Hvis filmen har enkelte svagheder, så ligger de først og fremmest i den lidt forudsigelige fortælling, som kunne have nydt godt af et par skæve valg og et lidt mere personligt touch, men det skal ikke skygge for, at “En kongelig affære” er en fremragende film. Historiske kostumedramaer er sjældent en genre, der falder heldigt ud herhjemme, men dette værk bærer parykken med kongelig klasse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 bjarke 12 år siden

...jeg må sgu desværre indrømme, at det mere var en kedelige affære (get it, bumbum), end en kongelig en af slagsen. Ja, flotte billeder og gode præstationer - bestemt. Selvom Alicia Vikander forbliver en smule anonym som Caroline Mathilde.

Men selve dramaet mellem de tre hovedroller synes aldrig for alvor at få saft og kraft og vakler lidt ujævnt afsted. Romancen mellem Mikkelsen og Vikander overbeviser ikke for alvor og desuden synes jeg også at den overordnede fortælling afvikles en smule for stift og forudsigeligt. Det føles - groft sagt - som om, at hver scene blot skal afvikles, så man kan komme til den næste. Gal konge hooker op med sød dronning - sød dronning er ikke glad for gal konge - gal konge ked af svigt - laber og belæst læge tropper op - sød dronning forelsker sig osv. Det hele bliver sgu lidt for pænt.

- ja, og selvom filmen bygger på en historisk begivenhed og derfor må følge forlægget, så behøvede det jo ikke at blive så kategorisk og stift. Men den gale konge er en meget interessant karakter og hele trekantsdramaet potent, men jeg synes desværre ikke at hverken rollerne eller dramaet blev forløst tilfredsstillende. Filmen mister pusten efter første akt og genvinder kun for alvor lidt af det dramatiske pondus i filmens sidste scene.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#2 Slettet Bruger [2835836065] 12 år siden

#1 Er fuldstændig enig i din vurdering især med hensyn til romancen mellem Mikkelsen og Vikander. Der er et tydeligt fravær af kemi, som også manuskriptet er skyld i, da man ikke rigtigt tør at dvæle på deres forhold af frygt for at portrættere kærligheden mellem dem. Derfor banaliseres deres forhold.

Jeg giver dog filmen 4 /6. Det er sgu udmærket håndværk på de fleste områder.
Danish representative at the 68th Venice Film Festival.
Gravatar

#3 twinfan 12 år siden

jeg holder med anmelderen 5/6 den bedste danske film i meget langt tid,den er flot lavet og jeg keder mig på intet tidspunkt.Det er laaangt tid siden vi har set mads mikkelsen i en god film hurra for det.
Gravatar

#4 Babo84 12 år siden

vfx-gutten på denne film var inde i godmorgen dk og fortælle lidt om den tekniske side, herunder billedet og cgi'en, som virkede ret imponerende.
Gravatar

#5 elwood 12 år siden

Ja Ghost er ret seje til de ting her, og især fordi det jo i den her film handler mere om at man ikke skal kunne se CGI'en, i forhold til f.eks. Troldmanden Lærling.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#6 Richard Burton 12 år siden

Pas på med at se filmen i en biograf med sølvlærred. Rasmus Videbæk, fotograf fra En Kongelig Affære, advarer:

http://politiken.dk/kultur/film/ECE1541497/3d-film...
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#7 Twister 12 år siden

Så fik jeg også set filmen. Jeg ender også på de 5/6 stjerner. Fandt filmen virkelig fængslende som følge af superb skuespil fra de tre hovedroller, en meget smuk billedside både hvad angår cinematografi og scenografi, samt et virkelig velskrevet manuskript som fungerer både som romantisk og politisk drama. Virkelig god film som jeg ikke synes man skal snyde sig selv for.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#8 Nicki52 12 år siden

Jeg kedede mig en smule. Jeg blev allermest skuffet over
de havde fundet på at kongen vil give dem pardon, når at han slet ikke vil gøre det.
Der er for meget fiktion i filmen til at jeg kan lide den. Den får tre stjerner.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: