Intensiteten er høj, og det er underholdningsfaktoren bestemt også. Skuddueller og snerrende skurke alene gør ikke en film spændende, og “Dredd” har da også meget mere end det. Den har en god dosis selvsatire og high-tech æstetik samt en lyst til at lege med mediet og skabe et univers, som virkelig suger sit publikum til sig. At den samtidig er interesseret i alle sine karakterer og intelligent nok til at kunne tåle en god gang filmvidenskabelig analyse kan kun betegnes som plusser. Men mest af alt er “Dredd” simpelthen bare forbandet god underholdning.
#131 Benway 12 år siden
#132 Highland Park 12 år siden
#129: Fedt! Jeg vidste slet ikke, at Dod Mantle stod for billedsiden.
#133 Richard Burton 12 år siden
Jeg er ikke i tvivl om, at det koster kassen at drive en biograf. At drive noget som helst til betalbare priser i Danmark er sgu bemærkelsesværdigt.
Fair ifht. hvad? Ja ifht. resten af udgiftsniveauet i Danmark, hvor vi bliver bollet i røven, uanset om vi betaler licens, har kabel TV, køber grøntsager, skal modtage en pakke til 80 kroner, som man skal betale 200 kr. i afgift for at modtage, købe sodavand, slik, chokolade, øl, tøj og forbrugsgoder, tandlæge, biler, service, som man kan spare mellem 30 og 80% på, ved at købe dem i Tyskland i stedet, for ikke at tale om vores skatte og afgiftssystem, eller en skide cafe latte til 30-40 kroner .... så er det ganske fair :)
Jeg har droslet mine syn i biografen kraftigt ned og overvejer kun at se et par stykker om året fremover og det bliver ikke i en biograf med sølvlærred, hvis jeg kan undgå det, men i specielle tilfælde, hvor filmen skriger efter det store lærred. Man betaler hurtigt med popcorn og cola, 160-170 kr. for en forestilling pr. person. Der skal så lige betales til skattefar først, så man skal lige have det dobbelte i lønningsposen.
Lønningerne stiger ikke i meget lang tid fremover, for så går vi simpelthen fallit og kan ikke konkurrere med udlandet. Alligevel hamrer priser og afgifter i vejret konstant og udhuler reallønnen og derved skal man få pengene til at slå mere til.
Betty Nansen teateret går den modsatte vej. Her har man sat priserne kraftigt ned
http://politiken.dk/kultur/scenekunst/ECE1274189/k...
og derved gået fra halvtomme sale til fulde sale konstant. Sidst jeg var med ungerne i biografen en eftermiddag for at se en tegnefilm, så kostede det mig 600 kr. Så er det sgu billigere at købe den på blu-ray til 150 kr. på Amazon.uk og så se den 1 eller flere gange hjemme, uden bekymringer om billed, lyd, sms'er etc.
Brokkeri slut.
#134 PredatorX 12 år siden
Haha ja det vil sent blive glemt :D
#135 doom WAD 12 år siden
En film, der udspiller sig i et begrænset fysisk bevægerum, eller i et fysisk ensartet miljø, bliver hurtigt non-epic på en dårlig måde, og så bliver det kedeligt.
Det var Dreed hårdt ramt af.
Man kan godt lave gode film på de præmisser, det er set jævnligt, men så skal filmen trække på nogle HELT andre virkemidler og kvaliteter, end en actionfilm som Dredd gør.
Derudover synes jeg ikke at Urban var så godt castet som Dredd. Der manglede for det første noget underkæbe, og så vart stemmen lidt for ulden.
#136 Danilochan 12 år siden
Det er vel derfor den kun fik 5 stjerner ;-)
#137 The Insider 12 år siden
#138 doom WAD 12 år siden
Man kan da også lave top suspence actionfilm på de præmisser, men det kræver altså sin instruktør. Dø Hårdt er vel det bedste eksempel.