“Eagle Eye” fungerer grundlæggende efter sit præmis og påpeger betydningen af ikke at lægge for meget ansvar over i hænderne på den teknologi, der efterhånden overtager flere og flere roller i vort samfund. Samtidig spiller filmen – med et kritisk syn – på den frygt, der i højere og højere grad polariserer verdenssamfundet. Med andre ord undestreger et velskrevet manuskript i samspil med gode karakterpræstationer og medrivende underholdning et par af de største problematikker, det moderne samfund står over for.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-vassago 15 år siden

#8: Det er vel nærmere en sammenligning så? Jeg er enig i at man ikke skal se "Eagle Eye" - for derefter at sige - den er ikke "North by Northwest" eller "Enemy of the State". Man skal selvfølgelig bare se filmen, og dømme den udfra dens kvaliteter - eller mangel på samme. Men jeg forstår ikke tilgangen - "Den er da ok - hvis man altså slår hjernen fra, og forholder sig totalt ukritisk"...

Som Riqon siger: Betyder det, at vi bare engang i mellem skal bestemme os for at sænke standarderne og lade os imponere af det, som højst er middel?

Nej, det er nemlig det man ikke skal. Jeg ser da oftest film uden at have nogen som helst forudindtaget holdning, andet end at jeg forventer at blive underholdt - medmindre det er en af de dage, hvor man bare skal have revet timer ud af kalenderen... Men jeg vil da ikke på forhånd indtage holdning, "det her bliver nok ikke filmkunst" - eller for den sags skyld bagefter sige: "Ja, ok - det var vel okay - hvis man lige ser bort fra det og det..."

Jeg tager da også "Eagle Eye" for hvad den er - en actionfilm/spændingsfilm med et dystopisk tema, big brother, løftet pegefinger etc. Men fordi at man kan sætte nogle keywords og forventninger på - er det vel ikke ensbetydende med at man så er home safe? Jeg vidste jo hvad gik ind til... De kan da hælde nok så meget action på filmen - uden at det betyder noget, de kan lave cliffhangers, fylde den med gadgets og teknik - piske en nervøs stemning op ala "kan man virkelig aflytte en slukket telefon" osv... men når det hele bliver serveret på en fordummende og klichefyldt måde - så hjælper det ikke meget.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#12 Michael Andersen 15 år siden

#11
Jeg synes at sætninger som "ta' den for hvad den er" eller "man skal bare ikke tage den seriøs" er på grænsen til det forrykte.


Jeg tager da også "Eagle Eye" for hvad den er


Nu må du lige bestemme dig hehe :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#13 filmz-vassago 15 år siden

Det kunne så nok ikke blive taget mere ud af kontekst...

Jeg ved da at det er en actionfilm - og ser den på den baggrund, jeg går da ikke ind og forventer Fellini. Men jeg forventer da bestemt at blive underholdt, samt at der er tale om godt stykke håndværk. Det jeg taler om i det øverste citat - er at folk oftest bruger den tese om dårlige film, som en undskyldning overfor sig selv, og de penge man lige har kastet ud af vinduet. "Ja, hvis jeg ser bort fra at der er tale om en komplet idiotisk film - så var den vel typisk Hollywood, og derfor god?"

Jeg ser sgu mange dårlige film, men forsøger da hverken at undskylde min til tider dårlige smag, forkerte valg osv med den slags teser. Film må da være gode, okay, eller dårlige - så skal man ikke presse lorten ned over andres hoved, ved at sige, "I skal da bare tage den for den er" - det bliver den da på ingen måder bedre af.

Så ud med de teser :)



"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#14 Michael Andersen 15 år siden

At "ta' den for hvad den er" har som sagt ikke noget med at undskylde over for sig selv, lukke øjnene eller spise skidt på. Hvor får du det fra?

Det handler om at bedømme tingene på deres betingelser.

Tag f.eks. "Family Guy", hvis mål er at være sjov, men alligevel har den igennem alle årene fået kritisk for at være uoriginal. Selv en 5-årige kan se at promissen næsten bare er "The Simpsons" om igen, så hvorfor bruge tid på at rakke den ned for noget den slet ikke er eller prøver på?

