Gran Torino
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 12. okt 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
En af den amerikanske filmindustris stolte og tro sønner er Clint Eastwood, som igennem en menneskealder har udfyldt hårdkogte karaktertegninger i en bred vifte af film. Men den aldrende skuespiller har faktisk også løbende bidraget med instruktioner af en lang række film med egne medvirkender, hvoraf de nyere generationer nok først og fremmest husker “Mystic River” og “Million Dollar Baby”. Seneste skud på den stamme er den meget jævne “Gran Torino”, der bestemt ikke er hans bedste og da også rejser spørgsmålet, om Clint’en er ved at indstille sig på pensionsalderen.
Det har gjort Walt til en bitter mand. Han er træt af livet, fordømmende, forudindtaget og racistisk. Men da hans nye naboer utilsigtet involverer ham i en familiefejde, hvori han kommer til at agere redningsmand, sætter det gang i en emotionel udvikling i den gamle og stokkonservative krigsveteran. I “Gran Torino” tumler Eastwood med de helt store følelsesperspektiver, og han rækker således både ud efter næstekærlighed, medmenneskelighed, moral, etik, racisme og religion. Af samme grund er nærværende film bestemt ikke uinteressant, men med det sagt er dette imidlertid heller ikke at indregne som nogen fuldendt film. Slet, slet ikke.
Og den får et mere nuanceret billede, da han får afløb for sine indestængte følelser i et hastigt opbyggeligt frændskab med naboens svækling af en knægt i den generte og tøsede Thao, der hurtigt får tilnavnet ‘Tåben’. Walt udvikler et beskyttergen, særligt da Thaos kriminelle fætter og bandemedlem gentagne gange forulemper Thao og hans familie. Heri ligger filmens absolutte styrke og svaghed. Styrke for den måde, historien her er konstrueret på, og måden handlingen udvikler sig på, men også svaghed, fordi de svingende skuespilpræstationer og hullede karakteropbygninger her for alvor afsløres.
“Gran Torino” præsenteres i et jævnt udseende anamorphic widescreen 2.40:1-format, som ikke imponerer. Der er undervejs tilfælde af både edge-enhancement og digitale forstyrrelser, mens udtværinger ikke forekommer. Det let desaturerede udtryk præges desuden af udsving i kontrasten, om end farvetemperaturen ligger på et stabilt leje.
Bedre er det engelsksprogede Dolby Digital 5.1-lydspor, hvor dialogen først og fremmest er tydelig og uden overstyringer. Den del suppleres af en detaljerig og velproportioneret atmosfære, flere distinkte effektlyde samt den yderst velvalgte underlægningsmusik underneden.
Det begrænsede ekstramateriale trakterer med den knap ti minutter lange “Manning the Wheel”, hvor bilen Gran Torino’ens rolle i filmen berøres igennem interviews og klip fra “Gran Torino”. Eneste supplement dertil er et endnu kortere indslag fra et amerikansk biltræf, hvor bilen – denne gang i en generel kontekst – og dennes rolle for den respektive ejer diskuteres. Med en spilletid på under et kvarter er det med andre ord ikke ekstramaterialet, man bør investere i udgivelsen for.
Det store spørgsmål er, om Clint Eastwood qua sin tiltagende alder er blevet for gammel til at være med, hvor det gælder? Umiddelbart må svaret være et usikkert nej til den udmelding. Ganske vist er “Gran Torino” langt fra det bedste, der er set fra den legendariske instruktør og skuespillers rynkede hånd, men alligevel viser han i fragmenter, hvorfra han har opnået sin særstatus. Når vi ved, hvad han i virkeligheden kan, så skuffer det ikke desto mindre at se hans håndværk så sløset ført ud i livet, som det her er tilfældet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet