I biografen var “Gravity” en fuldkommen overrumplende oplevelse – særligt hvis man var så heldig at fange den i en biograf med et Dolby Atmos-anlæg, hvor lydeffekterne, replikkerne og musikken leveres af talløse højtalere overalt i salen. Naturligvis kan hjemmebiografen (endnu ikke) levere et sansebombardement af samme kaliber, men både filmens bedårende billedside og lamslående lydside har også en enorm pondus i stuen. Ovenpå filmens biografpremiere spekulerede mange over, om æstetikken spillede så stor en rolle i “Gravity”, at de levende billeder ville miste deres appeal på tv. Ganske vist har jeg formentlig en større fladskærm end gennemsnittet, men mit gensyn gjorde mig bestemt ikke mindre forgabt i filmen. Jeg har nu også altid følt, at alle de visuelle og auditive lækkerier var et skønt supplement til et i forvejen bomstærkt karakterdrama – og ikke omvendt.

“Gravity” bør være fast inventar i enhver respektabel filmsamling. Ikke blot fordi filmen er en genistreg i sig selv, men også fordi denne 3D-udgivelse er mere eller mindre perfekt fra A til Z. Hvis du nogensinde har overvejet at investere i en 3D-projektor eller –fladskærm, så bør dette være udgivelsen, der får dig til at træffe den endelige beslutning og opgradere din hjemmebiograf. Dybden i billedet er direkte forbløffende og gør en allerede gribende film endnu mere dragende. Jeg har haft cirka 1200 Blu-rays i afspilleren, og lydsporet på denne skive er et af de allerbedste, jeg nogensinde har lagt øre til. Samtidig er her adskillige timers dybdeborende, underholdende ekstramateriale, der gransker filmens spændende skabelsesberetning. Et must på linje med oxygen.

Se også: Filmz TV møder “Gravity”-instruktør og Sandra Bullock!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 BN 10 år siden

Ispep (10) skrev:
Så er jeg nysgerrig. Har du set de øvrige nominerede præstationer?


Nej, ikke endnu. Men 'Gravity' er også MIN type film (har givet den topkarakter), og når Bullocks skuespilpræstation er så suveræn som den er, så er jeg også ret sikker på, at hun forbliver min favorit.

Derfor tror jeg ikke på de andre nominerede, d.v.s. tror ikke på, at disse skuespillerinders præstationer vil ændre min mening herom, selvom de sikkert godt kan være gode. ... Hvem af de fem var DIN favorit?

Men bortset fra det, så var min udtalelse sat i forhold til 'The Blind Side', hvor hun da bestemt ikke leverede en præstation, der var ligeså god eller bemærkelsesvis som den i 'Gravity'.

Ispep (10) skrev:
Jeg synes dog den forsøger at etablere et karakterdrama/dilemma.


Jo, men ikke et dybt et af slagsen. Det er altsammen meget enkelt, elementært og menneskeligt i 'Gravity'.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#12 Ispep 10 år siden

BN (11) skrev:
Derfor tror jeg ikke på de andre nominerede, d.v.s. tror ikke på, at disse skuespillerinders præstationer vil ændre min mening herom.


Så fordi Gravity er din type film (det er vel et drama også?) så formoder du Bullock leverede den bedste præstation? Lyder lidt mærkeligt i mine ører. Jeg kan godt adskille den slags og vurdere, hvem jeg rent faktisk mener fortjener prisen mere uagtet genrer.

Enig mht. The Blind Side. Eller, hun gjorde det fint nok, men filmen stank.


BN (11) skrev:
, men ikke et dybt et af slagsen


Næh...
Gravatar

#13 the_paki_don 10 år siden

Jeg har set 3 af de 5 kvindelige nominerede: Cate Blanchett, Amy Adams og Sandra Bullock.

Så snart jeg så Blue Jasmine (som den første af de tre), så var jeg ret sikker på, at hun ville blive nomineret og hvad jeg havde læst mig til ift. de andre film, jeg ikke fik set, så var jeg overbevist om, at Akademiet ville vælge Blanchett.

Hun var også min favorit af de tre, jeg fik set.
Gravatar

#14 Collins 10 år siden

5/6.

Eneste minus er Sandra Bullock som jeg ikke finder specielt troværdig i rollen.
Every passing minute is another chance to turn it all around.
Gravatar

#15 MMB 10 år siden

the_paki_don (13) skrev:
Jeg har set 3 af de 5 kvindelige nominerede: Cate Blanchett, Amy Adams og Sandra Bullock.

Så snart jeg så Blue Jasmine (som den første af de tre), så var jeg ret sikker på, at hun ville blive nomineret og hvad jeg havde læst mig til ift. de andre film, jeg ikke fik set, så var jeg overbevist om, at Akademiet ville vælge Blanchett.

Hun var også min favorit af de tre, jeg fik set.


Amen! Jeg har set dem alle fem, og jeg rangerer dem ca. således:

1) Cate Blanchett - Fantastisk kompleks portrættering af en kvinde på grådens rand.
2) Meryl Streep
3) Judi Dench
4) Sandra Bullock
5) Amy Adams
Gravatar

#16 BN 10 år siden

Ispep (12) skrev:
Så fordi Gravity er din type film (det er vel et drama også?) så formoder du Bullock leverede den bedste præstation? Lyder lidt mærkeligt i mine ører.


Virkelig? For mig hører det da sammen. Nu jeg tænker over det, så er jeg aldrig stødt på en ovenud fantastisk skuespilpræstation, som jeg beundrer, men som leveres i en film, jeg finder enten dårlig eller middelmådig eller blot mindre interessant i forhold til andre film.

Jo, selvfølgelig HAR jeg set godt og solidt skuespil i dårlige eller middelmådige film, men ikke ovenud fantastisk eller exceptionel skuespil. Sidstnævnte er altid forekommet i film, jeg som helhed er meget glad og begejstret for. ... Og nej, dermed siger jeg ikke, at alle mine favoritfilm kun indeholder fantastiske skuespilpræstationer. En del af dem er blot gode, ja, de fungerer som de skal ... og så er det måske andre ting, der gør filmene som helhed til noget særligt.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#17 Twister 10 år siden

Ispep (2) skrev:
Den holdt desværre ikke helt i 2D for mig. Stadig overrumplende visuelt, som denne film primært vil huskes for - men når 2D giver ikke helt den samme sug-i-maven oplevelse som 3D. Filmen har derfor ikke meget at falde tilbage på. Karakterdramaet er nu ikke vanvittigt spændende til at holde filmen alene kørende. Men hatten af for en teknisk bedrift og spænding, det er sgu i orden.

5/6


har lige købt BD-udgivelsen (2D udgaven). Håber på at filmen stadig er en stor og flot oplevelse på trods af fraværet af 3D. Har en 3D-BD-afspiller men ikke et tv, der kan afspille 3D-film, så valgte at investere i den "normalle" BD-version. Når jeg har råd til et godt 3D-tv, er jeg nok alligevel i en position, hvor jeg kan købe 3D-udgivelsen af Gravity uden de store økonomiske kvaler.

Jeg var en af dem, der var ved at få blæst ørerne af under Imperial visningen af Gravity, så jeg håber at reduceringen af lyden på eget tv, rent faktisk gør, at jeg kan give mig mere hen til filmen.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#18 Twister 10 år siden

Ispep (8) skrev:
Der skal dog mere til i min bog. Tror hun skal være glad for nomineringen alene.


Efter min mening når Bullocks præstation i Gravity ikke Blanchetts præstation i Blue Jasmine til sokkeholderne. Men det er mere et testamente til Blachetts præstation idet Bullock gør det udmærket i Gravity omend hendes dialog hen imod slutningen blev for sentimental til min smag.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#19 Lawman. 10 år siden

BN (16) skrev:
Virkelig? For mig hører det da sammen. Nu jeg tænker over det, så er jeg aldrig stødt på en ovenud fantastisk skuespilpræstation, som jeg beundrer, men som leveres i en film, jeg finder enten dårlig eller middelmådig eller blot mindre interessant i forhold til andre film.

Jo, selvfølgelig HAR jeg set godt og solidt skuespil i dårlige eller middelmådige film, men ikke ovenud fantastisk eller exceptionel skuespil. Sidstnævnte er altid forekommet i film, jeg som helhed er meget glad og begejstret for. ... Og nej, dermed siger jeg ikke, at alle mine favoritfilm kun indeholder fantastiske skuespilpræstationer. En del af dem er blot gode, ja, de fungerer som de skal ... og så er det måske andre ting, der gør filmene som helhed til noget særligt.


Nu gik spørgsmålet vel også på typen af film, og ikke om præstationerne i dårlige og middelmådige film? Du kan vel også godt se det gode i skuespilpræstationer der ikke leveres i film der hovedsageligt er cgi-skabte?:)

Jeg mener i øvrigt at Blanchetts Oscar er helt fortjent, hun spiller røven ud af bukserne!
Gravatar

#20 Ispep 10 år siden

#16

Tror du misforstod mig en smule. Læs #19. Pointen er også, at du burde se de øvrige præstationer for at have et kvalificeret bud på "den bedste".

Twister (18) skrev:
Efter min mening når Bullocks præstation i Gravity ikke Blanchetts præstation i Blue Jasmine til sokkeholderne.


Jeg har også lige set Blue Jasmine og selvom jeg ikke er den største Woody Allen tilhænger, så er hun godt nok eminent. Det var Amy Adams også!

Men held og lykke med Gravity i 2D.

Skriv ny kommentar: