Elephant

InstruktionGus Van Sant

MedvirkendeAlex Frost, Eric Deulen, John Robinson, Elias McConnell, Jordan Taylor, Carrie Finklea, Nicole George, Brittany Mountain, Alicia Miles, Kristen Hicks, Bennie Dixon, Nathan Tyson, Timothy Bottoms, Matt Malloy, Chantelle Chriestenson Nelson, Larry Laverty

Længde81 min

GenreDrama, Drama, Thriller, Thriller

IMDbVis på IMDb

I biografen23/07/2004


Anmeldelse

Elephant

3 6
Der er et gammelt buddhistisk sagn, der fortæller om ti blinde mænd der mødte en elefant. De blinde mænd undersøgte hver deres del af elefanten – øret, benet, snablen osv., og hver af de blinde mænd blev overbevist om, at dyret var noget forskelligt. Ingen af dem gættede på en elefant, for de kunne ikke sanse helheden. Det er dette sagn, der danner udgangspunktet for titlen og den overordnede pointe for Gus Van Sants seneste film, “Elephant”.
I dette tilfælde er det ubegribelige, altså elefanten, symboliseret ved den række af katastrofale og bizarre skudepisoder foretaget af elever på amerikanske high schools i slutningen af 1990’erne, kulminerende med massakren i Columbine i 1999, hvor 12 elever og en lærer blev dræbt. For mange var det en helt uforståelig og dybt meningsløs episode, og det er denne meningsløshed – dette rungende tomrum – som Van Sant har forsøgt, at sætte lyd og billeder på i en fiktiv fortælling om en massakre på Portland High School. Hans mission med filmen har – i modsætning til Michael Moores langt mere progressive “Bowling for Columbine” – ikke været at give svar på hvorfor det kunne ske, men derimod at gribe fat om selve episoden og vise den fra elevernes synspunkt. En ganske almindelig dag, som ender i et blodbad. Og dermed har Van Sant på mange måder skabt en mærkelig intetsigende og ujævn film, der nægter at tage stilling til et problem, der synes at være så stort. Samtidig er det også denne konsekvente fornægtelse som gør filmen kontroversiel og opsigtsvækkende. Men måske på de forkerte præmisser.

“Elephant” åbner på dagen hvor tragedien udspiller sig med en præsentation af en række af eleverne på Portland High School. Van Sant har med mere og mindre held valgt – formodentlig for at gøre miljøskildringen så troværdig som muligt – at benytte elever fra amerikanske high schools uden nogen form for skuespilerfaring som sine hovedpersoner. Det fungerer til dels udmærket, men det skinner igennem at dialogen er improviseret og derfor virker den sine steder også temmelig ligegyldig.

Vi præsenteres for John, som tilsyneladende har problemer med sin fordrukne far og er mere end almindelig bekymret; Eli som er begejstret for fotografi; Nate som er skolens hunk og som for nylig har mødt sin bedårende kæreste; veninderne Brittany, Jordan og Nicole, der begærer Nate; og ikke mindst outsideren Michelle, der kæmper for at finde sin plads i det sociale hierarki. Hver af eleverne følger vi indgående på deres vej gennem skolens gange og til deres respektive gøremål. Van Sant har – givetvis for at skabe en slags meditativ og lyrisk stemning, der kontrasterer dagens senere begivenheder – konsekvent valgt at filme eleverne bagfra og i meget lange og uafbrudte passager. Det er unægtelig smukt filmet og modigt at lade tilskueren kigge så lang tid på elevernes nakker, men desværre bliver det som oftest også ret kedeligt.

Filmens hookline er ”An ordinary high school day. Except that it’s not.” Det lyder ildevarslende. Men det er ikke rigtig lykkedes Van Sant at opbygge denne ildevarslende stemning. Skoledagen bliver simpelthen for “ordinary”. Problemet er, at Van Sant sympatisk nok har forsøgt at give os et så realistisk og nøgtern billede af en række amerikanske teenagers som muligt. Og der er ingen tvivl om, at Van Sant kan sine arketyper på fingrene og har travlt med at præsentere os for dem: den pæne pige, veninderne der sladrer, den lækre dreng og den nørdede pige. Vi burde kunne identificere os med dem, men paradoksalt nok bliver vi præsenteret for så mange karakterer og tilmed på en jævnt kedelig måde, at vi ender med kun at have et tilnærmelsesvis overfladisk kendskab til dem alle. Og det er problematisk, taget de senere begivenheder i betragtning, for det er unægtelig svært at lade sig rive med på et dybt følelsesmæssigt plan, når man ikke føler man overhovedet “kender” karaktererne på lærredet. Mange af de nævnte elever bliver hensynsløst mejet ned af bødlerne og det er jo ganske forfærdeligt, men det er den distancerede forfærdelighed, sympatien, der vækkes og ikke den gribende rædselsfuldhed, empatien. Og dermed er spørgsmålet: bliver vi som tilskuer mere berørt af denne film, end da vi dengang i 1999 læste i avisen om tragedien? Jeg tvivler oprigtigt på det.

Ikke desto mindre fortjener filmen ros for blot at turde sætte ord og billeder på et så ømtåleligt emne og samtidig forsøge at lave en film der indkredser teenagernes ånd. Det er tydeligt, at Van Sant har sans for at skildre miljøer og besidder stor visuel snilde. Billederne er en udsøgt fornøjelse at kigge på og tidsmæssigt er filmen ret snedigt bygget op. Men desværre kommer han med denne film ikke nok ind under huden på dens personer. Det er især problematisk med de to elever som myrder, for det er jo i virkeligheden dem som det hele handler om. Deres karakterer bliver så løst skitseret og med så stereotype træk – de spiller computerspil, bliver mobbet på skolen og er overset af forældrene – at det virker lidt for forudsigeligt. Man higer efter at vide mere: hvem er de egentlig og hvad er deres baggrund.

Filmen afsluttes flabet nok i et klimaks af en scene, hvilket endnu engang efterlader tilskueren med en uforløst følelse og en hær af ubesvarede spørgsmål. Og det er vel netop denne pointe Van Sant har villet vise med “Elephant”: massakrerne er meningsløse hændelser, som kun kan beskrives med meningsløsheden selv. Et eller andet sted virker denne løsning bare lidt for let.


Trailers

Kort om filmen

Det er en smuk efterårsdag i Portland, Oregon. De gyldne nedfaldsblade skøjter med vinden hen over græsset i parken, hvor Eli bruger spisefrikvarteret på at fotografere inden han går til næste time i gymnasiet. Nate afslutter sin football-træning og mødes med sin kæreste Carrie til frokost. John efterlader nøglerne til sin fars bil på skolens kontor, fordi faren er for fuld til at køre hjem selv. Michelle passer sit studenterjob på biblioteket, og i kantinen sladrer Brittany, Jordan og Nicole om kalorier, shopping og uforstående mødre. Det er en helt almindelig skoledag på Portland High School – bortset fra, at det er det ikke. For netop denne dag møder Alex og Eric op i militærtøj med automatrifler i tasken og en fælles svoren ed om at have det sjovt til sidste dødbringende skud. Det bliver en helt almindelig skoledag, de aldrig glemmer…