Exit Through the Giftshop
Udgivet 11. maj 2011 | Af: Andreas Ebbesen Jensen | Set i biografen
Han har lavet graffiti på muren ved Vestbredden, smuglet en dukke udklædt som en Guantanamo-fange ind i Disneyland og forfalsket en million pund med prinsesse Dianas ansigt på pengesedlen. Den engelske gadekunstner Banksy er anarkistisk, politisk ukorrekt og vanvittig populær. Alligevel er hans identitet forblevet et mysterium, og det selvom han har solgt kunst for flere millioner til kendisser som Christina Aguilera og Brad Pitt. Hans seneste værk er dokumentarfilmen “Exit Through the Giftshop”, og håber man på at blive klogere på, hvem Banksy i virkeligheden er, bliver man slemt skuffet. Men det er heller ikke meningen med filmen, der er lige så morsom, fascinerende og fandenivoldsk som Banksys gadekunst.
For hvor “Exit Through the Giftshop” i starten handler om de punkede og græsrodsaktivistiske gadekunstnere i Los Angeles og London, der giver fingeren til den etablerede kunstverden ved at bruge byen som lærred, ender filmen med at vende kameraet mod Thierry selv og fokusere på hans forsøg på at slå igennem som gadekunstner. Under navnet Mr. Brainwash opsætter han en udstilling, der er lige så talentløs, som den er håbløst plagierende. Mest katastrofalt er hans variationer af Andy Warhols klassiske Marilyn Monroe-maleri, hvor kunstnere som Michael Jackson og Marilyn Manson bliver malet i det velkendte motiv med dertilhørende rød læbestift, blond hår og blå øjenskygge. ”Jeg har altid sagt, at alle burde lave kunst. Det er jeg ikke så sikker på længere,” er reaktionen fra Banksy, der filmen igennem er indhyllet i mørke.
Dermed stiller Banksy ikke blot spørgsmålstegn ved kunstens rolle i et moderne, kapitalistisk samfund. Han giver også de kunstinteresserede nogle drag over nakken ved at udstille dem som ignoranter, der rider med på den nyeste bølge uden at reflektere over indholdet. Som da en ung fyr bliver spurgt om, hvad han synes om Thierrys værk “Gothic”: ”Det er meget… gotisk,” svarer han.
“Exit Through the Giftshop” er som en underspillet udgave af “This is Spinal Tap”, og Thierry er lige så komisk lommefilosofisk og selvbedragerisk som de talentløse bandmedlemmer fra Rob Reiners klassiske rock-mockumentar. ”Livet er som et skakspil. Men jeg kan ikke spille skak,” lyder et af de mange guldkorn fra franskmanden.
Men er Thierry en rigtig person eller blot et produkt af Banksys fantasi? Er dokumentaren en veltilrettelagt joke, eller var Banksy bare heldig at ramle ind i den gakkede franskmand med de store ambitioner og det minimale talent? “Exit Through the Giftshop” kommer aldrig med entydige svar på de spørgsmål. I stedet provokerer, underholder og inspirerer den i en sådan grad, at man næsten selv får lyst til at gribe penslen og male byen rød. Akkurat som rigtig god kunst skal gøre det.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet