Ikke desto mindre fortjener filmen ros for blot at turde sætte ord og billeder på et så ømtåleligt emne og samtidig forsøge at lave en film der indkredser teenagernes ånd. Det er tydeligt, at Van Sant har sans for at skildre miljøer og besidder stor visuel snilde. Billederne er en udsøgt fornøjelse at kigge på og tidsmæssigt er filmen ret snedigt bygget op. Men desværre kommer han med denne film ikke nok ind under huden på dens personer. Det er især problematisk med de to elever som myrder, for det er jo i virkeligheden dem som det hele handler om. Deres karakterer bliver så løst skitseret og med så stereotype træk – de spiller computerspil, bliver mobbet på skolen og er overset af forældrene – at det virker lidt for forudsigeligt. Man higer efter at vide mere: hvem er de egentlig og hvad er deres baggrund.
Filmen afsluttes flabet nok i et klimaks af en scene, hvilket endnu engang efterlader tilskueren med en uforløst følelse og en hær af ubesvarede spørgsmål. Og det er vel netop denne pointe Van Sant har villet vise med “Elephant”: massakrerne er meningsløse hændelser, som kun kan beskrives med meningsløsheden selv. Et eller andet sted virker denne løsning bare lidt for let.
#11 Morbid 20 år siden
Hvis jeg skulle til, at dokumentere for mine holdninger, hver eneste gang jeg smed en kommentar herinde, gad jeg sgu ikke skrive noget.
#12 El vez 20 år siden
Hvis han istedet kunne fortælle hvad han var enig/uenig med anmelderen i, ville det være lidt mere brugbart end 'Bah!'
:)
#13 filmz-kant 20 år siden
Vildt!
-------------------
#14 Skobbolop 20 år siden
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
#15 Michael Andersen 20 år siden
#16 filmz-Angel Eyes 20 år siden
Det er som at være en flue på væggen denne skæbnesvangre dag når man ser filmen, og så synes jeg at skuespillerne er både naturlige og tilpas underspillende til at det fungerer. Har i hvert fald allerede anskaffet den på dvd :)
#17 filmz-irréversible 20 år siden
#18 filmz-Jack Bauer 20 år siden
jack is back
#19 filmz-irréversible 20 år siden
#20 Michael Andersen 20 år siden
Jack Bauer spørger om anmeldelsen (som du stort set er enig med) er skrevet af dig selv?