Det italienske støvleland har både på film og i virkeligheden tilvejebragt en lang tradition for familiers forfølgelse af illegal gangstervirksomhed. “Gomorra” synes dog ikke at være det bedste, der er set i den henseende, og fornemmelsen er også, at filmen fortrinsvis får sin opmærksomhed i kølvandet på bogfatterens forholdsvist problematiserede liv efter afsløringen af en række bandemedlemmers navne og adresser. Matteo Garrones prisvinder viser i glimt ekvilibrisme. Men helstøbt er den bestemt ikke.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-gofferoffer 14 år siden

Fuldstændig enig i anmeldelsen. Hovedparten er rodet og uinspireret, og der er alt for mange handlingstråde, man skal holde styr på. Skiftene mellem scenerne er pludselige, og jeg tror hellere, at brudstykkerne, der virker spredt ud over filmen, ville have nydt gavn af at være adskilt fra hinanden.

Men skuespilspræstationerne er udmærkede, og filmen virker så utroligt interessant, hvis ikke den var så frygteligt rodet.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#2 RasmusFL 14 år siden

100% enig
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#3 Queequeg 14 år siden

- ""Dels gør filmens struktur, at en egentlig handling først på et meget sent stadie etableres...""

Nogle af de allerstørste film er bygget op på en måde så handlingen etableres sent, og det danner jo et eksemplarisk overblik over det univers handlingen skal foregå i, specielt i Gomorra. Hvis du ikke har tålmodighed til det, skal du se/anmelde nogle helt andre film.

- ""og dels gør de mange parallelhistorier, at det er sin sag at holde rede på de mange forskellige aktører.""

Jeg havde intet problem, og jeg ved at jeg absolut ikke er et særtilfælde.. Ja, de mange parallelhistorier er jo rygsøjlen i Gomorra.

---------

Man snakker tit om at man skal anmelde film på filmens præmisser. Men det er sjovt nok kun når dårlige film skal have gode anmeldelser. I dette tilfælde kan man vidst roligt sige det samme, her er det bare en film som kræver noget af publikum, og derfor kræver den også en seer/anmelder der vil lægge sin tålmodighed i filmen.

(Jeg ved godt at anmeldelsen er anmelderens egen holdning, så det behøver i ikke at minde mig om. :) )


Jeg kan skarpt anbefale Gomorra. En gangster-film, der overgår Godfather, og en film som ikke gør noget smukkere eller mere romantisk end det er..
Gravatar

#4 Lord Beef Jerky 14 år siden

OVERGÅR DEN THE GODFATHER?! Jamen så må jeg sgu til at få den set.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5 Queequeg 14 år siden

#4 Det er en helt anden slags film, så jeg ved ikke om jeg kan tillade mig at sige det. Godfather er nok lidt bedre til at underholde publikum uden at man skal anstrenge sig. Så hvis det er præmissen for en god film, så er Godfather bedre.
Gravatar

#6 RFriis 14 år siden

Helt enig i anmeldelsen. En stor skuffelse.
Gravatar

#7 filmz-Bruce 14 år siden

Jeg mener ikke at kunne huske, at jeg havde problemer med filmens struktur eller at holde rede på historierne. Filmens tone var meget realistisk og gangsterlivet var skildret alt andet end glorværdigt. Men mulighederne er små i det napoletanske og det er en karriere udvej i en region med ufatteligt mange arbejdsløse.

Men jeg havde dog forventet en film, som rørte mig i en vis forstand, men jeg følte mig mere som en tilskuer til trøstesløshed, uden empati for de medvirkende. Så selvom skuespil etc. var godt, så synes jeg ikke filmen bragte noget nyt på banen, andet end at være dyster og trist. Det er rigeligt, når man skal konkurrere med Hollywoods dusinvare, men det var ikke en oplevelse, som var ovenud mindeværdig. Det bedste jeg tog med mig var en følelse af bedre at forstå mafiaens opbygning og dens præmisser.

Il Divo var klart årets bedste italienske film, med langt mere vid.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 Queequeg 14 år siden

#7

"men jeg følte mig mere som en tilskuer til trøstesløshed, uden empati for de medvirkende"

- Det er præcis sådan det skal være. KUNST! :D
Gravatar

#9 Fynboen 14 år siden

Queequeg (8) skrev:
#7

"men jeg følte mig mere som en tilskuer til trøstesløshed, uden empati for de medvirkende"

- Det er præcis sådan det skal være. KUNST! :D


Jeg vil nu da mene, at stor kunst formår at røre noget inde i mig...
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Gravatar

#10 Kviesgaard 14 år siden

Tja jeg kunne godt lide Gomora. Her er al pynten pillet af mafiamiljøet, og hvis filmens skildring af tilværelsen i Napoli er næsten realistisk, synes jeg det giver et godt indblik i hvad det er for nogle afstumpede typer, der udgør mafiaen.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah

Skriv ny kommentar: