Udover at fungere som bogstøtte kan Oscaren i tilfældet “Departures” ikke bruges til meget. Instruktør Takita lægger sit filmiske puslespil meget pænt og prydeligt, og alt falder da også slutteligt forudsigeligt på plads, inden rejsen er tilendebragt og den sidste tåre er grædt. Men selvom den er tårevædet, er “Departures” ikke en vellykket rejse. Der er for meget af det forkerte, alt for meget, og for lidt af det rigtige, hvilket gør denne afgang ganske forglemmelig.
#1 filmz-Filmnørden 15 år siden
Filmnørdens karakter: (5/6)
Underholdende, rørende og dybt fascinerende
Læs hele anmeldelsen på Filmnørdens Hjørne
#2 Skeloboy 13 år siden
Celloisten Daigo står uden job, da orkesteret, hvor han er ansat, bliver nedlagt. Derfor flytter han med sin kone tilbage til hans moders hus på landet. Hans nye job bliver lidt ved et tilfælde bedemand.
Filmen er til tider utrolig smuk, utrolig værdig. I starten er det lidt for komisk, men efterhånden som historien skrider frem, jo mindre komisk bliver det. Noget af det skyldes rollen som Daigo, der bliver overspillet. Især da Daigo genoptager cello-spillet, bliver filmen en helt utrolig smuk oplevelse, og indledningen er tilgivet. Desuden er det en fornøjelse at se Daigos kone, Mika(hold øje med Ryôko Hirosue)
Som der bliver sagt:
"Genskabelsen af den evige skønhed i et menneske, der er blevet koldt. Alt sammen udført stille og roligt og med stor præcision. Men mest af alt med kærlig omhu, så den døde kommer godt af sted på sin sidste rejse. Det hele gøres så fredfyldt, at det kommer til at stå som et smukt minde."
Deri ligger filmens allerstørste styrke, og selvom man få gange godt kunne ønske sig en lidt mere poetisk kurs, og på trods af nogle lidt irriterende valg, er det en film, jeg absolut vil anbefale!
8/10
IMDB
#3 Mros 8 år siden
Især pga. situationen, har den nok ramt lige i hjertet, men stadig helt objektivt, og selv om man ikke står lige i situationen synes jeg det er en film som alle bør se. Den er alt hvad hollywood ikke er og mere til.