Ikke desto mindre fortjener filmen ros for blot at turde sætte ord og billeder på et så ømtåleligt emne og samtidig forsøge at lave en film der indkredser teenagernes ånd. Det er tydeligt, at Van Sant har sans for at skildre miljøer og besidder stor visuel snilde. Billederne er en udsøgt fornøjelse at kigge på og tidsmæssigt er filmen ret snedigt bygget op. Men desværre kommer han med denne film ikke nok ind under huden på dens personer. Det er især problematisk med de to elever som myrder, for det er jo i virkeligheden dem som det hele handler om. Deres karakterer bliver så løst skitseret og med så stereotype træk – de spiller computerspil, bliver mobbet på skolen og er overset af forældrene – at det virker lidt for forudsigeligt. Man higer efter at vide mere: hvem er de egentlig og hvad er deres baggrund.

Filmen afsluttes flabet nok i et klimaks af en scene, hvilket endnu engang efterlader tilskueren med en uforløst følelse og en hær af ubesvarede spørgsmål. Og det er vel netop denne pointe Van Sant har villet vise med “Elephant”: massakrerne er meningsløse hændelser, som kun kan beskrives med meningsløsheden selv. Et eller andet sted virker denne løsning bare lidt for let.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 prec 19 år siden

Jeg studsede lidt over kommentaren til sidst om at de 2 drenge der slår ihjel er løst beskrevet, men jeg ser lidt det som at være meningen. Jeg ser det som en måde at sige at de er ikke specielle, de er som alle andre amerikanske teenagere der har fået nok. Man skal tænke på at skolerne er meget mere opdelte derovre end de er herhjemme, og det er meget sværere for dem der er stemplet som "geeks" at klare sig gennem skolen uden depressioner eller lign. Alt det blandet sammen med adgang til våben, og man har Columbine tragedien.
Gravatar

#22 Morbid 19 år siden

Så fik jeg endelig set den, og jeg er på hold med thomas_h, vassago, Angel Eyes m.fl.

Den har diverse fejl, men min filmsmag har altid været STIL >> SUBSTANS (Dog helst begge selvfølgelig), og jeg må sige, at film så stilistisk perfekte som denne, er yderst sjældne.

Vil ikke kalde den et mesterværk, da kun meget få film får den karakter (10/10 på IMDB), men jeg vil sige den er blandt de bedste film i det nye årtusinde, kun overgået af "Yi yi", "The Nature of Nicholas", "The Return" og "Le Temps du loup"
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.

Skriv ny kommentar: