Hjernevrideren “Enemy” handler lige så lidt om dobbeltgængere, som “Dødens gab” handler om en haj. Adam, som i manden med stort M, vrider sig modvilligt i ægteskabets edderkoppespind. Over ham våger mor og den gravide kone som snedige rovdyr. Så når Adam lukker øjnene, og underbevidstheden får frit spil, befolkes hans tanker selvfølgelig af groteske kæmpeedderkopper, der tårner sig højt op over byens skyskrabere, og han fantaserer uhyggeligt om masturberende, nøgne kvinder, der moser fugleedderkopper med deres stilethæle. Det er med andre ord et lidet flatterende mandeportræt, Villeneuve maler i denne hans mørkeste film. Underbevidsthedens urovækkende impulser farver alt i “Enemy” kvalmende gult.
#1 Lawman 9 år siden
#2 Nagash 9 år siden
Som Lawman påpeger, så ligger filmen allerede på Netflix. Og det er måneder siden jeg så filmen på blu-ray (dog region A).
Det er næppe de danske biografers skyld, men hvorfor vil distributørerne vente så længe på at give os lov til at se den i danske biografer, så det bare ender med, at folk ser den derhjemme? Idiotisk i den digitale alder.
OT: Jeg er helt enig med anmeldelsen. Filmen er virkelig god, og endnu engang får man lov til at se top skuespil fra Gyldenhaal. Han besidder altså et sindssyg talent.
#3 Mikkel Abel 9 år siden
#4 Nagash 9 år siden
Især med det tykke flotte skæg :P
#5 Mikkel Abel 9 år siden
#6 Kaversmed 9 år siden
Newt: It won't make any difference...
#7 Driver 9 år siden
Jep. Fed film. Sætter de grå hår i gang. Det kan anbefales at gå på YouTube og se Chris Stuckmanns take på filmen. Han giver en grundig og detaljeret gennemgang af, hvordan han fortolker filmen, både baseret ud fra egen vurdering, men også research. Jeg var selv i vildrede, kan jeg huske, men jeg elsker den slags film, hvor man selv skal tænke lidt.
#8 Ruger 9 år siden