En overdreven og useriøs film som "Wanted" fik masser af kritik for at være overdreven og useriøs, i stedet for at bliver undersøgt for om den virkede ud fra de præmisser.

Der er masser af den slags tåbelig kritisk derude, hvor æbler får skæld ud for ikke at være pærer.

Jeg har ikke set "Eagle Eye", men hvis den udgiver sig for at være intelligent, så skal den have hug, hvis den er dum som en dør. Hvis den prøver at være spændende og ikke er det, så skal den have flere hug etc. etc.

DET er at "ta' den for hvad den er". At have øjnene åbne i stedet for at lukke dem, som du mener det betyder.



Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#15 MOVIE1000 15 år siden

jeg vil nu ikke sige at plottet er genial men det er spændende at se Shia i filmen synes han minder om en ung Harrison Ford

4/6 herfra
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#16 filmz-vassago 15 år siden

#14: det er jo så et spørgsmål om defination. Når jeg hører folk bruge tesen - så er det altid som et forsvar for at have set f.eks en "dum hollywood actionfilm", ikke noget med præmisser eller andet. Folk siger næsten altid først - "Hvis man bare slukker for hjernen, så er det sgu et godt actionbrag" - men åbenbart ikke så godt, at man rent faktisk kunne have hjernen tændt de 90 mins. filmen varede.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#17 Michael Andersen 15 år siden

#16 Det er præcis det jeg taler om, at tage tingene for hvad de er: "Hvis man bare slukker for hjernen, så er det sgu et godt actionbrag" = det er en dum film, så du er nødt til at slukke for hjernen, hvis du vil have det bedste ud af den.

Det gælder om alt fra "Bad Boys II" til "Dum og dummere". Hvis man tager dem som de dumme film de er, så giver man sin kritik derfra.

Personligt synes jeg at "Dum og dummere" er en af bedste dumme film der findes, men det betyder jo ikke at jeg er nødt til at spise en lort for at nyde filmen. Tværimod så nyder jeg filmen, fordi det er en suveræn slå-hjernen-fra-film :)
Til gengæld synes jeg at "Bad Boys II" er en forfærdelig slå-hjernen-fra-film, fordi den er super selvfed.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#18 filmz-vassago 15 år siden

Jeg kan slet ikke følge dig - at det skulle være nødvendighed at agere "hjernedød" i 90 min. for at kunne nyde en film, er for mærkeligt i min verden. Jeg foretrækker nu fortsat at se en film mens jeg bearbejder de indtryk den måtte give, uden at skulle fordumme mig selv... Hvis den ikke kan underholde eller fænge mig, mens jeg er i en fuldstændig normal sindstilstand, uden diverse opstillede teser og kriterier - så er den simpelthen bare vejet og fundet for let.

Men bevares, hvis man vil sidde med et blankt udtryk i øjnene, måske med en smule savl i mundvigen, mens man æder det hele råt - for at få bare et eller andet ud af filmen - så fred være med det.

"Hvis man bare slukker for hjernen, så er det sgu et godt actionbrag" = det er en dum film, så du er nødt til at slukke for hjernen, hvis du vil have det bedste ud af den.

Hmm, og det næste skulle så være, at dele LSD ud i lobbyen - for det kunne jo være det der skulle til, for at få det bedste ud af selv de ringeste film...
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#19 Michael Andersen 15 år siden

Nej nu må du sgu lige bruge hjernen ;P Der er gode og der er dårlige slå-hjernen-fra-film. Hvor svært kan det være at følge den tankegang? :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#20 filmz-vassago 15 år siden

Mig? Måske slå-hjernen-fra automatikken er begyndt at sætte ind andre steder end i salens mørke...;)

Hvis det skal stilles om så firkantet. Så er der gode og dårlige film - og de gode tæller altså også de dårlige der er blevet ufrivilligt morsomme, kitsch, kult - men ikke dårlige film der får en chance fordi man har sat barren lavere. De skulle fortsat gerne bare være dårlige... Hvis man begynder at gradbøje, så er det jo pludseligt udelukkende et spørgsmål om hvor hjernedød man er i stand til at gøre sig selv.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock

Skriv ny kommentar: