“Exit Through the Giftshop” er som en underspillet udgave af “This is Spinal Tap”, og Thierry er lige så komisk lommefilosofisk og selvbedragerisk som de talentløse bandmedlemmer fra Rob Reiners klassiske rock-mockumentar. ”Livet er som et skakspil. Men jeg kan ikke spille skak,” lyder et af de mange guldkorn fra franskmanden.

Men er Thierry en rigtig person eller blot et produkt af Banksys fantasi? Er dokumentaren en veltilrettelagt joke, eller var Banksy bare heldig at ramle ind i den gakkede franskmand med de store ambitioner og det minimale talent? “Exit Through the Giftshop” kommer aldrig med entydige svar på de spørgsmål. I stedet provokerer, underholder og inspirerer den i en sådan grad, at man næsten selv får lyst til at gribe penslen og male byen rød. Akkurat som rigtig god kunst skal gøre det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lasphere 12 år siden

Jeg er helt enig. Filmen er et mesterværk.
Gravatar

#2 X&O 12 år siden

^ What he said.

Det er helt bestemt en af de bedre dokumentarer jeg har set - nu har jeg så ikke set så mange, men det ændrer bestemt ikke ved filmens kvaliteter. Mest af alt er jeg imponeret af Banksys kunst, og dette var en god introduktion til hvem han var.
Gravatar

#3 Frederik 12 år siden

Mesterværk. 2010's bedste film hands down :)
Gravatar

#4 Lord Beef Jerky 12 år siden

6 stjerner! Sublim film!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5 loki 12 år siden

Ganske fascinerende indblik i både personerne bag og miløjet generelt. Der tydeligvis stor forskel på dem som prøver at lave kunst / budskab og dem som bare laver kridskrams.
www.peakoil.dk
Gravatar

#7 Kviesgaard 12 år siden

#2

Hvis det da er ham, der bliver introduceret. Blev i sin tid meget i tvivl om det overhovedet er Banksy, der antydes i filmen. Man ser jo aldrig selve manden. Stemmen skulle sågar tilhøre en eller anden skuespiller, efter hvad jeg har hørt.

Men interessant film. Fik da mig til at overveje nogle ting og opfattelser.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah

Skriv ny kommentar: