Nøjagtig ligesom Frank Capras følelsesladede perler fra 1930’erne og 40’erne vil Frank Darabonts “En verden udenfor” stadigvæk dyrkes årtier ude i fremtiden som en inspirerende hyldest til det bedste i os mennesker. Denne Blu-ray er dog lidt af en fuser. Transferet er blot hæderligt, lydsporet skuffer, og stort set intet ekstramateriale medfølger, selvom der findes adskillige udgivelser af filmen på markedet, som simpelthen er spækkede med ekstra godter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 gi-jones 13 år siden

Det er muligt at transferet på Shawshank ikke er verdensklasse, og det skyldes måske også den aldrende films tilstand til en hvis grad, men set i forhold den den udvaskede gamle skod-dvd som jeg personligt havde indtil jeg fik BD'en er den en ren åbenbaring. Jeg har indtil da aldrig tænkt på Shawshank som en specielt visuel betagende film. Fortælling og skuespillet er naturligvis top-notch, men først da jeg fik den nye udgave her gik det op for mig hvor smukt den er filmet.

I øvrigt undrer det mig at der ikke er noget ekstramateriale på den anmeldte film. Den kopi jeg har, som må være fra udlandet i en eller anden form har nogle rigtig fede dokumentarer om tilblivelsen og hvordan den langsomt fandt sin vej til toppen af IMDB.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#12 Lord Beef Jerky 13 år siden

#9 og #10 Placeringen på IMDBs liste skyldes dengang The Dark Knight kom frem, og overtog førstepladsen fra The Godfather. Listen havde nemlig længe været The godfather først og Shawshank som nummer to. Pludselig opstod der en kamp om førstepladsen, og da alle allerede havde stemt på The Godfather, var det nemt lige at give shawshank en 10'er, så den kunne komme op foran The Dark Knight. Det er en trist historie om fanboy- og antifanboyhykleri, og netop derfor er listen så ekstremt flawed efterhånden. Det er noget værre øv.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#13 filmz-Utyske 13 år siden

#12 -

Jeg mindes nu at Shawshank har været på førstepladsen før TDK kom ud, hvor den og Godfather har ligget og kæmpet om pladsen.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#14 elwood 13 år siden

Billede 1
Red: Me and Andy stood there watching the guards playing what Andy told me was a game called Twister... I have never seen anything more horrified in my life

Billede 2
Red: Andy soon learn the tough life here in Hogwarts, ehmm I mean prison, yep there was no doubt in my mind... he was gonna get raped.

Billede 3
Red: Someone forgot to connect the speaker, who was it? we diden't care we just just stood there looking... none of us wanted to climb that pole

Billede 4
Red: Andy was constantly beeing humiliated by the guards who liked to play smell the fart with him

Billede 5
Red: That night we all sat down in the cinema looking at this beautiful lady on the screen, of course none of us had...

Andy: Say ehmm Red, ehmm do you mind not talking during the movie, while me and the guys are having us a little jerk-off hmm?

Red Still narrating: I began to unzip my flyer and pull...

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15 filmkorn.dk 13 år siden

Helt enig med anmelderens karakter til filmen. Fantastisk film! Og ja, slutscenen får virkelig tårerne frem i øjenkrogene :)

Men hvorfor hvorfor fanden skal den udgives af et selskab som OnAir, NTC eller hvad hulen de hedder. Kvaliteten burde have været helt i top, men de har åbenbart ikke anet, hvad de har lavet siden coveret ikke engang er retvisende.

Øv!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#16 Lord Beef Jerky 13 år siden

#13 Du mindes helt galt... jeg husker hele episoden som var den i går, og der var kæmpe ramaskrig på imdbs fora.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#17 filmz-Utyske 13 år siden

Jeg har ikke rodet så meget med deres vote-system, men er der ikke umulighed for at se hvordan listen har set ud tidligere?
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#18 dyg 13 år siden

#17 - For nogle uger siden blev der linket til et site, hvor man kunne følge en films imdb-historik.

Der var den: http://www.timo-schreiter.de/imdb/index.php
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#19 filmz-Utyske 13 år siden

Ah ja, så ser det ud til at herr bøf har ret. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#20 Yoda 13 år siden

Hmm, efter listen at dømme, så startede "første-plads-balladen" i 2008 ... altså i forbindelse med "The Dark Knight". Den tog - for første gang - førstepladsen den 9. september 2008.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."

Skriv ny kommentar: