Hollywoodsk er desværre også den påklistrede kærlighedsinteresse mellem Max og barndomsveninden Frey. Frey er nu godhjertet sygeplejerske med en dødssyg datter, der selvsagt må reddes for enhver pris. Og så kan man godt nogenlunde regne ud, hvordan filmen skal slutte. Sharlto Copley, der spillede hovedrollen som den smittede Wikus i “District 9”, går helt til grænsen af det animerede (og lidt over) som den lede lejesoldat Kruger, der er bevæbnet med samuraisværd og har voldtægt på samvittigheden.

“Elysium” fungerer bedst i sin første halvdel. Her har Blomkamp ikke så travlt med at få afviklet overdådige actionsekvenser og jage effekter i ét væk, og der er ro til at etablere Max’ karakter for Damon. Mod slutningen hober de lidt for belejlige tilfældigheder, der driver fortællingen frem, sig dog op. Man slår hjernen fra og giver sig hen til Blomkamps hårdtslående, flotte CGI-rumsmadder, der skuffende ender med at stjæle billedet fra instruktørens socialt indignerede, forfriskende syrlige afsæt.

Se også: Filmz TV: “Elysium”-interviews med Neill Blomkamp og Sharlto Copley!
Se også: Filmz TV: EKSKLUSIVT “Elysium”-interview med Matt Damon!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 PredatorX 10 år siden

Jeg havde faktisk ikke det store problem med Foster... Er dog også ellers enig i bedømmelsen. Jeg gav den 7/10 på imdb.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#12 theassociate2010 10 år siden

Jeg synes egentlig den sidste halvdel af filmen, var der hvor den for alvor blev interessant - fandt den dog lidt sløv i den første halvdel. Flot film og super mange visionære ideer gennem filmen - 4/6 herfra.
Gravatar

#13 Lawman. 10 år siden

Puha, denne film var godt nok en skuffelse. Jeg havde virkelig forventet at Neill Blomkamp ville levere varen igen, efter den overraskende District 9 som kom ud af det blå. Desværre var District 9 åbenbart en engangsforestilling (selvom Elysium nærmest er anden omgang af samme forestilling og historie).

Synes simpelthen der var så mange tåbeligheder i filmen, som det var svært at bære over med, hvor man bare sidder og tænker wtf?! Filmen var rigtig flot, men den sidste del af filmen som Jannie roser for sine flotte CGI-effekter, synes jeg bliver for meget shaky-cam i kamp-sekvenserne. De ting jeg fandt tåbelige ved filmen ryger lige i spoiler, da det er ret afslørende for filmens handling (og slutning):


1. For det første forstår jeg slet ikke Delacourts (Jodie Foster) motiv, for at ville lave et kup mod præsidenten. Det virker for mig som en rimelig kraftig overreaktion på at hun blev irettesat for at skyde civile ned. "Arh fuck, præsidenten skælder mig ud. Jeg begår lige højforræderi, og risikerer hængning fordi jeg har lyst til at skyde flere civile ned." Og vedrørende det planlagte kup: Er det ikke lige lovlig let, bare at kunne reboote systemet, og så genindsætte sig selv som ny præsident? Er der ikke borgere på Elysium som også ved hvem der er præsident? Eller tænker de bare, at når det nu lige står skrevet i Elysium Weekly, så må det være fint nok.

2. Koden som Armadynes chef skriver (lige hurtigt nok), og gemmer i sit eget hoved. Her vælger han at det skal være "lethal" at fjerne det, og det får så konsekvenser for Matt Damon i sidste ende. Hvorfor gør han det? Ville det ikke også resultere i at han ville dø, hvis det var ham der var kommet til Elysium med koden, eller var det bare en foranstaltning mod tyveri, som tydeligvis ikke fungerede særlig godt?

3. Da Damon og Co. skyder Carlyles fly ned, skyder Damon en granat op i flyet, som han derefter skal ind og aktivere via sin computer. Virker det ikke fjollet, at han først skal aktivere granaten inden den sprænger? Inde i flyet får vi at vide, at der er 15 sekunder til supersonic speed. Det var da heldigt at de nåede at sprænge granaten inden, ellers var det fly da røget af helvedes til!

4. Elysiums luftrum: For det første synes jeg det virker underligt, at der ikke på Elysium er nogle forsvarsværker, hvis man nu så gerne vil beskytte det mod alle fattigrøvene på jorden. Men det var måske noget menneskerettigheds-halløj, og derfor Delacourt blev nødt til at skyde fly ned via Kruger på jorden? For det andet virkede det til, at der i starten var rimelig godt styr på det hvis der kom et fremmed fly. Da Max' computerven lander senere, opdager de det godt i kontrol-tårnet, men lader det bare lande, og lader reelt Max' venner gå ind og reboote hele systemet. Virkelig effektivt.

5. Max' sygdom: Nogle gange er han helt nede at bide i græsset, andre gange er han helt frisk. Som fx. da de går ind på den sidste bro inden de kommer ind i kontrol-rummet hvor de skal reboote systemet. Der falder han helt sammen, hvorefter han fint kan slås mod Kruger.

6. Slåskampen mod Kruger er ren Iron Man 1-slutning. Vores helt har fået en fin kampdragt, som han har haft det meste af filmen. Vores skurk får lige en endnu vildere og større dragt, lige inden de skal slås. Praktisk.

7. Max' sidste øjeblik er ren Armageddon-slutning! Han sidder lige og udveksler et par ord med en af sine nærmeste, mens han kigger på et billede af jorden, hvorefter han redder alle ved at ofre sig selv. Hej Bruce Willis!

8. Den kræftsyge pige er ren Day After Tomorrow. Nuff said.

9. Max' chef på gulvet, som siger han bare skal gå ind i det radioaktive rum. Sikke et røvhul! Måske man lige skulle prøve at løse det på en anden måde?

10. Frey, da Max møder hende første gang på hospitalet. Sikke et røvhul! De har ikke set hinanden i flere år, og var bedste venner som børn. "Hey din arm ser ikke så godt ud, vi ses!". Bitch.

11. Jeg savner en forklaring på forholdet mellem Elysiums borgere og beboerne på jorden. Det er fint nok hvis de vil have Elysium for sig selv, men man ser i slutningen at de har masser af medic-shuttles som kan hjælpe de hårdt prøvede borgere på jorden. Gider Elysiums borgere slet ikke hjælpe, og er de generelt bare nogle dumme svin? Hvis de hjalp dem lidt, ville det måske også skabe mindre fjendskab.

I bund og grund er jeg bare skuffet over Blomkamps film. Filmen forekommer mig bare at være District 9 om igen: Hovedpersonen Max/Wikus bliver udsat for stråling/rumsnask, og må derefter modvilligt påtage sig helterollen for jordboerne/rejerne, og sørge for at de kan blive statsborgere/rejse hjem. Oven i hatten får Max/Wikus mulighed for at uddele øretæver med sin nye exo-drag/kæmpe-robot.

Det er tydeligt at apartheid igen har spillet en stor rolle for handlingen, og for skellet mellem gode og onde. Mon Blomkamp vil lade apartheid spille en rolle i alle sine film, ligesom M. Night altid skal have et twist? Jeg håber i hvert fald, at han har en bedre historie i ærmet til sin næste film, for teknisk er der ikke noget at sætte en finger på - udover det lidt forstyrrende kamera-arbejde i slutningen.


Jeg giver filmen 2 stjerner. 1 for det flotte design, og en for Matt Damon som altid gør det godt.
Gravatar

#14 Sweetiebellefan 10 år siden

Jeg ser frem til filmen.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#15 Ispep 10 år siden

Afsindig underholdende sci/fi actionfilm, der ikke udgiver sig for at være andet end det. Og på de præmisser fungerer den glimrende, uden at være tanketom. Det er ikke nogen intellektuel eller særlig dyb film, hvilket bestemt heller aldrig har været intentionen, når det endelige produkt skal evalueres. Historien har måske nok været ambitiøs omhandlende social ulighed/sundhedsvæsenet, men på overfladen og som katalysator for en god handling. Bloomkamp har ikke til hensigt at dunke os i hovedet med budskaber, dybere tematik, eller løsninger, men blot levere en god popkorns fortælling og det gør han pokkers godt. Hvad den mand har formået at udrette, produktionsmæssigt, for sølle 100 millioner dollars, er en sensation. Med tydelige forbilleder som James Cameron og Ridley Scott, som utvivlsomt ville give håndslag på det her. Intet stikker forkert ud i en perfekt opsat univers, effekter, modelarbejde, action m.m. Damon er rigtig god og veloplagt i hovedrollen, og kan bære den. Copley er tilpas over-the-top som skurk, men ganske fornøjelig og underholdende. Foster falder dog fælt igennem, hun var bare for påtaget. Det er bestemt ikke en fejlfri film, men virkelig fed og cool sommerblockbuster, som jeg synes er det bedste bud indtil videre.

4-5/6
Gravatar

#16 Big Daddy 10 år siden

#15 Mindes da du herinde skrev du gav Fast 5,6 eller var det 7 5/6.
Os, De Konforme
Gravatar

#17 Ispep 10 år siden

#16

Gjorde jeg også. Men tror alligevel den havner på et solidt 4tal, når alt kommer til alt. Ikke desto mindre, så synes jeg Elysium er en bedre film.
Gravatar

#18 Ispep 10 år siden

Et godt interview af Matt Damon

http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=m...
Gravatar

#19 bjarke 10 år siden

#18: Et endnu bedre interview med Matt Damon:
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#20 S.S 10 år siden

Super fed film, jeg er glad for at den på ingen måde mindede om den episke D9, det er endnu en unik film fra Neill Blomkamp, absolut min favorit denne sommer. 6/6

Skriv ny kommentar: