Filmen er ganske enkelt et mesterværk og får her en udgivelse der er den værdig. Den tekniske side er rigtig god og ekstramaterialet er godt og fyldestgørende. Du må eje denne dvd. Så simpelt kan det siges.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 dyg 18 år siden

#10 - Så er det godt, at man forstår tysk, og ikke behøver subtitles :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#12 filmz-Bruce 18 år siden

#11 I don't! :(
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#13 filmz-vassago 18 år siden

"...Men der er også mange sympatiske personer, der formår at holde deres medmenneskelighed i live til enden. F.eks. den gamle General Weidling, arkitekten Albert Speer og SS-lægen Ernst-Günter Schenk.

Det er jo det farlige når man laver denne slags film, der for det flestes vedkommende ædes råt som en autentisk beretning. Langt de fleste jeg har hørt snakke om filmen, ser den nærmest som en historisk korrekt film om Hitler og hans følge - og et billede på hvordan det 'virkelig' gik for sig...

Albert Speer: Skulle eftersigende have stået bag den tvungne deportation af jøderne i Berlin, og genhuset tyskerne i deres boliger. Var også en af folkene der i den grad fik indført tvangsarbejde i Tyskland.

Ernst-Günter Schenk: Schenk var tilknyttet KZ Mauthausen, hvor han blandt andet eksperimenterede på jøderne. Ernæringsforsøg der skulle kortlægge sult og udsultning, hvornår man døde af sult, og hvilke ting man f.eks døde hurtigere af.

Meget sympatiske folk.... Når man taler 2. verdenskrig er det for mig svært at bruge ordene 'sympatisk' og 'medmenneskelighed' i forbindelse med top-nazister.

Men stadig en fantastisk god film - med streg under film.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#14 Outbound Sith 18 år siden

#13 Folk kan jo sagtens fremstå som venlige og sympatiske i nogen sammenhænge og forfærdelige og sadistiske i andre. Det er "text book" psykopatiske træk. Selvom man muligvis ikke kommer igennem med et argument om, at alle top-nazister var stjerne-psykopater, så er der muligvis noget om det.

Om ikke andet har de haft en noget anden mening om rigtigt og forkert end de fleste mennesker har i dag. Så jeg vælger at tro, at filmen er en så autentisk skildring, som det nu er muligt. De kan jo ikke alle have gået rundt med et manisk udtryk i øjnene hele tiden...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#15 azathoth 18 år siden

#13: De er sympatiske inden for filmens rammer, og her taler vi om karakterer i en film. Weidling beskytter Berlins folk, Speer går Hitler imod og nægter at destruere Tysklands infrastruktur og Shenck bliver tilbage i Berlin for at redde civilister.

Hvad deres "real life counterparts" så har ellers har gjort er naturligvis grufuldt. Ingen af top-nazisterne må siges at have været uskyldige uanset hvilken stilling de så besad. Men i filmen viser de tre en række medmenneskelige træk, som mange af de andre personer ikke har.
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#16 filmz-vassago 18 år siden

#14: Min pointe er at selvom at "Der Untergang" viser f.eks Speer og Schenk som 'sympatiske' og som mennesker der holder af deres medmennesker - så er det måske rigtigt nok, når man altså ikke lige taler om jøderne osv.

Min pointe er at det farlige ved denne slags doku/historie-agtige film kan 'vildlede' folk. Jeg har hørt folk tale om netop hvor 'normal' Speer var, at de troede han var 'ond' osv - og med hensyn til Schenk "at det var da altid noget at ikke alle var onde"... Yeah right...

Så jeg vælger at tro, at filmen er en så autentisk skildring, som det nu er muligt

Den kunne have været skildret langt mere korrekt og autentisk - men som altid med film, så bliver instruktøren nød til at gå på kompromis, både med fakta, historie, længde, udtryk osv. Speer og Schenk var helt sikkert ikke ligeså sindsyge som så mange andre - men absolut heller ikke 'normale'.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#17 filmz-Kadann 18 år siden

#15 -

Det er jo netop også en af de ting som folk var oppe at køre over, at filmen viser de menneskelige træk ved topfolkene.. men man kommer jo altid uden om at der er flere sider af samme menneske, som de jo netop også viser ved Hitler.

For at skabe et mere korrekt billede af historien er det jo også vigtigt at skabe et mere eller mindre komplet billede af disse mennesker, fordi vi får jo ikke noget ud af kun at vise den grusomme side af dem.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#18 filmz-vassago 18 år siden

Nu skriver du selv at filmen fungere som historisk dokument, samt at filmens fokus er på realisme og autenticitet - og bruger ord og vendinger som "vidneberetninger", "tysk synspunkt" og Hirschbigel citatet: "Sandheden kan jo aldrig være kontroversiel".

Jeg er klar over at filmen kun er en "film", og ligemeget hvor meget historie og facts man putter i den, så er den en instruktør, en forfatters og en masse skuespilleres værk - det er ikke historie.

Det er meget muligt at de er sympatiske indefor filmens rammer, men det gør da ikke problemstillingen mindre?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#19 filmz-Bruce 18 år siden

Filmen er baseret på bl.a. Traudl Junges egne erfaringer og Speers, Schenks og Weidlings handlinger i Berlins sidste dage, kan jo sagtens synes sympatiske etc. når alt er tabt og Føreren er gået bananas. Såvidt jeg ved, er man gået meget langt for at være tro mod historiske facts.

At nogle så ser de sidste 10 dage som udtryk for enkelte naziers generelle livssyn, svarer nok lidt til Stockholmssyndromet mht. kidnappere og kidnappede :) Nogle vil gerne vildledes, ligesom nogle bedre formår at se det som en kort isoleret del af historien. Kort sagt, når lokummet brænder, så er man ikke så kæk mere!

Speer har igennem mange mange år været betragtet som den mest "moderate" af top nazierne, hvilket især hans indrømmelser og anger under Núrnbergprocessen viste. Men de sidste par år, er der dukket information op om ham, som viser ham i mindre flatterende lys. En mand som er ved Hitlers side til det sidste, har nok ikke været "mr. nice guy".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#20 filmz-vassago 18 år siden

Min pointe er netop at mange anser filmen som værende nærmest dokumentarisk, og desværre for mange, så har de ikke gidet at sætte sig ind i historien, hverken om 2. verdenskrig eller om så meget andet - og der er det et problem, at folk, som ikke ligefrem var det, ses som værende sympatiske, bare fordi at de fremstod som værende sympatiske i en film.

Jeg er da ikke i tvivl om at de er gået langt for at bibeholde en autencitet, og at der er en del dokumentariske ting, såfremt Traudl Junge 'husker' korrekt.

Men mht karakterne, så er det da nærmest kun Hitler der får menneskelige træk. Han er da den eneste der reelt beskrives. Han er både den rare hygge-onkel og det sindsyge statsoverhoved - hvilket helt sikkert også var tilfældet. Jeg tror da at alle indeholder både ondt og godt. Alle andre synes jeg beskrives ret overfladiske.

Mht til Speer så mener de fleste 'eksperter' at hans indrømmelser og anger under Nurnberg-processen var spil for galleriet. Han stod til dødsstraf, og vidste at der skulle indrømmelser og lign til for at forhindre det. Dokumenter viser også at han ikke var helt 'appelsin-fri' :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock

Skriv ny kommentar: