Hjernevrideren “Enemy” handler lige så lidt om dobbeltgængere, som “Dødens gab” handler om en haj. Adam, som i manden med stort M, vrider sig modvilligt i ægteskabets edderkoppespind. Over ham våger mor og den gravide kone som snedige rovdyr. Så når Adam lukker øjnene, og underbevidstheden får frit spil, befolkes hans tanker selvfølgelig af groteske kæmpeedderkopper, der tårner sig højt op over byens skyskrabere, og han fantaserer uhyggeligt om masturberende, nøgne kvinder, der moser fugleedderkopper med deres stilethæle. Det er med andre ord et lidet flatterende mandeportræt, Villeneuve maler i denne hans mørkeste film. Underbevidsthedens urovækkende impulser farver alt i “Enemy” kvalmende gult.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lawman 8 år siden

Mærkeligt at den først kommer nu. Den har ligget på den danske Netflix i et godt stykke tid
Gravatar

#2 Nagash 8 år siden

Utroligt, at det beklages, at biograferne ikke kan tjene nok penge, når filmene først kommer så sent.
Som Lawman påpeger, så ligger filmen allerede på Netflix. Og det er måneder siden jeg så filmen på blu-ray (dog region A).
Det er næppe de danske biografers skyld, men hvorfor vil distributørerne vente så længe på at give os lov til at se den i danske biografer, så det bare ender med, at folk ser den derhjemme? Idiotisk i den digitale alder.

OT: Jeg er helt enig med anmeldelsen. Filmen er virkelig god, og endnu engang får man lov til at se top skuespil fra Gyldenhaal. Han besidder altså et sindssyg talent.
Gravatar

#3 Mikkel Abel 8 år siden

Rolig nu drenge. Det er Cinemateket der har den som "Månedens film", det har altså ikke noget med de andre biografer at gøre. Filmen har jo slet ikke fået distribution i danske biografer, andet end da den blev vist på CPH PIX sidste år. Så er det jo bare fedt, at Cinemateket så endelig viser den nu.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#4 Nagash 8 år siden

Fair nok. Men så kan man bare undre sig over, at den slet ikke har været ude i biffen. En hovedperson som Gyldenhaal burde sælger billetter på sit glatte ansigt.
Især med det tykke flotte skæg :P
Gravatar

#5 Mikkel Abel 8 år siden

Jamen der er jeg tilgengæld helt enig! :)
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#6 Kaversmed 8 år siden

Slutningen af filmen.. wow! :D Fantastisk film.
Ripley: These people are here to protect you. They're soldiers.
Newt: It won't make any difference...
Gravatar

#7 Driver 8 år siden

#7

Jep. Fed film. Sætter de grå hår i gang. Det kan anbefales at gå på YouTube og se Chris Stuckmanns take på filmen. Han giver en grundig og detaljeret gennemgang af, hvordan han fortolker filmen, både baseret ud fra egen vurdering, men også research. Jeg var selv i vildrede, kan jeg huske, men jeg elsker den slags film, hvor man selv skal tænke lidt.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#8 Ruger 8 år siden

Det er en rigtig fin film men bleger lidt hvis man sammenligner den med de store kunstnere som Lynch, Resnais, Carruth m.fl.

Skriv ny kommentar: