“Die Hard 4.0” adskiller sig fra sine forgængere på flere forskellige punkter. De arealer, de bevæger sig på, er langt større, end det har været tilfældet i de andre film. Samtidig er McClane ikke i nær så mange nærkampe, hvilket betyder, at han ikke er helt så voldelig og blodig som i de tidligere film. “Die Hard 4.0” får aldrig rigtig en ud på kanten af biografsædet af bar spænding. Filmen er dog stadig en virkelig underholdende actionfilm, der dog aldrig når op på siden af de andre film i serien.
Skriv ny kommentar:
#71 Slettet Bruger [263194968] 17 år siden
Jeg savnede i stor stil Michael Kamen's score fra de tre tidligere. Med det rigtige soundtrack, tror jeg også jeg ville mere have følt, at det var Die Hard jeg så, og ikke bare 16 Blocks i adrenalinchok.
Så var der naturligvis den lidt for søde telefondamestemme som Bruce måtte lægge til for at give filmen en PG-13 rating - jeg lod umiddelbart kun mærke til et enkelt tidspunkt i filmen, hvor det så ud til, at Justin Long var blevet dubbed.
Så var der de generelle forstyrende elementer der altid vil forekomme i en biograf - nogle gange lidt mere voldsomt end andre. Hele filmen igennem, sidder der en latterlig amerikaner/canadier på sædet foran mig og kommenterer/spår alt hvad McClane siger og gør, og griner hysterisk uanset hvilken kommentar han kommer med - samtidig sidder der en anden tosse ved siden af ham med langt artsy-fartsy hår og læderjakke og griner hver gang amerikaneren ikke lige har lyst - så der er grin og glæde på rækken foran, hvilket ødelægger min koncentration. At jeg også sidder og tænker på, at jeg skal pisse under første halvdel af forestillingen, gør ikke sagen bedre.
Umiddelbart var det en udemærket film, der på intet tidspunkt når hverken 1'eren eller 3'eren i kvalitet og underholdning - hvad der sker i filmen er alt for overdrevet. Hvorfor skal alle moderne film altid indeholde en nar der springer rundt på alt hvad der kan hoppes på og laver de mest sindssyge stunts, som på ingen måde ville kunne virkeliggøres? Bløder folk ikke når de bliver smadret ind i en skraldespand, mens de bliver slæbt af en bil der kører mindst 60km/t?
Jeg håber jeg bedre kan koncentrere mig når filmen udkommer på DVD - der er den eneste nar der griner af alt i det mindste kun mig selv.
3/6 - for en halvklam, halvskuffende filmoplevelse... I øvrigt > CinemaxX i Århus - har de bare generelt de mest ubehagelige biografstole der kan laves, eller har de importeret flysæder fra TyrkAir? For satan hvor sidder man tæt op af hinanden, og sædet i sig selv går nærmest kun ud til enden af røvballerne...
#72 elwood 17 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#73 icetea 17 år siden
Ang. biografstolene i Cinemaxx, giver jeg dig ret i ét punkt :) Det med at man sidder for tæt. Synes heller aldrig man kan have sine arme ude på de der "armlæn" pga. man ikke gider at sidde og mase sin albue ind i en fremmed persons mave :P.
Synes dog man sidder fint i dem og der er langt bedre benplads, set i forhold til Biocity, som jeg altid undgår såvidt filmen bliver vist i Cinemaxx. Hader Biocity, også bare det med, at Biocity ikke engang tilbyder gratis parking! På det punkt synker de godt nok dybt, ikke nok med at de kræver de ca. 70 kr. for en biografbillet, så skal man da også lige spilde 40+ kr. på parkering, føj for helvede.
Da jeg var inde og se DH4 sad der også en eller anden nar lige bag mig, og der hvor
Og foran mig på et sæde, sad en eller anden mærkelig fyr, der klappede!! (har aldrig oplevet noget lignende), næsten hver gang Mcclane lige fyerede en sjov sætning af :P, det irriterede mig egentlig ikke, da alle andre folk også grinte, men har dog aldrig oplevet noget lign. hehe, men ham drengen var vidst heller ikke helt "normal".
#74 Winniepooh 17 år siden
Jeg synes klart at den her var længder foran Die Hard 3.
Min sommer favorit film i år indtil videre er stadig Oceans 13 men Bruce slår både Shrek, Sparrow, og Fantastic 4 når det gælder underholdningsværdi)
#75 Benway 17 år siden
#76 filmz-bimmerhansen 17 år siden
#77 chronaden 17 år siden
Og vil nu quote noget fra imdb's forum i en spoilerbox, som jeg finder passende:
1. If a bomb goes off in your apartment, make sure you are in the next room, hiding behind a dresser. This will ensure your survival.
2. If stuck in gridlock in the nation's capitol, make your way as quickly as possible through the jam-packed streets, and into a police car. A helicopter will chase you, and 98% of the cars will suddenly and miraculously disappear so that the police car can race around corners and speed through the middle of the once-crowded streets.
3. If you need emergency assistance, and all satellite communications and cell phone towers are down, contact OnStar. This may be done by hitting the front of the car with a trash can. OnStar will be able to assure you that emergency services are on the way, even though said communication services are down, and said emergency services are trying to keep the city from blowing up.
4. If you find yourself in a place where a series of large gas mains are piping gas to your location, and massive explosions are going to blow up everything in the area, climb into the nearest minivan. Like the dresser in the next room (Lesson 1), the minivan will ensure your safety. I'm glad I drive a minivan!
5. If you are travelling over Baltimore at night during a blackout and need to find Warlock, look for the only house with lights. No one other than Warlock has enough sense to go the home improvement store and buy their own generators. It takes a computer genius to use a generator.
6. If you find yourself having to kill a female agent / computer genius, hitting her with a speeding SUV will not injure her in any way. After your SUV gets up enough speed to crash through a brick wall, hitting her hard enough in the legs to throw her onto the hood will not give her pedestrian fractures (no matter what we see on CSI). She will watch you drive the SUV through the windshield while light fixtures hit her in the head one after another. Then, when the SUV is hanging in the elevator shaft, her uninjured legs, arms, head, etc. will still allow her to climb like spider-man all over the SUV.
7. If you find yourself driving a big rig truck and the very edges of the outside tires on one side are the only parts of the truck touching the road, turning the steering wheel really really really hard to the left will cause the entire truck to correct itself, and all of the tires will be back on the road again. If this doesn't work, keep in mind that the fighter jet pilot who got you into that situation will soon fly his plane beneath the collapsing bridge, crushing his plane.
8. If you are pursuing the bad guys, and get off track because a fighter jet is chasing you, you will discover at the end of the chase (no matter how far away or how long the jet chases you) that the bad guys have parked their HAZ-MAT truck within walking distance of your location.
Som sagt, god overall popcornsfilm, men hvis i står med valget: Die Hard, Transformers eller Oceans 13 - så vælge en af de 2 sidstenævnte.
6/10 herfra
#78 filmz-Bruce 17 år siden
Forventninger og præferencer er en stor faktor heri. Mine var på forhånd sat til niveauet for de forrige tre og indenfor de rammer, ramte DH4 bulls eye, hvilket jeg også tillader mig, at fremføre på vegne af majoriteten af resten af publikum'et :)
John McClane og Die Hard er ikke atomfysik, ikke engang suspense. Det er to timers nonsens med en fyr, som har så meget charisma og personlighed, at man er villig til at sluge en kamel eller en Diplodocus. I 1'eren behøvede jeg kun synke insekter, så nyskabende og low level var genren, hvorfor denne stadig står ud som en af de mest vellykkede actionfilm.
2'eren og 3'eren var på ingen måde 4'eren overlegen i hverken plot, udførelse eller charme, men havde hver deres "hullede si" at kæmpe imod. Well, ingen grund til at skjule, at sandet løb gennem den si uden anmærkninger, fordi den endelige sandkage var særdeles velsmagende.
Årets bedst gennemførte nonsens og en oldschool action, som formåede at genoplive publikums medleven i en film!
#79 evermind 17 år siden
#80 icetea 17 år siden
Jeg kunne godt nok ikke være mere ligeglad med at tingene er så overdrevne, hvor mange actionfilm er det lige der er helt realistiske? :P
Her er jeg helt enig med dig bruce (#78) :)