“Green Zone” er en action-thriller, der lever af sit høje tempo i en hektisk realistisk stil. Den hæsblæsende action arbejder dog noget alene i bestræbelsen på at underholde tilskueren, for plottet har svært ved at mobilisere den nødvendige spænding, og den påståede kritiske vinkel på Irak-krigen fortoner sig i endimensionelle skurke langt fra dem, der egentligt burde stå til ansvar.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 BN 14 år siden

Så fik jeg set filmen, og den var bedre end jeg havde regnet med, uden at være på højde med de to seneste "Bourne"-film.

Jeg nød at blive kastet ind i den realistiske, ægte og enormt intense stemning, som Paul Greengrass er en uovertruffen mester i skabe, når han fortæller en historie. Matt Damon spiller en anden type "helt" denne gang; en mere almindelig person. Og historien i 'Green Zone' er også mere almindelig eller virkelighedsnær, men bestemt meget spændende og actionfyldt.

Jeg kan slet ikke følge filmz's anmelder i, at "de gode og onde" skulle være "alt for skarpt optegnede og forudsigelige" eller "endimensionelle". Det at en film som 'Green Zone' viser, at der i forbindelse med en konflikt er mange forskellige interesser på spil, og at ikke alle har samme interesser og intentioner som "helten", gør ikke "skurkene" endimensionelle - det gør dem bare menneskelige og gør filmen realistisk. Og problemstillingen omkring den irakiske general er ikke sort/hvid, men kompleks, eftersom
ikke engang vores "helt" Roy Miller ved helt nøjagtigt, hvad der bør ske med eller gøres i forhold til generalen. Efter at have kæmpet hårdt for at tage generalen til fange og at have søgt at forhindre sine landsmænd i at dræbe denne, accepterer han ret hurtigt den irakiske oversætters grund til at likvidere generalen lige for øjnene af ham. Han accepterer med andre ord det, som "skurkene" hele tiden har forsøgt at gøre.
Ingen af de amerikanere, der skildres i filmen, handler af et ondt motiv - de gør alle det, som de mener er det bedste for for såvel amerikanerne som det irakiske folk.

Synsvinklen får naturligvis visse personer til at fremstå som usympatiske, men ikke på samme måde som man ser i den gængse action-films forsimplede plot. Der er ikke på nogen som helst måde tale om karikerede skurke. Og Matt Damon og Greg Kinnear's karakterer har samme fjende; deres uenighed/konflikt drejer sig om måden at håndtere fjenden på, samt
begrundelsen for selve krigen mod Irak. Dertil kommer, at de plotklichéer, som jeg - bl.a. på grund af filmz's anmeldelse - havde forventet i forbindelse med Jason Isaacs' tilstedeværelse som håndlanger for overskurken, udeblev fuldstændigt.


Det er ikke en film med sort/hvide problemstillinger og nemme løsninger. Næh, man går ud af biografen med en følelse af at set en film, der på glimrende vis reflekterer den komplicerede virkelighed.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#22 filmz-ab 14 år siden

#21

Så er jeg lidt mere tryg :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#23 BN 14 år siden

a@babo (22) skrev:
#21

Så er jeg lidt mere tryg :-)


Jeg er spændt på at høre din egen vurdering til sin tid. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#24 filmz-ab 14 år siden

23

Den skal du nok få, mester :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#25 BN 14 år siden

a@babo (24) skrev:
23

Den skal du nok få, mester :-)


Takker. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#26 Batsy 14 år siden

Syndes Grenn zone er fin film, godt nok ikke det bedste Grengrass og Damon har gjort men klart 4 ud af 6 stjerner.

Fin Historie 1 stjerne
godt skuespil 1 stjerne
stemmningsfuld musik 1 stjerne
Godt skruet sammen i action scenerne 1 stjerne

men kamearat vinklerne var sku lidt forvirende i starten af filmen og andre steder
Filmen var måske lidt for kold og tung der var ikke så meget humor især i den her film kunne jeg bruge lidt humor der var meget for steder i filmen man kun trække på smile båndet

Kunne have været bedere (=
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#27 filmz-ab 14 år siden

Udadtil er Green Zone en typisk Greengrass film. Det er en politisk spændings thriller, med shaky kamera og en stamspiller på holdopstillingen, Mat Damon. Desværre er der ikke meget at hente, hvis man kigger indad. Substansen udebliver til fordel for en masse aktioner i Iraks støvede gader, men aktionerne er så forudsigelige og frembringer absolut intet nyt på banen, i en historie, der i forvejen er forslidt. Filmen er i samme liga som den middelmådige Body Of Lies, hvor man tager en relevant konflikt op, men der kommer sjældent en god film ud af anstrengelserne. Damons karakter mangler ligeledes en bedre behandling, hvor flere spørgsmål omkring karakteren forbliver ubesvaret. Jeg er ellers en stor Greengrass tilhænger, men denne her er nok hans mest overfladiske film.

Plusserne går mere til den tekniske afdeling, og her står billede og lyd skarpt. Det er tilmed en stærk fotograferet film, med en skræmmende autentisk feeling, hvor man virkelig føler man befinder sig i Irak og i krigszonen. Filmen er da også en godkendt underholdning, men føles desværre ikke ligeså medrivende og spektakulær som Bourne filmene, da Green Zone ikke kan matche Bourne filmene på action fronten. Når summen bliver lagt sammen, så ender jeg på 3 stjerner, og det er selvfølgelig uacceptabelt for en instruktør som Greengrass. Bedre held næste gang, makker
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#28 BN 14 år siden

a@babo (27) skrev:
Filmen er da også en godkendt underholdning, men føles desværre ikke ligeså medrivende og spektakulær som Bourne filmene


Så sandt som det er sagt.

'Green Zone' er i mine øjne en utrolig intens filmisk oplevelse, mens den står på (omend mest pga. Greengrass-stilen). Men her bagefter, ja, nogle uger senere er jeg lidt ligeglad, ikke med filmen, men med dens konflikt og dens personer. "Eftersmagen" er ganske enkelt langt mere overfladisk og betydeligt mindre positivt end i tilfældet med Bourne-filmene.

Jeg vil helt sikkert have 'Green Zone' på dvd, men det er mere pga. Greengrass' realistiske stil, Matt Damon's skuespil og filmens intense atmosfære end det er pga. plottet og personerne.

Jeg giver den 4/6.

P.S. Mine betragtninger i #21 er dog stadig dækkende for min oplevelse af filmen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#29 filmz-ab 14 år siden

#28

hehe - jeg var desværre alt for skuffet til at eje den. Men du har ret i, at den virkelig føles autentisk pga. stilen, men blev desværre også rodet, især til slut, hvor filmen foregår for det meste i mørke, og når man oveni "shaker den meget" som Greengrass, ja så blev det faktisk temmelig trættende, selv for mig. Det fungerede perfekt i hans andre film, men som om det koger en smule over her til slut. Jeg må gense Bourne og trøste mig, men håber da han gør det bedre næste gang, for han kan mere Greengrass.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#30 BN 14 år siden

a@babo (29) skrev:
desværre også rodet, især til slut, hvor filmen foregår for det meste i mørke, og når man oveni "shaker den meget" som Greengrass, ja så blev det faktisk temmelig trættende, selv for mig.


Okay. Jeg nød det nu. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: