Hollywoodsk er desværre også den påklistrede kærlighedsinteresse mellem Max og barndomsveninden Frey. Frey er nu godhjertet sygeplejerske med en dødssyg datter, der selvsagt må reddes for enhver pris. Og så kan man godt nogenlunde regne ud, hvordan filmen skal slutte. Sharlto Copley, der spillede hovedrollen som den smittede Wikus i “District 9”, går helt til grænsen af det animerede (og lidt over) som den lede lejesoldat Kruger, der er bevæbnet med samuraisværd og har voldtægt på samvittigheden.

“Elysium” fungerer bedst i sin første halvdel. Her har Blomkamp ikke så travlt med at få afviklet overdådige actionsekvenser og jage effekter i ét væk, og der er ro til at etablere Max’ karakter for Damon. Mod slutningen hober de lidt for belejlige tilfældigheder, der driver fortællingen frem, sig dog op. Man slår hjernen fra og giver sig hen til Blomkamps hårdtslående, flotte CGI-rumsmadder, der skuffende ender med at stjæle billedet fra instruktørens socialt indignerede, forfriskende syrlige afsæt.

Se også: Filmz TV: “Elysium”-interviews med Neill Blomkamp og Sharlto Copley!
Se også: Filmz TV: EKSKLUSIVT “Elysium”-interview med Matt Damon!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Ispep 10 år siden

#20

Jeg synes nu Elysium mindede en del om D9.
Gravatar

#22 S.S 10 år siden

#21

Yeah well, you know, that's just like your opinion man;)
Gravatar

#23 Ispep 10 år siden

#22

Ja...tjo... Men kan du slet ikke se flere ligheder mht. universet, temaet og endda visse dele af handlingsforløbet, hvor hovedrollen atter engang bliver "inficeret" og må tage kampen op?
Gravatar

#24 S.S 10 år siden

#23

Indrømmet, jo der er lidt ligheder specielt omkring sidst nævnte.......

Ispep (23) skrev:
hvor hovedrollen atter engang bliver "inficeret" og må tage kampen op?


......men det er okay, der er ændret tilpas nok på udførelsen.....(gi'r det mening?) .....,og den fungere stadig langt bedre ind hvad sommeren ellers har budt på.
Gravatar

#25 dslacker 10 år siden

Alle #13's indvendinger er spot on, men mine væsentligste problemer er dog:
1: Hele filmens løsning er, at nu kan alle de syge på jorden blive helbredt ligesom på Elysium - Juhuu skal fedt hjælpe på jordens overbefolkning og forurening som vi har fået skåret ud i pap er jordens problem - not...
2: Mat Damon er den ufrivillige Messias opdraget af en katolsk nonne, der indtil filmens sidste 5 minutter stort set har været et egoistisk røvhul, der bare vil helbredes for en hver pris. Altså Damon er Jesus, der pludselig ser lyset og finder på at ofre sig for jordens befolkning og Elysium er Gud. Man ser ligefrem "de små børn" komme løbende til sidst for at blive helbredt Helt ærligt altså...


Bortset fra det er det en vanvittig flot film, med lidt for meget håndholdt kamera. Damon og Copley gør det rigtig fint og det var et sjovt vink at lade den afsluttende slåskamp mellem de 2 (ninja/samurai)-krigere forgå foran nogle blomstrende kirsebær træer :-)
Jeg ææælsker Sci-Fi så jeg er altid glad for ambitiøse forsøg, men jeg håber der kommer en extended version der sætter lidt mere perspektiv på den bagved liggende politik.
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#26 Ispep 10 år siden

S.S (24) skrev:
der er ændret tilpas nok på udførelsen.....(gi'r det mening?)


Ja, det gør... jeg var jo selv vild med filmen. Bloomkamp gør det rigtig godt, selvom jeg føler, at han mangler lige det sidste, for at komme helt op til tops, men bestemt en interessant mainstream filmmager, som jeg indtil videre har fundet fuldt ud tilfredsstillende - han overgik dog ikke sig selv i denne ombæring, men jeg er ret sikker på, at det nok skal ske.

Gravatar

#27 papish 10 år siden

Enig med #13 og #25. De skuffende mange dumheder tager brodden af det lovende setup. Selve Elysium er jo ren narrefisse, når de bare render rundt i nogle gange deroppe.
Alt i alt stadig fin nok film dog, 3/6 med pil op.
Gravatar

#28 PredatorX 10 år siden

#25

Mht 1:

Da filmen jo tager de fattige og syges synspunkt synes jeg ikke det er kritisabelt. De fattige og syge tænker på at blive helbredt, og ser ikke ligeså "objektivt" på det som man trygt kan gøre i sin sofa.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#29 elsotho 10 år siden

Det sker ikke så tit, at jeg er enig med en anmeldelse herinde, men her må jeg dog krybe til korset. Du rammer spot-on Janni, imo!
Jeg giver filmen 4 stjerner!
Gravatar

#30 filmkorn.dk 10 år siden

Stor stor skuffelse. 3/6 stjerner. Bulder og brag uden den skarphed som gjorde District 9 så fed.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: