Fotografen Darius Konjis stilistiske kendetegn fra film som “Se7en” er her væsentlig nedtonet, eftersom man følger originalens indstillinger til punkt og prikke. Haneke benytter gerne lange, statiske indstillinger, og i “Funny Games” bliver billedernes ubevægelighed en skræmmende antitese til den klassiske slasher-films hektiske og hurtigtklippende kamera. Filmen er i det hele taget en sadistisk leg med genreforventninger, men også en måde at tvinge tilskueren til at tage stilling til sit eget forhold til vold på film. I den forstand er der næsten en form for “Dogville” over “Funny Games”. Dette ses tydeligst i de fremmedgørende elementer, så som den metareferentielle talen til kameraet eller brugen af en fjernbetjening til at spole handlingen tilbage i en afgørende scene!
Nogle vil måske afvise filmen som en alt for kold stiløvelse, som prætentiøs pegen-fingre-ad den psykologiske gyser, men man skylder sig selv at møde Hanekes lille mesterværk med åbent sind. Selv nutidens filmpublikum, der er blevet tilvænnet forråelse og hypervold i underholdningen, vil unægteligt blive påvirket af Hanekes direkte og kompromisløse konfrontation – helt ind i rygmarven!
#1 gizmomis 16 år siden
#2 Patriarch 16 år siden
#3 DarkLight 16 år siden
Nu skal den da helt sikkert ses.
#4 chuck 16 år siden
Okay den skal ses i biffen. Jeg tager Guffen med, for han kan altid dæmpe ens begrænsning med sine kølige kommentarer, hehe.
Vi ses på mandag til sejr ;o)
#5 Yoda 16 år siden
#6 filmz-Scarface 16 år siden
#7 RasmusFL 16 år siden
Selv var jeg ikke begejstret. Den oprindelige "Funny Games" er i mine øjne den bedste horror-thriller til dato - mesterlig, intet mindre. "Funny Games U.S" var derimod rimelig intetsigende, omend vellavet og velspillet.
3/3
#8 Yoda 16 år siden
3/3 - ja, så kan den jo ikke blive bedre ;-)
#9 RasmusFL 16 år siden
Aprilsnar!.. eller... ikke :)
#10 dolphinfriendly 16 år siden
Og Naomi Watts...ja...her viser hun igen, at hun kun kan tude og overspille. :)
4/6 mod originalen, der er en klart 6/6.
P.S. Hvordan kan det være, at I på Filmz må udsende anmeldelser en dag før premieredagen?