Ikke desto mindre fortjener filmen ros for blot at turde sætte ord og billeder på et så ømtåleligt emne og samtidig forsøge at lave en film der indkredser teenagernes ånd. Det er tydeligt, at Van Sant har sans for at skildre miljøer og besidder stor visuel snilde. Billederne er en udsøgt fornøjelse at kigge på og tidsmæssigt er filmen ret snedigt bygget op. Men desværre kommer han med denne film ikke nok ind under huden på dens personer. Det er især problematisk med de to elever som myrder, for det er jo i virkeligheden dem som det hele handler om. Deres karakterer bliver så løst skitseret og med så stereotype træk – de spiller computerspil, bliver mobbet på skolen og er overset af forældrene – at det virker lidt for forudsigeligt. Man higer efter at vide mere: hvem er de egentlig og hvad er deres baggrund.

Filmen afsluttes flabet nok i et klimaks af en scene, hvilket endnu engang efterlader tilskueren med en uforløst følelse og en hær af ubesvarede spørgsmål. Og det er vel netop denne pointe Van Sant har villet vise med “Elephant”: massakrerne er meningsløse hændelser, som kun kan beskrives med meningsløsheden selv. Et eller andet sted virker denne løsning bare lidt for let.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Morbid 19 år siden

Bruge den til noget.. Manden siger vel bare hvad han synes, og han skal vel ikke føle, han bliver nød til, at forsvare noget over for jer.

Hvis jeg skulle til, at dokumentere for mine holdninger, hver eneste gang jeg smed en kommentar herinde, gad jeg sgu ikke skrive noget.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#12 El vez 19 år siden

Nej det har du ret i, men i lyset af nogle af de andre kommentarer, virker #7 bare som en ligegyldig indskydelse.

Hvis han istedet kunne fortælle hvad han var enig/uenig med anmelderen i, ville det være lidt mere brugbart end 'Bah!'

:)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#13 filmz-kant 19 år siden

Jeg er total enig med dig Elvis :)
-------------------
Vildt!
-------------------
Gravatar

#14 Skobbolop 19 år siden

hvem er hende den hotte på pic 2?
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#15 Michael Andersen 19 år siden

#14 Vores anmelder! ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#16 filmz-Angel Eyes 19 år siden

Jeg må stille mig enig med #7. Elephant er fantastisk; ikke kun det fortryllende kamera og brugen af Beethovens musik, men også den næsten dokumentariske feel som filmen har, samtidig med at den nægter at give konkrete svar på eventuelle motivationer for massakren. Det er netop det skræmmende ved Columbine at man stod bagefetr og spurgte sig selv: Hvordan og hvorfor kunne sådan noget ske?
Det er som at være en flue på væggen denne skæbnesvangre dag når man ser filmen, og så synes jeg at skuespillerne er både naturlige og tilpas underspillende til at det fungerer. Har i hvert fald allerede anskaffet den på dvd :)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#17 filmz-irréversible 19 år siden

Jeg synes den er fremragende!! Jeg er helt enig med diverse tilfredse anmeldere, hvad angår denne film - og stort set enig med anmeldelsen på hjernekrigen.dk - denne film prøver ikke at give svar, det er bare et situationsbillede! Det er da klart, at hvis den ville forklare mere, var den åbenlyst gået mere i dybden, men det er da med vilje! Der er jo ingen decideret historie i den!! Og det er jo ikke fordi, at den er "gået tabt" under produktionen og klipningen - det er bare slet ikke meningen, at der skal være én!
Gravatar

#18 filmz-Jack Bauer 19 år siden

#17: Det skulle vel ikke være fordi at du selv havde skrevet den ;) RM - Rasmus Mansachs.
____________
jack is back
Gravatar

#19 filmz-irréversible 19 år siden

What? Don't get it...?
Gravatar

#20 Michael Andersen 19 år siden

#19 Du skriver i indlæg 17: "Jeg er helt enig med diverse tilfredse anmeldere, hvad angår denne film - og stort set enig med anmeldelsen på hjernekrigen.dk"

Jack Bauer spørger om anmeldelsen (som du stort set er enig med) er skrevet af dig selv?
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: