Filmen er instrueret af Daniel Barber, der her debuterer som spillefilminstruktør og bringer en distinkt visuel stil til filmen. Vi åbner med en svimmelhedsvækkende sekvens, hvori en horribel forbrydelse filmes med et håndholdt kamera. Derefter bliver tempoet roligere, mens filmens kunstfærdige farveskala næsten vækker minder om Kieslowskis sene film. Beretningens stærkeste scene, der udspiller sig i et drivhus, føles næsten som en ren nedstigning i helvede, og det er imponerende at se, hvor effektivt Barber opbygger anspændtheden.
Filmens sidste akt er mere konventionelt, end man kunne have håbet på, og lever ikke helt op til, hvad vi har set inden da, men alligevel imponerer filmen med sin overbevisende miljøskildring og sit stærke skuespil. Det hele står og falder dog med Michael Caine. Med en mindre overbevisende skuespiller i hovedrollen havde filmen blot været endnu en i rækken af anonyme selvtægtsfilm. I stedet skaber den nu et stærkt portræt af en mand, vi ikke blot holder med – men også af.
#1 BN 14 år siden
Jeg glæder mig til at se filmen og har her forud for biografturen kun én eneste indvending, nemlig at du bør skære ned på antal af d'er i "dødende" (= "døende"). ;-)
#2 The Insider 14 år siden
#3 Tommy Kristensen 14 år siden
#4 filmz-Bruce 14 år siden
Benway du har helt ret mht. scenen i drivhuset. Det er virkelig en ond atmosfære, ikke mindst pga. skuespilleren Sean Harris, som er endnu mere modbydelig i Red Riding trilogien!
Bedste selvtægtsfilm af "de tre" nyere af slagsen jeg har set.
#5 BN 14 år siden
Hør her, "min dårlige samvittighed", du må ikke sådan prikke til mig hele tiden, for så ender jeg bare med at følge dig.
;-)
#6 misuma 14 år siden
Fremragende film...instruktion, klipning, tung og mørk stemning og gode præstationer.
#7 filmz-Sichlau 14 år siden
#8 gi-jones 14 år siden
#9 Eva B 14 år siden
#10 elwood 14 år siden
Carl Fredriksen går amok 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"