Der er mange ting man kunne slå ned på i “Eragon”, men først og fremmest viser filmen med al tydelighed, at det ikke er nok bare at have et populært forlæg. Episke fortællinger kræver troværdige og komplekse karakterer, for at vi kan føle med dem – og føle, at der er noget på spil. Måske er der noget på spil i “Eragon”, men vi har glemt det så snart filmen er færdig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 squee 17 år siden

Filmen "Eragon" er nemlig én lang, mekanisk forestilling fra ende til anden uden magi og uden hjerte – men hvad skal man også med et hjerte, hvis man ikke har noget på det? I stedet får vi serveret en kønsløs, pubertær Mattel-udgave af et eventyr, med glimtvis flotte effekter.

Godt skrevet!
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#22 Korben Dallas 17 år siden

Jeg skal se filmen i weekenden;-)
Filmens trailer mv. ser desværre ikke overbevisende ud! Jeg frygter, at anmeldelsen her på Filmz holder stik.
Bøgerne er indtil videre....fremragende.
Gravatar

#23 blahblah 17 år siden

Bøgerne er fandeme ikke fremragende. Jeg sidder og læser den første nu, og jeg kan ikke fatte at noget så ringe skrevet er blevet så populært.

Fuck at navnet ligger tæt op af Aragorn, det kunne da ikke være ligemeget for historien.
Gravatar

#24 filmz-fidomuh 17 år siden

#20

Om navnet er inspireret af det ene eller det andet, så kan man ikke komme udenom at det ligger RET tæt op ad Aragorn.


Eftersom Paolini selv har udtalt at han tog navnet fra det meget aabenlyse "Dragon", saa ville jeg ikke umiddelbart lave ascociering med Aragorn ;)

Jeg er enig i at det kan lyde semi-ens.. Men jebus, filmen handler om drager, drageryttere .. Eragon / Dragon? Jebus :D

Personligt syntes jeg navnet er fint, selvom det kunne ligge op ad Aragorn.. Min pointe var mere at folk absolut vil sammenligne alle navne der fremlaegges og medmindre navnet er 10 forskellige usammenhaengende bogstaver, saa skal folk nok komme og kalde forfatteren fantasiloes :P

Hmm.. Kunne vaere jeg skulle laese bogen snart, den samler stoev derhjemme indtil jeg er faerdig med min anden serie ;)
Did you see a sign on the front lawn saying: "Dead Nigger Storage" ?!
Gravatar

#25 filmz-purlQg 17 år siden

Den sort/hvide konstruktion bærer tydeligt præg af at være blevet opdigtet af en teenager, hvis historier endnu ikke er modnet, og den savner helt det allegoriske aspekt, som Tolkiens gennemarbejdede værker besad.


Virker komisk at du kalder tolkiens værk for allegori. Tolkien foragtede alle former for allegori!

Desuden vil jeg bare lige sige at jeg ikke har set filmen og ikke mener at jeg er kvalifiseret til at kommentere noget derom. Men jeg vil dog sige at som fantasy romaner finder jeg både Eragon og Eldest (2'eren) fantastisk gode! Har læst begge to og de er ret fangende. I bøgerne er hovedtemaet forholdet mellem Eragon og hans drage, hvis man ikke kan fange deres kommunikation så det bliver spændende på film så må projektet jo unægteligt fejle.
"Not Born, Shit Into Existence."
Gravatar

#26 Old Son 17 år siden

En værre omgang hat! Tolkien-inspirationen fornægter sig naturligvis ikke, men det værste er dog, at historien er SW: A New Hope - fra ende til anden. Holder man de to op foran hinanden, er der stort set ingen forskel (selvom der desværre ikke er nogen Dødsstjerne i Aragorn, øh, Eragon). Skandale!!

AintItCool beskriver det så fint:

http://www.aintitcool.com/node/30975

Har lige set, at Palads viser den i hele tre sale med så meget som 13 forestillinger i morgen!! Det er forhåbentlig skudt LAAANGT over målet...
Wiggaaaar ajt fo sjissle ma dissle bizlle in de kissle aijt fo shir biatch!
Gravatar

#27 blahblah 17 år siden

Nu har Tolkien jo også stjålet med arme og ben, så det gør sgu da ikke noget at folk stjæler fra hans univers også.
Gravatar

#28 filmz-Kadann 17 år siden

#24 -

Eftersom anmelderen ikke er den eneste der har set ligheden mellem de to navne, så burde forfatteren måske have overvejet sit skriver en smule, da der sikkert er voldsomt mange mennesker derude, som har læst LOTR, men ikke har læst Eragon.

Ud fra de anmeldelser jeg har set, er der nok også en god chance for at de heller ikke ser filmen, så måske er navnet i virkeligheden ligegyldigt. ;)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#29 filmz-sabena747 17 år siden

Hello,

Sorry but I do not understand Danish.

This is maybe a weird question.

I am looking for information on an old Danish movie.

I have a copy of a promotional picture that they used years ago in the windows of the movie theaters to advertise the running movie.

The movie is directed by ALOIS BRUMMER and in the cast are EVA KARINKA, SANDRE REIN (or REN) and PETER MUHLEN and was relaesed by HEMISPHERE PICTURES.
The name of the movie is SABENA.

Yours sincerely
SABENA747
As a former employee of the Sabena airline I am looking for items about SABENA Airlines that went bankrupt in 2001
Gravatar

#30 filmz-MirkcuTT 17 år siden

Jeg vil gerne fraråde enhver fan af bogen på nogen måde at begive sig ind og se denne film, da den som anmelder Nikolai Schulz siger, mangler hele den stemning der giver sig til udtryk i bogen.

Den minder mest af alt mig om en dårlig TV-serie, med et væld af ringe skuespillerpræstationer samt et utroligt ringe manuskript. Filmen hænger dårligt sammen, og de fortæller en ellers episk historie på al for kort tid, og skærer al hjerte og sjæl ud af den ellers fremragende historie, føj!

Jeg er også ked af at folk der ser denne film, som anmelderen ovenfor, der ikke vil læse bogen efter denne ufatteligt dårlige film, hold jer væk hvis i på nogen måde er til en god historie i forhold til stereotyp B-films hollywood "fantasy" action, vil sidestille den lidt med Dungeons and Dragons the movie, i stil og udførelse.

Af vurdering vil jeg give den en halv stjerne for den udemærket animerede drage, samt den kort men fint viste Brom, men ikke mere end en halv.

Skriv ny kommentar: