“Forår, sommer, efterår, vinter… og forår” er et værk der har den frækhed at forlange tålmodighed af tilskueren, men det er en aftale man har alt mulig grund til at indgå, for den tid man investerer får man igen i tifold. Efterhånden som handlingen skrider frem er det imponerende hvor megen engagement i figurerne filmen vækker, og hvor dybt bevægende den udvikler sig.

Den hypnotisk smukke billedside og de skarpe kapitelopdelinger er medvirkende til at filmen føles som et formfuldendt digt, hvor rytmen bærer tilskueren. Langt fra at virke som en serie yndigt sterile postkort fremstår naturen i stedet som en levende del af personerne.

At kunne omhandle så universelle temaer som kærlighed, ånd og tilværelsens evige cyklus uden at forfalde til hverken sentimentalitet eller camp, er en imponerende bedrift og “Forår, sommer, efterår, vinter… og forår” er en enestående film og rendyrket filmkunst. Den fortjener fuldt ud betegnelsen mesterværk, selvom jeg, som en anden zen-buddhist, frygter at selv ikke den benævnelse helt udtrykker præcis hvor fremragende et værk den er.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-knx 17 år siden

Til jer der har set filmen, ville være rart med en kommentar med jeres mening :)

Lyder utroligt at sådan en film få den karrakter, men det er ikke umuligt. Vil dog gerne hører lidt flere meninger inden jeg bestemmer mig for om den skal ses =)
Gravatar

#2 filmz-Bruce 17 år siden

Lyder utroligt at "sådan en film" få den karrakter

Hvorfor? :) "Hvilke film" kan så få sådan en karakter? :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 JannikAnd 17 år siden

Jeg har set filmen, og jeg er enig i den positive vurdering. Det er vidunderlig poesi på film.

5/6
Gravatar

#4 JannikAnd 17 år siden

... Men hvorfor er dette ikke en DVD anmeldelse? Den udkommer på reg. 2 DVD i nærmeste fremtid...
Gravatar

#5 MTK 17 år siden

Klart en af de smukkeste filmoplevelser jeg nogensinde har haft. 6/6 herfra, er komplet enig med anmelderen.
Gravatar

#6 dyg 17 år siden

#1 - Du har ret, det er jo helt klart ikke en kvalitetsfilm som xXx eller The Fast & The Furious...

Lyder til at være en smuk oplevelse, den bliver man næsten nødt til at investere i.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#7 filmz-stente 17 år siden

Den er helt fra 2003 filmen? Hvorfor kommer der først en anmeldelse nu....scope, har samlet anmeldelser ind, for ca. ½ år siden meer jeg. Anyways.....hvilken biograf kan den ses? En I Odense?
Gravatar

#8 Benway 17 år siden

#4 Det skyldes at der ikke var nogle af de Københavnske anmeldere der havde tid til at anmelde den dengang den havde premiere. Den får først nu premiere i Odense (hvor jeg huserer). Det er ikke ualmindeligt ved de mere smalle film.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9 filmz-stente 17 år siden

#8 - hvilken bio i Odense?
Gravatar

#10 Benway 17 år siden

#9 Cafe biografen
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: