“Dunkirk” ender som Christopher Nolans mest radikale film. Nærmere en artfilm end en krigsfilm. Her er ingen drøm i en drøm eller en Batman, der vinder til sidst. Kun et flygtigt nedslag i en del af et slag i en større verdenskrig. Brudstykker om krig, flugt, hverdagshelte og mennesker i pressede situationer. Du må selv sætte dem sammen. Inden de kommer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Kaversmed 6 år siden

Er netop kommet tilbage fra biffen og må ærlig talt indrømme, at jeg føler mig en smule tom indvendig - kunne jeg lide den eller kunne jeg ikke? Meget minimalistisk og monoton film, som ikke helt formår at efterlade det emotionelle indtryk, som jeg egentlig havde forventet, at den skulle. jeg mener, det er en film om 400.000 efterladte, som bliver slagtet som sild i en tønde - burde jeg ikke føle mere? Det er som om at Nolan bevidst har valgt at nedtone spænding og intensiteten i scenerne til fordel for realismen, så de desværre ikke helt formår at opnå sit fulde potentiale. På den anden side ved jeg, at Nolan har fuldstændig styr på sit budskab og leverancen af dette, og derfor irriterer det mig også lidt, at jeg nok ikke helt har fanget det. Jeg håber på at filmen vil vokse mere på mig med tiden.

7/10 fra mig.

Edit: I øvrigt en ganske fornuftig anmeldelse, Morten.
Ripley: These people are here to protect you. They're soldiers.
Newt: It won't make any difference...
Gravatar

#2 Sjølle 6 år siden

Jeg er mere eller mindre enig med #1

Det er som om den mangler er eller andet.... jeg kan bare ikke sætter ord på hvad? For den var ikke dårlig, slet ikke, faktisk var den noget af det mest intense jeg længe har set. Den er en sjov størrelse, der nok lige skal synke ind. Men som med en god plade, så er det typisk dem der er de bedste :-)

Og ja, super anmeldelse.
Gravatar

#3 kristians 6 år siden

Jeg er fuldstændig blæst bagover ! Wouw, bare Wouw !
Så spændende og nervepirrende.
Jeg synes faktisk at den menneskelige vinkel var der.

Kommer måske med mere senere... Wouw !
Gravatar

#4 keitel 6 år siden

Havde ikke læst anmeldelser eller set filmklip, og vidste ikke helt hvad jeg forventede, men konklusionen er det en slags kunst krigs film, flot lavet og bla. bla. men for den almindelig dødelige, nej...så synes jeg den bare er røv kedelig. Det bedste er faktisk lydsporet, det er noget fængslende over det, og lidt paranoia agtig.
Gravatar

#5 smolinsk 6 år siden

Synes virkelig også den var ret kedelig, lidt forvirrende sat op, man aner jo ikke hvor fjenen er og hvorfor de vælter rundt hele tiden, giver ikke helt mening, vil kalde det dårlig historie fortælling, som jeg synes mange af hans andre film også lider af, på nær memento og Dark knight.

Flot filmisk og fedt med baggrunds musikken der bare blev ved hele filmen igennem med skiftende tempo. Ellers jævn kedelig.
Gravatar

#6 atmorell 6 år siden

Fed film. Hvorfor spoiler anmelderen filmen så hårdt på de sidste fire linjer? Der er nok en del der holder op med at læse filmz.dk anmeldelser når han ødelægger oplevelsen på den måde.
Gravatar

#7 morbech 6 år siden

Synes Christopher Nolan har gjort et godt stykke arbejde.. Filmen skildrer fint den afmagt som mange af soldaterne har måttet føle, da de stod som levende skydeskiver på stranden. Især lydsporet synes jeg er fantastisk. Karakter 8/10 fra mig..
Gravatar

#8 hgoenge81 6 år siden

Den er middelmådig i min optik. Det er svært at føle noget for karakterer der er ikke eksisterende. Og hans "geniale" idé med af en eller anden grund dele filmen op i tre forskellige "tidslængder" eller hvad fanden man ka kalde det, gør kun filmen unødvendigt besværlig at følge. Det er let nok at følge den begrænsede handling, og slutningen er heller ikke obskur. Det virker bare ualmindeligt gimmick agtigt. Og ja der var mange soldater på den strand osv, og for min skyld kunne det også handle om flere. "Saving Private Ryan" agtigt. Men når der bliver fokuseret så snævert på enten stumme landsoldater, man intet ved om, eller ligeså anonyme piloter, er det som om at blive bedt om at kære sig om lige præcis dem. Bare fordi.
Overvurderet film fra overvurderet instruktør in my opinion.
---intet er så godt, der ikke er noget galt med det---

Skriv ny kommentar: