette får vi vist i et flashback hvor Bane er voksen nede i fængslet. Men alligevel tror Bruce, af en eller anden grund, at Bane undslap som barn, hvilket er i modstrid med hvad han har fået at vide.


Du er godt klar over at Bruce ikke selv ser dette flashback for sig, ikke?
Lægen fortæller aldrig hvilken rækkefølge diverse ting er sket i, hvornår Bane(som jo så er talia) slipper ud, eller hvornår Bane's ansigt bliver smadret

Lægen forklare blot at nogle fanger angreb bane, hvorefter Bruce nærmest afbryder og spørg lægen om Bane er det barn som lægen tideligere har omtalt.....
Gravatar

#69 Patriarch 11 år siden

Jeg ville bare lige sige at The Dark Knght er den bedste af de tre. Fact.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#70 Ericmase 11 år siden

Patriarch (69) skrev:
Jeg ville bare lige sige at The Dark Knght er den bedste af de tre. Fact.


+1
The Movie Nerd is here...

Skriv ny kommentar: