Gomorra
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 29. sep 2009 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
En af sidste års mest omtalte europæiske filmoplevelser overhovedet var den anmelderroste og svært prisoverdængede “Gomorra”, der tager sit afsæt i det virkelige livs italienske mafia. Nærmere bestemt udspillende i et ekstremt fattigt ghettokvarter i millionbyen Napoli. Hvad, der kvalificerer denne film til de mange superlativer og formidable anmærkninger, synes for denne anmelder dog svært at se.
Bedst er de stillestående og fintfølende lyriske passager, hvor lokalkvarterets indbyggere lader hånt om tingenes tilstand, lader tiden gå i stå for et øjeblik og danser til tidens – i vores øren smagløse – italienske pophits for at lukke omverdenens gru og rædsler ude. Men det er vitterligt for en stund. Øjeblikket senere er gaden fyldt med et inferno af skrigende mennesker, hvislende pistolkugler og endnu en blodsudgydelse. Kvarterets bander ligger i åben krig om kontrollen af distributionen af stofferne til de hungrende afhængige. En problematik, vi efterhånden ikke er ubekendt med herhjemme, om end voldsomheden nok stadig er af en lidt anden kaliber. Trods alt.
Alligevel er der nu noget uafrysteligt over dette sygdomsbetændte hverdagsbillede, når den aldrende skrædder Pasquale sætter liv og lemmer på spil ved at give forretningshemmeligheder til en konkurrerende tøjdesigner, mens den unge budbringer Totó tvinges til at udlevere en af dem, han holder af, og Don Ciro som mafiaens egentlige kasserer er lusen imellem de to negle. På sidelinjen lægger de to unge knøse Marco og Ciro sig for alvor ud med områdets høvdinge ved at prøve at tage over og sætte rav i gaden. Men de er ude, hvor de ikke kan bunde. Epokegørende er det dog ikke på nogen måder. Vi ved nemlig godt fra tidligere film om emnet, at man ikke skal lægge sig ud med mafiaen, hvis man har sit liv kært. En film som “City of God” er ikke irrelevant at nævne i denne sammenhæng. Den leverer dog varen med væsentligt mere nerve og energi.
“Gomorra” tager sig indbydende ud med et skarpt og kolerisk look. Der er ikke udtværinger, edge-enhancement eller digitale forstyrrelser, om end der er et enkeltstående udfald undervejs. Farvetemperaturen er i øvrigt konstant og kontrasten er også – trods enkelte udsving – en stabil faktor.
Lyden leveres i det italiensksprogede DTS-HD-lydspor, hvor dialogen er uden overstyringer, men heller ikke altid lige tydelig. Atmosfæren er detaljerig, og de mange distinkte effektlyde er medvirkende årsag til, at filmen stadig er en oplevelse. Også for høreorganerne.
Ekstramaterialet består af en trailer for filmen, en række fraklippede scener samt et længerevarende indslag fra det svenske akademi, hvor bogforlæggets forfatter Roberto Saviano og Salman Rushdie taler om ytringsfrihed. Krøllen på halen er en slags bag-om-kameraet-sekvens, der dog mere minder om en serie b-roll-optagelser uden den store fantasi i klipningen. Men et indtryk af filmoptagelserne efterlades da. Filmens genre taget i betragtning kunne denne del godt have haft mere at byde på.
Det italienske støvleland har både på film og i virkeligheden tilvejebragt en lang tradition for familiers forfølgelse af illegal gangstervirksomhed. “Gomorra” synes dog ikke at være det bedste, der er set i den henseende, og fornemmelsen er også, at filmen fortrinsvis får sin opmærksomhed i kølvandet på bogfatterens forholdsvist problematiserede liv efter afsløringen af en række bandemedlemmers navne og adresser. Matteo Garrones prisvinder viser i glimt ekvilibrisme. Men helstøbt er den bestemt ikke.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet