Den håndfaste Walt vækker hurtigt glade minder om “Dirty Harry” og Eastwoods navneløse cowboy, men som instruktør på filmen er der ikke desto mindre en ganske anderledes modenhed over ham, og hvad, der umiddelbart ligner en lige ud ad landevejen hævnfilm, viser sig også at have andre lag. Den kan på mange måder ses i forlængelse af film som “De nådesløse” og “Million Dollar Baby”, som ligeledes nægter at have et forsimplet syn på vold, og den demonstrerer, at han som instruktør muligvis er stærkest, når han fortæller ganske simple historier. Eastwood har bekendtgjort, at denne rolle bliver hans sidste foran kameraet, og selvom det er en bittersød afsked i betragtning af, hvor fremragende han er her, så kunne man dårligt have ønsket sig en bedre afrunding. Da filmen afsluttes med lyden af Eastwoods hæse sangstemme på titelnummeret, er det et bevægende øjeblik af mere end én årsag.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-ReignOverMe 15 år siden

Der har vi en anmelder der har styr på det!!

Giver filmen et fint 5-tal og anmeldelsen et 6-tal.
Jeg ved ikke hvad jeg skal finde på, at sige om filmen. Ville umiddelbart komme til at gentage anmelderen en hel del.

Men den får et sikkert 5-tal. Den er ikke spor tæt på 6 stjerner, fordi at den jo er en historie lige ud af landevejen, uden de helt store overraskelser. Fra starten ved man på forhånd at den ender med at han bliver blød om hjertet. Men man kan ikke undgå at elske filmen alligevel! Det er en utrolig værdig afslutning som skuespiller for Clint'en.

Med hensyn til skuespillet synes jeg at nabopigen Sue gør det rigtig godt. Drengen Thao er ikke særlig spændende, men jeg mener da bestemt ikke at han er forfærdelig. Han genere mig ikke på den måde! Og bandemedlemmerne spillede rollerne som de skulle. Det var fint at se en masse nye ansigter, det er ved at være sjældent man ser det på amerikanske film.

Gravatar

#12 squee 15 år siden

Den mest præcise udtalelse omkring filmen er nu stadigvæk den:

"Oh, my God, it’s finally happened: Someone made Hey You Kids Get Off My Lawn: The Movie."
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#13 The Flash 15 år siden

Fin film, rigtig godt spillet af Clint.

Filmen får os et sten sikkert 5 tal af mig
Gravatar

#14 Bummerten 15 år siden

Hvis man havde erstattet Nabodrengen, ville filmen være en helt perfekt.
Det er dog til at bære over med, så denne film vil blive husket som en lille perle for mig

Den var til 5/6, men pga nabodrengen må den gå med 4/6. Ærgreligt.
Gravatar

#15 elwood 15 år siden

Billede 1

Første movieshot fra Christoffer Nolans Remake af Dennis the Menace, hvor han ligesom med Batman prøver og gøre det hele lidt mere alvorligt.

Scenen viser George Wilsons Første møde med Dennis.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#16 lagoni 15 år siden

En god film, men uden Clinten i hovedrollen havde den ikke fungeret. Han er gennemført sej og utrolig troværdig, men udover hans 'coolness' (som der endda er lidt for meget fokus på) er der ikke meget andet.

Da hans søn og svigerdatter smides ud af hans hus på hans fødselsdag fordi de vil sende ham på plejehjem, virker det som et tegneserieøjeblik, hvor han gør sig klar til at puste et hus omkring. Jeg ville hellere ha' set ham smide dem ud end den der komiske 'nu går han amok og i kan tænke jer til resten!'. Ikke at jeg ikke kan tænke, men her var det alt for meget fokus på hvor sej Eastwood er.
Slutningen var god, men
virkede utroværdig. Hvis ingen ville sige noget til politiet om hvem der tæskede og (angiveligt) voldtog Sue, hvorfor tør de så vidne mod banden når de har dræbt Walt? Præsten siger også at Hmong-samfundet er kendt for ikke ikke at ville tale. Det var en bedre måde end at tage Thao med ud og skyde, men det virker som en stor risiko - de kunne gå fri for mordet og Thaos problemer og hævnlyst ville bare blive større.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#17 MouseMickey 15 år siden

#16

Første gang banden er i politiets søgelys er det jo fordi de har gjort nogle asiatere fortræd.
Men andengang har de dræbt en ubevæbnet og dekoreret amerikansk krigs veteran som har arbejdet for ford i over 50 år, altså en ægte amerikaner. Det er nok lidt svære at slippe afsted med.
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#18 lagoni 15 år siden

#17
Men der ligges jo netop vægt på at nu vil folk stå frem og vidne. Jeg kan se politiet nok gør lidt mere ud af et mord, men vidnerne kunne jo sagtens bare sige de ikke så noget (de sov med gode ørepropper, de var ikke hjemme, de så det først efter det var sket osv). Selv om sagens er åbenlys, så kunne de sikkert gå fri uden vidner.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#19 MouseMickey 15 år siden

#18
Ja men når politiet bekymre sig mere om mordet er det også nemmere for dem at vidne da de ikke behøver at frygte banden. Hvorimod at politiet måske ville have mindre interesse for en voldtægt af en asiatisk pige i et asiatisk kvarter og derfor ville vidnerne også stå en del svagere.

Samtidig havde Walt jo også opnået en status som manden der turde gå op mod banden. Når han er væk er der jo ingen til at beskytte dem. Med hensyn til Hmong-samfundet og at de ikke taler om det der sker indbyrdes, så er Walt jo netop ikke en del af Hmong-samfundet og derfor kan de vel godt vidne mod banden.

Men jeg synes ikke at filmen havde noget troværdigheds problem da man efter min mening ikke skal tage Gran Torino alt for seriøst :)
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#20 lagoni 15 år siden

#19
Jeg synes nu stadig det virker underligt de vil snakke, men kan godt følge dine argumenter. Jeg vil godt gå med til at sige filmen ikke er utroværdig, men mere karikeret. Den ligger op til et rimelig realistisk drama, men tager det bare lidt for langt ud som i et forsøg på at få det hele til at være åh-så-fint og få det til at passe på under to timer.
Men stadig, det er en rigtig god film med en fantastisk god Clint. Jeg er nok også bare lidt muggen fordi viceborgmesteren sad foran mig og grinte alt for højt og længe - jaja, den har da sjove elementer, men ligefrem af klappe i hænderne af grin? Godt at more sig, det skal bare være på mine præmisser! :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: