Hollywoodsk er desværre også den påklistrede kærlighedsinteresse mellem Max og barndomsveninden Frey. Frey er nu godhjertet sygeplejerske med en dødssyg datter, der selvsagt må reddes for enhver pris. Og så kan man godt nogenlunde regne ud, hvordan filmen skal slutte. Sharlto Copley, der spillede hovedrollen som den smittede Wikus i “District 9”, går helt til grænsen af det animerede (og lidt over) som den lede lejesoldat Kruger, der er bevæbnet med samuraisværd og har voldtægt på samvittigheden.

“Elysium” fungerer bedst i sin første halvdel. Her har Blomkamp ikke så travlt med at få afviklet overdådige actionsekvenser og jage effekter i ét væk, og der er ro til at etablere Max’ karakter for Damon. Mod slutningen hober de lidt for belejlige tilfældigheder, der driver fortællingen frem, sig dog op. Man slår hjernen fra og giver sig hen til Blomkamps hårdtslående, flotte CGI-rumsmadder, der skuffende ender med at stjæle billedet fra instruktørens socialt indignerede, forfriskende syrlige afsæt.

Se også: Filmz TV: “Elysium”-interviews med Neill Blomkamp og Sharlto Copley!
Se også: Filmz TV: EKSKLUSIVT “Elysium”-interview med Matt Damon!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 omega2oo5 10 år siden

Efter at være blevet ufattelig skuffet af Pacific Rim, mest p.g.a. egne høje forventinger, trængte jeg til en film som Elysium med lidt mere indhold. Jeg var helt vild med District 9 og den stil der blev lagt for dagen, og nej Elysium lever ikke helt op til D9 men den prøver ihærdigt. Blomkamp vil tydeligvist godt sige noget med sine film, men Elysium drukner lidt i "Hollywood feel good" og en meget actionspækket anden halvdel. Men et troværdigt univers og god fortælling gjorde det for mig, jeg følte mig yder underholdt af Elysium.

Så en 4/6 (med pil op) synes jeg er helt fair for en film af denne kaliber.
Gravatar

#32 David Munch 10 år siden

7/10 herfra. Solid kvalitetsunderholdning, dog med en tam sidste halve time.
Gravatar

#33 atmorell 10 år siden

Havde set frem til Elysium i meget lang tid, men den skuffede fælt. Hele kærlighedshistorien blev alt for meget og klam! PG-13 :(

6/10
Gravatar

#34 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Meget enig i anmeldelsen og i karakteren.

Jeg synes det episke gik tabt mod enden. Præsentationen af Elysium var simpelthen for todimensionel.

Og den klassiske hollywoodmåde at behandle en slutning på hvor man lige klarer alle trådene. Symbolikken/fortællemåden hvor tre hospitalsfærger letter med kurs mod Jorden i samme øjeblik, at Spider tager kontrollen og gør alle borgere til indbyggere, er sgu at fordumme publikum.


Er der andre end mig, der synes, at den første scene med Kruger, hvor han trækker sin pels/dækken af og skyder mod færgerne, minder utroligt meget om scene i Terminator 1, hvor en terminator (ikke Arnold) trænger ned i bunkeren, trækker sin pels/dækken af og skyder mod oprørerne? Jeg er helt sikker på, at man har trukket på lige den scene, da man præsenterede Kruger.
Doctor Last Warning
Gravatar

#35 Slettet Bruger [1765324981] 10 år siden

Jeg så "Elysium" i går og med "District 9" i tankerne, havde jeg måske ikke tårnhøje forventninger, da anmeldelserne var lidt mere afdæmpede, men jeg regnede da med, at det var en stabil sci-fi-film.

Der er ingen tvivl om, at Neill Blomkamp kan få en film til at se helt vildt dyr ud. Filmen er ekstremt velproduceret, der er virkelig gode effekter, verden ser brugt, beskidt og ulækker ud, alt hvad det bør være.

Historien er til gengæld i bedste fald "meh". Jeg har intet problem med genbrug af typiske historieelementer, klichéer osv., hvis man bare prøver at lave sit eget lille spin på det, men det sker bare ikke her. Det er en historie, der nærmest gennemgår alle klichéer efter en checkliste og ikke engang forsøger, at gøre historien bare den mindste smule gråtonet - alt er sort/hvidt. De rige er onde, de fattige er gode (bortset fra dem der ikke er, men de er lidt gode alligevel, når alt kommer til alt) og det er sgu kedeligt.

Jeg forstår heller ikke hele pointen i, at en stor del taler med sydafrikansk accent. Jodie Foster trækker den ikke rigtigt i land med sin accent og hendes figur er virkelig dårligt skrevet.

Gennem hele filmen opbygges hun til at være super-sur, ond og magtgal. Hun vil overtage Elysium og være kalif i stedet for kaliffen, men så får hun et snitsår og på tre sekunder går hun fra "muuuhahahaha" (skurkelatter) til "fuck it, jeg ligger lige her og dør, ok"?

Der er ikke rigtigt noget der bare hjælper os i retning af at forstå, hvorfor hun gør det, fordi hun lader ikke til at have dårlig samvittighed overhovedet igennem filmen.


Sharlto Copley er en ganske fin skuespiller, men hans rolle er faktisk også ret uinteressant og er bare ond for at være ond.

Men altså, der er nogle ret fornuftige skuespilpræstationer, som skrevet ovenfor, er verden virkelig flot og filmen har bestemt potentiale til at være noget mere, men den ender desværre med at være middelmådig.
Gravatar

#36 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Bruno (35) skrev:
Sharlto Copley er en ganske fin skuespiller, men hans rolle er faktisk også ret uinteressant og er bare ond for at være ond.


Jeg synes faktisk at denne levende terminator er det mest opløftende element ved denne film - Africaan-accent eller ej.

Lige da jeg havde set den var jeg enig med anmelderens karakter, men nu nogen tid efter er det bestemt ikke en film, der kræver et gensyn, og jeg lander på en flad 3:6, der jo matematisk er lige under middel.
Doctor Last Warning
Gravatar

#37 Lord Beef Jerky 10 år siden

Endelig enig med DoktorDød! 5/10 er meget rammende! Der er ligeså mange gode som dårlige ting i den film. Yderst skuffende efter den noget mere tilfredsstillende District 9.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#38 Ispep 10 år siden

Elysium er en fin underholdning. Der er ting der trækker ned, men overall vellykket actionfilm. 4/6
Gravatar

#39 Slettet Bruger [1765324981] 10 år siden

Ispep (38) skrev:
Elysium er en fin underholdning. Der er ting der trækker ned, men overall vellykket actionfilm. 4/6


I tilfælde af, at vi havde glemt hvad du skrev ovenfor? :p

Skriv ny kommentar: