“Everything is Illuminated” er en velfungerende instruktørdebut fra Liev Schreibers side. Alligevel plages den af træthed hen mod slutningen, hvor filmen lider under et brat skifte fra komik til drama. Det får dog ikke for alvor indflydelse på helhedsindtrykket af en film, der i øvrigt oppebærer et fængslende billedsprog. Derimod er ekstramaterialet for mangelfuldt til at kunne opretholde samme niveau.
#1 filmz-Bluhm 18 år siden
Jeg synes det klæder den at den går fra det komiske og over i det mere alvorlige, dog uden helt at slippe humoren. for gjorde det blot slutningen endnu mere gribende, og når man ser den anden gang opdager man også at alvoren faktisk er med helt fra starten, det er bare ikke så tydeligt første gang.
Helt klart en af de bedste film jeg så sidste år og jeg kunne ikke få øje på nogen metaltræthed, og jeg kan kun anbefale den varmt til alle! Jeg synes også godt man kunne have fremhævet musikken mere i anmeldelsen for den er helt i top og meget atypisk.
Åh jo, den fungerer også fantastisk som roadmovie hvor den får det ypperste ud af sine locations, især de fine kontraster mellem det gamle og det nye Ukraine!