Hvis filmen har enkelte svagheder, så ligger de først og fremmest i den lidt forudsigelige fortælling, som kunne have nydt godt af et par skæve valg og et lidt mere personligt touch, men det skal ikke skygge for, at “En kongelig affære” er en fremragende film. Historiske kostumedramaer er sjældent en genre, der falder heldigt ud herhjemme, men dette værk bærer parykken med kongelig klasse.
#1 bjarke 12 år siden
Men selve dramaet mellem de tre hovedroller synes aldrig for alvor at få saft og kraft og vakler lidt ujævnt afsted. Romancen mellem Mikkelsen og Vikander overbeviser ikke for alvor og desuden synes jeg også at den overordnede fortælling afvikles en smule for stift og forudsigeligt. Det føles - groft sagt - som om, at hver scene blot skal afvikles, så man kan komme til den næste. Gal konge hooker op med sød dronning - sød dronning er ikke glad for gal konge - gal konge ked af svigt - laber og belæst læge tropper op - sød dronning forelsker sig osv. Det hele bliver sgu lidt for pænt.
- ja, og selvom filmen bygger på en historisk begivenhed og derfor må følge forlægget, så behøvede det jo ikke at blive så kategorisk og stift. Men den gale konge er en meget interessant karakter og hele trekantsdramaet potent, men jeg synes desværre ikke at hverken rollerne eller dramaet blev forløst tilfredsstillende. Filmen mister pusten efter første akt og genvinder kun for alvor lidt af det dramatiske pondus i filmens sidste scene.
#2 Slettet Bruger [2835836065] 12 år siden
Jeg giver dog filmen 4 /6. Det er sgu udmærket håndværk på de fleste områder.
#3 twinfan 12 år siden
#4 Babo84 12 år siden
#5 elwood 12 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#6 Richard Burton 12 år siden
http://politiken.dk/kultur/film/ECE1541497/3d-film...
#7 Twister 12 år siden
#8 Nicki52 12 år siden