Der er mange ting man kunne slå ned på i “Eragon”, men først og fremmest viser filmen med al tydelighed, at det ikke er nok bare at have et populært forlæg. Episke fortællinger kræver troværdige og komplekse karakterer, for at vi kan føle med dem – og føle, at der er noget på spil. Måske er der noget på spil i “Eragon”, men vi har glemt det så snart filmen er færdig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 blahblah 17 år siden

Jer der synes bogen er god, hvor gamle er I? For jeg synes virkelig sproget var horribelt og alt for simpelt til at denne bog kan fortjene den ros den får. Jeg er ikke færdig med den endnu, men historien tegner også til at være noget enkel.
Gravatar

#32 filmz-purlQg 17 år siden

Jer der synes bogen er god, hvor gamle er I? For jeg synes virkelig sproget var horribelt og alt for simpelt til at denne bog kan fortjene den ros den får. Jeg er ikke færdig med den endnu, men historien tegner også til at være noget enkel.


Det var da en forfærdeligt dum måde og spørge på.

Historien er enkel og har mange ligheder til f.eks star wars historie, eller tolkiens mytologi. Men det forhindrer mig ikke i at kunne syntes om plottet eller nyde bogen.. Den er skrevet til børn/unge mennesker hvilket tydeligt fremgår af Paolini selv.

"Not Born, Shit Into Existence."
Gravatar

#33 blahblah 17 år siden

Altså, jeg kan ikke forstår hvordan nogen over 12 kan finde den god. Det er ikke ment som en fornærmelse, men den læses som en børnebog.

Jeg synes ikke det er dårligt ath an stjæler, det er lidt for tydeligt en del gange. Jeg mener, Harry Potter (Og Tolkien for den sags skyld) stjæler jo også med arme og ben, men de skjuler det lidt bedre.

Jeg mener bare at bogen er så enkel, sproget er så simpelt, at der virkelig er mange bedre værker derude når man har alderen.

Jeg spurgte hvor gamle I var, fordi jeg gerne ville vide om i synes den er god fordi i ligger i målgruppen, eller fordi I af en eller anden grund lader jer nøje.
Gravatar

#34 duuk74 17 år siden

#29 Are you sure its not a German movie, since the director and actors are German ;)
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#35 rockysds 17 år siden

#29 It would seem to be this movie, even though it doesn't make a whole lot of sense.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#36 filmz-MirkcuTT 17 år siden

polt, al fantasy er på den ene eller anden måde tyveri fra andre, hvis du for eksempel læser Tolkiens "træer og blade" (hans faglitterære emne om eventyr), vil du opdage at selv han nævner dette, og nærmest opfordrer til det. Til din information, siden du spørger, er jeg 22 og har læst fantasy + sci-fi + noget andet skønlitteratur en hel del de sidste 14 år, vel en 2-3 bøger om ugen, og jeg er som sådan glad for Eragon/Eldest, da det er herlig simpel fantasy, vel skrevet, ikke noget stort/indviklet plot, men han formåede i al fald at fange mig som læser, og spandt en ganske nydelig fantasy historie.

At den så læner sig tæt op ad anden fantasy, gør som sådan ikke det store, og det virker stadig som om at den verden det foregår i er dybere end hvad han hidtil har vist i bøgerne, det er ikke blot en bog for penge som fx en wheel of time bog, eller en ringe skrevet bog som Kevin J. Andersons, men en velspunden samt velskrevet let fantasybog/serie.

Men dette ændrer stadig ikke det faktum at filmen er utroligt ringe.
Gravatar

#37 blahblah 17 år siden

#36

Læste du overhovedet hvad jeg skrev?

Ud over det, så er bogen IKKE vel skrevet overhovedet. Sproget er forfærdelig simpelt, og minder mest om en lang dansk stil. Læg mærke til hvor mange ligegyldige beskrivelser der er i bogen.
Gravatar

#38 filmz-Bluhm 17 år siden

Kære Polt
Smag og behag er som bekendt forskellig, men Jeg er nu ganske uenig med dig, hvis elever skriver lange stile som Eragon, så skulle nogle flere tage at udgive dem. Eragon er ikke verdens bedste bog, den er ikke engang verdens bedste fantasy bog, men den er ganske godt skrevet og både underholdende og spændende efter min mening. Jeg vil da gerne benytte lejligheden til at citere fra dens lektørudtalelse, som jeg er ganske enig i:

"En stor og bredt anlagt fantasy- og dannelsesroman skrevet af en ung 15-årig amerikaner i 2000. Det er 1. bind i en trilogi. Eragon er en ung mand på 15 år, der under jagt i skoven finder en blank sten, hvoraf der klækkes en drage, og snart er han på flugt med en drage, Saphira, med magiske evner og landsbyens historiefortæller, Brom, som dør, men nye venner kommer til dragerytteren, Eragon, der må videreføre gamle traditioner og tage kampen op mod Urgalerne, Skyggen og Rigets konge der truer friheden for mennesker, alfer og dværge. Universet er mytisk med sværd, runer, buer og pile. Fortællesynsvinklen er lagt omkring Eragon. Sproget er beskrivende afvekslende med dialog. Det er en stort anlagt fortælling baseret på de episke værdier. Beskrivelserne er grundige, også fordi universet skal skabes og visualiseres samtidig med at Eragon opdager og lærer på den hårde måde. Der er en stemning af mild melankoli omkring Eragon, og det fungerer godt i persontegningen. Børn og unge fra 12 år, og sikkert også nogle voksne, vil se frem til de næste bind"
Gravatar

#39 blahblah 17 år siden

Hvis nu du havde læst hvad jeg skrev, så ville du se at det ikke var længden jeg talte om da jeg skrev at det mindede om en danskstil, men sproget.

Angående din "lektørudtagelse".
Nu bruger han kun 3-4 linjer på rent faktisk at skrive om bogens kvaliteter, så siden resten af teksten er et resume er det svært at være uenig i særlig meget af det han skriver.

Jeg vil dog prøve alligevel.
Forfatteren var 15 da han begyndte at skrive den, men han var 19 da den udgave du finder i butikkerne i dag var færdig.

Det er rigtigt det du siger med at smag og behag er forskelligt, men det ændre ikke ved at sproget i Eragorn er simpelt og ikke særlig godt. Det går, til de helt unge (10-12 år) er er det fint sprog (selvom man sagtens kan finde bedre også til den alder).

Din "lektørudtagelse" er ikke noget at råbe hurra for.
"Fortællersynsvinklen er lagt omkring Eragorn."
Fortæller synsvinklen er Eragorns. Den er ikke "lagt omkring ham".
"Sproget er beskrivende afveklsende med dialog".
Hvordan er et sprog beskrivende afvekslende? Og der er dialog, wow, det vil altså sige at de taler i romanen? Jamen huhej da, godt han nævnte det, så ved man at man ikke får en bog der handler om en flok fantasy-mimere.

"Eragon er en ung mand på 15 år, der under jagt i skoven finder en blank sten, hvoraf der klækkes en drage, og snart er han på flugt med en drage, Saphira, med magiske evner og landsbyens historiefortæller, Brom, som dør, men nye venner kommer til dragerytteren, Eragon, der må videreføre gamle traditioner og tage kampen op mod Urgalerne, Skyggen og Rigets konge der truer friheden for mennesker, alfer og dværge."

Ehrm. Jeg tror jeg lader den, enormt lange, sætning stå for sig selv.

Hvis du finder sådan en udtagelse for intellegent, så kan jeg godt forstå du også finder sproget i Eragorn godt :)
Gravatar

#40 filmz-Bluhm 17 år siden

Det er skægt som du hyler op i flere indlæg om at folk ikke læser hvad du skriver, når du selv læser andre folks indlæg som Fanden læser bibelen.

Jeg mente Heller ikke længden men sproget. DU synes sproget er dårligt, jeg synes det er ganske udmærket. En lektørudtalelse - jeg fårstår ikke joken med "udtagelse", hvis der er en - bliver foretaget af udvalgte bibliotekarer, som bedømmer om bøgerne skal købes på bibliotekerne. De er som sådan bare vejledende.

Om Paolini var 15, 17 eller 19 kan jeg ikke se gør den store forskel, det er stadig en imponerende debut.

Så at angribe at der er lange knudrede sætninger i referatet, har jo ikke noget med noget at gøre. At synsvinklen er lagt omkring Eragon betyder som jeg læser det bare at der er stærk fokus på Eragon, men da det ikke er en jeg-fortæller, er synsvinklen ikke Eragons men den er lagt omkring Eragon.

Angående sætningen med sproget, så er den ikke superelegant, men igen så betyder det bare at sproget veksler mellem beskrivelser og dialog, mange rigtigt dårlige bøger bruger tit for meget dialog, derfor nævnes det.

Jeg er enig med pointerne i udtalelsen, men ikke nødvendigvis i den måde de er udformet. Jeg mener Eragon fungerer fint både som ungdomsroman og fantasyroman, og i opfølgeren De ældste" kommer vi meget mere ind i hovedet på Eragon, og Paolini udvikler sig som forfatter - mener jeg.

Skriv ny kommentar: