Hvad der til gengæld dårligt lader sig skjule er, at selvom Oplev gjorde det glimrende, så har Fincher et helt andet arsenal at gøre godt med. Visuelt er filmen ganske enkelt en nydelse at betragte, og man bliver hurtigt fortryllet af synet af den nyfaldne sne og det mytiske landskab. Til gengæld klunter filmen noget gennem sidste akt, hvor den bruger for lang tid på uinteressante plotelementer, som forgængeren fornuftigt spolede hurtigt hen over. Alt i alt er dette dog en særdeles kompetent version, der forhåbentligt klarer sig så godt, at der bliver taget initiativ til at genindspille de to skuffende fortsættelser, der druknede i kedelig tv-æstetik og skrabede produktionsvilkår. Det er trods alt først og fremmest dem, der gevaldigt har brug for nye udgaver.
#1 Kruse 13 år siden
Min egen anmeldelse, sakset fra "What-We-Saw-tråden"
The Girl with the Dragon Tattoo
Det skal siges med det samme, at det er lang tid siden at jeg så Niel Arden Oplevs version, så jeg kan ikke rigtigt sammenligne de to. Og selvom at jeg godt kunne lide den svensk/danske version, så synes jeg ikke at den var noget specielt. Jeg har heller ikke læst bogen, så hvordan filmen er i forhold til den, kan jeg ikke svare på.
Hvad jeg kan sige er at Fincher har leveret et solidt stykke håndværk. Fincher ved hvordan man skal håndtere spænding i en thriller, og historien må siges at blive eksekveret på glimrende vis. Til den opgave har han også sammensat et cast bestående af nogle dygtige skuespillere, og det er svært at sætte en finger på deres præstationer. Nogen er dog mere konsekvente i deres "svenske" accent end andre, og især Daniel Craig falder hurtigt tilbage på sin britiske accent. Men Daniel Craig passer bare godt til rollen, så man tilgiver ham nemt. Stor ros skal der lyde til Rooney Mara, som gør det ganske forrygende i rollen som Lisbeth Salander. Hun havde store sko at udfylde efter Noomi Rapaces præstation i den svenske film, men Rooney formår at gøre rollen til sin egen. Stellan Skarsgård er, som altid fristes man til at sige, glimrende og også Christopher Plummer er en fornøjelse at se.
Trent Reznor og Atticus Ross står endnu engang for det musikalske score, og selvom at jeg nok er mest positiv overfor det, så føles det dog ikke helt så passende som til "The Social Network". Der var flere tidspunkter i filmen, hvor jeg lagde mærke til musikken og følte at det måske ikke helt passede med filmen. Der er dog bestemt også scener i filmen, hvor musikken og lydsiden passer fremragende, så i sidste ende er jeg nok en anelse mere positiv overfor det end negativ.
En ting der virkede lidt besynderligt ved filmen, var at efter "hovedhistorien" sådan set er afsluttet, så fortsætter filmen i et godt stykke tid endnu med noget sidehistorie, og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det var nødvendigt at have alt det med. Det kunne nok med fordel skæres lidt til.
Men alt i alt, så er Finchers version af "The Girl with the Dragon Tattoo" en ganske god film, og et solidt stykke arbejde. Fincher får formenligt det optimale ud af denne historie(og ud af materialet), men mere end det finder man heller ikke i denne film.
8/10
#2 Babo84 13 år siden
#3 Frederik 12 år siden
At kalde den et remake hentyder at Fincher og Zailan baserede deres film på Oplevs, og det er ikke sandt. Kilden bag filmen er Stieg Larssons bog, og det er alt. Det er ikke en genindspilning, men en engelsksproget adaptation af en bog, der tilfældigvis tidligere er blevet adapteret i Skandinavien.
Du kan ikke kalde det et remake når manuskriptforfatteren aldrig har set den svenske film. At kalde den "slavisk" synes jeg også er forkert. Der er en del ændringer både fra bogen og Oplevs film, specielt i slutningen.
Uenig mht. Rooney Mara. Jeg synes hun er fantastisk og tilføjer Salander en del flere lag end hvad Rapace formåede.
#4 Kruse 12 år siden
Enig! Det er dog i sidste ende den samme historie, så man skal ikke forvente at se noget helt anderledes i forhold til Oplevs-version.
#5 Ericmase 12 år siden
#6 Babo84 12 år siden
At de ikke skulle have set originalen er ualmindeligt svært at tro på. Det tror jeg squ ikke på. Flere scener er jo identiske, eller mener du det på mirakuløst vist er tilfældigt? Ved godt de har forlægget at læne sig op af, men come on. Tror squ ikke på nisser selvom vi næsten er ved juletid. De bitte små ændringer hos Fincher gjorde hverken fra eller til. Og Mara er da langt bagefter Noomi. Det tror jeg ærligt ikke er til debat.
#7 Kruse 12 år siden
Ahh, hold nu op. Mara har fået stor ros for hendes præstation, og selvom at karakteren stadig er nogenlunde den samme, og Noomi var en smule bedre, så er det en stor overdrivelse at sige at Mara er langt bagefter(I hvert fald at påstå at det ikke er til debat).
#8 Collateral 12 år siden
#9 Frederik 12 år siden
Tilfældigt, jep. Jeg kan ikke se hvorfor Fincher og Zailian skulle lyve om at have set de svenske versioner, specielt Fincher er som regel hudløst ærlig i interviews.
Jeg synes Mara er perfekt. En kompromisløs præstation der graver helt ned i Salanders menneskehed og seksualitet, men uden at det nogensinde går over i en eller anden form for publikum sympati eller følelsesporno. Noomi Rapace var god, men når jeg forestiller mig Salander fra bogen er Mara spot-on.
Glæder mig til at se Fincher tackle fortsættelserne, hvis det altså sker.
#10 SpielbergFreak 12 år siden
Hvad jeg synes er ærgerligt er, at langt de fleste amerikanere aldrig vil vide at der er en svensk udgave og at den oven i købet kom først. Den svenske er også den amerikanske version langt overlegen i alle henseende, på nær billedsiden.