I biografen var “Gravity” en fuldkommen overrumplende oplevelse – særligt hvis man var så heldig at fange den i en biograf med et Dolby Atmos-anlæg, hvor lydeffekterne, replikkerne og musikken leveres af talløse højtalere overalt i salen. Naturligvis kan hjemmebiografen (endnu ikke) levere et sansebombardement af samme kaliber, men både filmens bedårende billedside og lamslående lydside har også en enorm pondus i stuen. Ovenpå filmens biografpremiere spekulerede mange over, om æstetikken spillede så stor en rolle i “Gravity”, at de levende billeder ville miste deres appeal på tv. Ganske vist har jeg formentlig en større fladskærm end gennemsnittet, men mit gensyn gjorde mig bestemt ikke mindre forgabt i filmen. Jeg har nu også altid følt, at alle de visuelle og auditive lækkerier var et skønt supplement til et i forvejen bomstærkt karakterdrama – og ikke omvendt.

“Gravity” bør være fast inventar i enhver respektabel filmsamling. Ikke blot fordi filmen er en genistreg i sig selv, men også fordi denne 3D-udgivelse er mere eller mindre perfekt fra A til Z. Hvis du nogensinde har overvejet at investere i en 3D-projektor eller –fladskærm, så bør dette være udgivelsen, der får dig til at træffe den endelige beslutning og opgradere din hjemmebiograf. Dybden i billedet er direkte forbløffende og gør en allerede gribende film endnu mere dragende. Jeg har haft cirka 1200 Blu-rays i afspilleren, og lydsporet på denne skive er et af de allerbedste, jeg nogensinde har lagt øre til. Samtidig er her adskillige timers dybdeborende, underholdende ekstramateriale, der gransker filmens spændende skabelsesberetning. Et must på linje med oxygen.

Se også: Filmz TV møder “Gravity”-instruktør og Sandra Bullock!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Fredag 10 år siden

Må altså sige Ispep at det er helt vildt, at første syn i BIF gjorde dig vild og du fandt alt perfekt, begavet osv og andet syn lige så, men et enkelt 2D syn på en download kan ændre alt det??? Det er alligevel vildt nok:-) Vi er dog ikke voldsomt uenige, da disse kritikpunkter var min grund til ikke at smide 10/10 efter den:-P
Gravatar

#22 BN 10 år siden

kamikazedk (19) skrev:
Nu gik spørgsmålet vel også på typen af film, og ikke om præstationerne i dårlige og middelmådige film? Du kan vel også godt se det gode i skuespilpræstationer der ikke leveres i film der hovedsageligt er cgi-skabte?:)


Jeg kan se, at jeg udtrykt mig tvetydigt eller upræcist. Det beklager jeg.

Med "min type film" mente jeg slet og ret: Film, som JEG kan lide. Jeg sigtede ikke til GENREN. Men det er klart, at det kunne forstås sådan.

Det, jeg mente, var, at 'Gravity' er "lige mig" med sin historie, sit præmis, sin billedside, sin musik, sit skuespil og sin generelle stemning.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#23 Ispep 10 år siden

#21

Det siger også en del om filmen og hvad for nogle rammer den sætter for en. Når de optimale rammer ikke er muligt at opfylde, så flyttes fokus på andre ting. Gravity er tænkt som en storskærms rutsjebanetur med optimale tekniske forhold. Det kan jeg ikke levere derhjemme!
Gravatar

#24 Kyllingebenet 10 år siden

Gravity er også min type film og jeg åd den råt... i 2D!

Glæder mig til et gensyn i 3D, når min ps4 engang kommer til at understøtte denne mulighed.
Mental striptease..
Gravatar

#25 Gasivodo 10 år siden

4!

af 6
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#26 Gasivodo 10 år siden

Beklager endnu et indlæg...

Jeg var så heldig, at jeg så Apollo 13 (1995) i Imperial!? Yup! ..stort for en Teen-jyde dengang;-) Den var i 2D! - til de yngre;-)

Min åbenbare fejl er, til dags dato, at jeg stadig var mere nervøs for dem på '13* - end jeg nogensinde var for frk.Bullock, på trods af 3 dimensioner.

YAY! for mere rum sjov!
men Sandras genvordigheder kunne lige så vel have været nede på den gode gamle jord.


*og kunne man sin historie, kendte man til enden.
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#27 Nagash 10 år siden

Virkelig god anmeldelse. Den rammer plet.
Men please stop med at kalde Gravity en scifi-film. Film bliver ikke automatisk til scifi, når der benyttes teknoligi, heller ikke selvom det er i rummet. Det er vel ikke scifi, før der benyttes teknologier, som ikke findes (endnu)?
Det har netop været en kæmpe fejl overhovedet at promovere filmen som scifi, for det har netop fået folk til, at få falske forventninger til den.
Kender selv en håndfuld venner, som brokkede sig højlydt på FB over den og kaldte den årets scifi-skuffelse. De har netop på grund af scifi-stemplet, forventet en masse tju-bang, som ikke blev indfriet.
Gravatar

#28 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#27 Tror, der er mange meninger om, hvor smalt/bredt man skal definere sci-fi. Fra wiki:

Definition

Science fiction is largely based on writing rationally about alternative possible worlds or futures.[2] It is similar to, but differs from fantasy in that, within the context of the story, its imaginary elements are largely possible within scientifically established or scientifically postulated physical laws (though some elements in a story might still be pure imaginative speculation).
The settings for science fiction are often contrary to those of consensus reality, but most science fiction relies on a considerable degree of suspension of disbelief, which is facilitated in the reader's mind by potential scientific explanations or solutions to various fictional elements. Science fiction elements include:
A time setting in the future, in alternative timelines, or in a historical past that contradicts known facts of history or the archaeological record.
A spatial setting or scenes in outer space (e.g. spaceflight), on other worlds, or on subterranean earth.[3]
Characters that include aliens, mutants, androids, or humanoid robots and other types of characters arising from a future human evolution.
Futuristic or plausible technology such as ray guns, teleportation machines, and humanoid computers.[4]
Scientific principles that are new or that contradict accepted physical laws, for example time travel, wormholes, or faster-than-light travel or communication .
New and different political or social systems, e.g. dystopian, post-scarcity, or post-apocalyptic.[5]
Paranormal abilities such as mind control, telepathy, telekinesis, and teleportation.
Other universes or dimensions and travel between them.
Gravatar

#29 Nagash 10 år siden

Du fremhæver det selv. Kredsløb om jorden er ikke "outer space". Der er desuden ingen kampe, andre verdener eller andre dimentioner/alternative tidslinjer. Det er plain astronuatarbejde på en rumteleskop. Brug af morderne teknoligi er ikke scifi. Om så det er på jorden eller i kredsløb om den.
En film omhandlende LHC hos CERN er jo heller ikke scifi, selv om det er morderne teknologi, som ikke er tilgængelig for menigmand.

Synes da sådan set, at alt der nævnes i dit citat, modsiger at Gravity skulle være science fiction? :-)
Gravatar

#30 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#29 vil nu nok mene, at der er både spatial setting og spaceflight i filmen. Dermed ikke sagt, at den def. er sand eller endelig.

Skriv ny kommentar: