Hvad der til gengæld dårligt lader sig skjule er, at selvom Oplev gjorde det glimrende, så har Fincher et helt andet arsenal at gøre godt med. Visuelt er filmen ganske enkelt en nydelse at betragte, og man bliver hurtigt fortryllet af synet af den nyfaldne sne og det mytiske landskab. Til gengæld klunter filmen noget gennem sidste akt, hvor den bruger for lang tid på uinteressante plotelementer, som forgængeren fornuftigt spolede hurtigt hen over. Alt i alt er dette dog en særdeles kompetent version, der forhåbentligt klarer sig så godt, at der bliver taget initiativ til at genindspille de to skuffende fortsættelser, der druknede i kedelig tv-æstetik og skrabede produktionsvilkår. Det er trods alt først og fremmest dem, der gevaldigt har brug for nye udgaver.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Babo84 12 år siden

#7

Det har hun, men det ændrer ikke på Noomi portrætterede Salander bedre og mere dybfølt. Jeg havde bare svært ved at tro på Mara når hun skulle være sårbar og hård. Krydret sammen med dårlig accent, ja så stod jeg ofte af.


#9

Det giver ingen mening at de kaster sig over forlægget lige pludseligt og to år efter Oplevs succesfilm, uden at have det mindste kendskab til det. Jeg tror ikke på det når jeg har set filmen. Jeg har stor respekt for Fincher og jeg mener han burde have taget sig nogle større friheder med dette projekt.
Gravatar

#12 Kruse 12 år siden

Babo84 (11) skrev:
Det har hun, men det ændrer ikke på Noomi portrætterede Salander bedre og mere dybfølt.


Mere dybfølt vil jeg ikke kalde Noomi's præstation, og så meget bedre synes jeg ikke at den var. Og desuden så blev Salander fremstillet mere sårbar i Fincher og Mara's version(og lidt mere klippefast og barsk i Noomi's version), og det synes jeg at hun gjorde aldeles fremragende.

Babo84 (11) skrev:
Det giver ingen mening at de kaster sig over forlægget lige pludseligt og to år efter Oplevs succesfilm, uden at have det mindste kendskab til det. Jeg tror ikke på det når jeg har set filmen. Jeg har stor respekt for Fincher og jeg mener han burde have taget sig nogle større friheder med dette projekt.


Men Oplevs version havde knapt nok en brøkdel af den succes i USA, som bøgerne har haft i USA i de seneste par år, så jeg tvivler stærkt på at det var på grund af den svenske film at de valgte at filmatisere den.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#13 Babo84 12 år siden

Kruse (12) skrev:
Og desuden så blev Salander fremstillet mere sårbar i Fincher


Det fik jeg slet slet ikke indtryk af - tværtimod. Prøv gense den svenske. Hvis det er for længe siden du sidst så den?



Kruse (12) skrev:
Men Oplevs version havde knapt nok en brøkdel af den succes i USA


Det kan da ikke undre dig? Filmen er jo på svensk. Og er ret dyster. Så har du svaret. Og så snakkede jeg om Oplevs succes i skandinavien. Det var vel bare et spørgsmål om tid før den blev amerikaniseret. Fincher virkede som et oplagt valg - jeg finder det blot ærgerligt vi får en gentagelse. Hvad kan jeg bruge den amerikanske til med sjove accenter, når jeg kan se den ægte?
Gravatar

#14 Slettet Bruger [2092248764] 12 år siden

Babo84 (13) skrev:
Hvad kan jeg bruge den amerikanske til med sjove accenter, når jeg kan se den ægte?

Reelt set er den jo heller ikke lavet med dig i tankerne, men primært det amerikanske marked med 300+ millioner mennesker, samt resten af den engelsktalende verden og hvem der efterfølgende hægter sig på.

Til sammenligning er der ca. 20 millioner mennesker samlet i Danmark, Norge og Sverige, som amerikanerne sikkert godt kan undvære i budgettet, hvis de ikke har lyst til at se filmen.
Gravatar

#15 Babo84 12 år siden

#14

Jeg er altså udmærket godt klar over, at Fincher forsøger at ramme det amerikanske marked (selv det kunne nu gøres bedre fandt jeg). Det behøver du altså ikke fortælle mig, kære Utyske. Ha' bare lidt tiltro til, at visse brugere godt ved noget. Jeg giver blot min mening tilkende - JEG kan ikke bruge denne film til noget. Ligesom jeg heller ikke kunne bruge Brothers eller Let Me In. Havde det været en bedre film Fincher har lavet, så kunne jeg sagtens se det gode. Men det har han bare ikke.
Gravatar

#16 Kruse 12 år siden

Babo84 (13) skrev:
Det fik jeg slet slet ikke indtryk af - tværtimod. Prøv gense den svenske. Hvis det er for længe siden du sidst så den?


Jeg kan skam tydeligt huske Noomi Rapace(hun var noget af det eneste jeg fandt mindeværdigt i den film) og hendes Salander, så et gensyn vil ikke ændre på min opfattelse. Jeg påstår ikke at hun ikke var sårbar, jeg følte bare at hun virkede en anelse mere hårdfør end Mara's Salander. Rooney's Salander virkede også mere påvirket af forholdet til Blomkvist, end det gjorde sig gældende for Noomi Rapace-versionen.

Men du ser det jo så åbenbart anderledes end mig.

Babo84 (13) skrev:
Det kan da ikke undre dig?


Det undrer mig skam heller ikke. Jeg sagde bare at grunden til at vi har denne amerikanske filmatisering, er på grund af bøgernes enorme succes i USA og ikke fordi at en svensk film blev succesfuldt.

Men den eneste grund til at jeg skrev dette før, var fordi at jeg læste dit indlæg #11 en anelse forkert, så det skal du ikke tage dig af :)

Og med til dette skal det siges, at Fincher skam har udtalt at han så den svenske film en enkelt gang før han gik i gang med arbejdet på denne amerikanske udgave.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#17 Babo84 12 år siden

Kruse (16) skrev:
påvirket af forholdet til Blomkvist, end det gjorde sig gældende for Noomi Rapace-versionen.


Det er blot mere direkte fortalt hos Fincher - især slutsekvensen. Den del er der skam også i Oplevs.

Noomi var også mere hårdfør, når det var tiltrængt. F.eks købte jeg langt mere den del, hvor hun narrer voldtægtsmanden, end da Mara gjorde det. Hun virkede alt alt for piget og en der gik i 10 klasse. Jeg synes Noomi ramte nuancerne langt bedre, ganske enkelt :)

Kruse (16) skrev:
Og med til dette skal det siges, at Fincher skam har udtalt at han så den svenske film


Det giver også bedre mening :) Men ja. Jeg er bare lidt skuffet sådan rent kunstnerisk. Men sådan kan det gå.
Gravatar

#18 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo84 (17) skrev:
Hun virkede alt alt for piget og en der gik i 10 klasse.
Psykologisk lyder det faktisk som Fincher har fat i den lange ende så, for handlingen (altså det hun begår) er jo et udtryk for en pige som følelsesmæssigt er gået i stå pga sine oplevelser.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#19 MMB 12 år siden

Så fik jeg set den, og den er marginalt bedre end den svenske udgave. Men hvis man ikke fandt den svenske udgave god, tvivler jeg på, at man vil elske denne her. Det er de for ens til.

Accenterne var dumme og fuldstændigt unødvendige. Hvad sker der også for de få svenske ord, som blev flettet ind i det hele som "tak" og "skål". Det var bare mærkeligt...

Overall godt håndværk til 7,5/10.
Gravatar

#20 Babo84 12 år siden

#18

Hun er 23 i filmen? Ved ikke helt hvad du mener? Hun rammer ikke noget der ikke er ramt i originalen som jeg ser det.

Skriv ny kommentar: