Med denne fjerde Harry Potter film tilfører Mike Newell handlingen en væsentlig mere alvorlig tone – Hogwarts er ikke for børn længere. Faktisk bør filmens aldersgrænse på 11 år tages meget alvorligt, da filmen er absolut uegnet til det yngste publikum. Særligt den sidste del af historien, hvor Harrys nemesis Voldemort træder ind på scenen i Ralph Fiennes’ forvredne skikkelse, er en hårrejsende oplevelse.

Gennem filmen præsenteres vi for adskillelige imponerende syn og fantastiske effekter, og der er mere end rigeligt at blive betaget af. Der er ægte magi på spil her – og hvem elsker ikke det?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-2pac-54 18 år siden

den skal jeg bare se
Gravatar

#32 mini_jette 18 år siden

#30...
Hørt...
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#33 filmz-zanoan 18 år siden

Emma Watson var om muligt; endnu mere charmerende.

Som selvstændig film var den rigtig god. Som filmatisering af bogen var den okay/acceptabel.

#34 zurg 18 år siden

#30 rigtig nok. Men tænker også at publikum har fulgt filmens næste skridt og måske drejet henbliket over mod teenager alderen, så ”aldersgrænsen” følger vores unge hovedpersoner :)
Gravatar

#35 filmz-melian 18 år siden

Synes klart den råxede.
Den tillod sig at antage at man havde gidet se de tre andre film først, og derfor har opbygget en baggrundsviden om universet. Det er selvfølgelig et sats, men jeg synes det gav pissemeget pote!

De klarer virkelig flot at gøre filmene grummere og grummere (Nøj jeg glæder mig til 'sø-scenen' i The Half Blood Prince!) det er klart at mærke at jo ældre karaktererne bliver jo mere får man at se at troldmandsverdenen ikke er det rene skæg og ballade!

Et yndlingsøjeblik var Durmstrangfolkenes entré i storsalen. Goddamn en stemningslægger!
If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is : infinite.
....
But why is the rum gone?!
Gravatar

#36 filmz-melian 18 år siden

Synes klart den råxede.
Den tillod sig at antage at man havde gidet se de tre andre film først, og derfor har opbygget en baggrundsviden om universet. Det er selvfølgelig et sats, men jeg synes det gav pissemeget pote!

De klarer virkelig flot at gøre filmene grummere og grummere (Nøj jeg glæder mig til 'sø-scenen' i The Half Blood Prince!) det er klart at mærke at jo ældre karaktererne bliver jo mere får man at se at troldmandsverdenen ikke er det rene skæg og ballade!

Et yndlingsøjeblik var Durmstrangfolkenes entré i storsalen. Goddamn en stemningslægger!

Hvad angår Ron er han jo hele HP-seriens sande helt, det må I jo forstå! ;-P Ihvertfald synes jeg at den unge Rupert Grint er klart det største talent af de tre (uden at der i øvrigt skal skrives noget grimt om de to andre).
If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is : infinite.
....
But why is the rum gone?!
Gravatar

#37 filmz-pandora 18 år siden

Efter min mening er det absolut den bedste af de fire film, og jeg er meget enig med filmz.-anmeldelsen generelt. En helstøbt og meget underholdende filmoplevelse.

Det imponerer mig lidt, hvordan det er lykkedes at få handlingen til at hænge sammen, når man har skåret så mange plotelementer ud i forhold til bogen, som man har. Men forklaringen er vel, at man lige præcis har fundet de steder, hvor der kunne slankes og skæres til benet uden at cutte i selve skelettet - imponerende, og i mine øjne et bedre arbejde på lige præcis dette område end Fran Walsh og Philippa Boyens gjorde i LOTR-manus'et, uden yderligere sammenligning i øvrigt.

Der var mange ting, jeg først kom i tanke om manglede et par timer efter, at jeg havde forladt biografen, og det siger en del om, at jeg har ladet sig gribe så grundigt af filmens præmisser, at det undervejs har overskygget min hukommelse omkring bogens eksakte handlingselementer. Det eneste sted, hvor jeg synes at nedskæringen er et problem er:
Barty Crouch Junior bliver ikke 'suget' af en Dementor tilsidst som i bogen, og hele krisen omkring at magi-ministeriet dækker over hændelsen, er kogt ned til at ministeren vil ha' Cedricks lig væk, plus at Dumbledore sir' at ministeriet ikke vil ha' at eleverne får den rigtige historie. Egentlig okay i filmens rammer.
Men at Crouch Junior bare overlever, gir' ik så meget mening - hvad sker der så med hans viden? Hvad er konsekvenserne? - Plus som min bio-ledsager sagde, da filmen var slut: "Hvorfor fortæller Harry ikke bare, at Lucius Malfoy er en Death Eater?" - ja, i bogen gør han, men blir' ikke troet fordi han officielt lyver..men i filmen...tja? Da denne coverup-konflikt er hele kernen i næste bog, ku' vi godt rende ind i problemer med filmen om Harry og Fønixordenen...
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#38 Hasselguff 18 år siden

En rigtig underholdende film, der ganske vist snubler i starten, men finder en god rytme efter at trekampen for alvor går i gang. Den er ikke voldsomt elegant fortalt, men når den fungerer, fungerer den for mine penge overordentligt godt, og Potter-mytologien nærmer sig på film efterhånden samme følelsesmæssige troværdighed og tyngde som Jacksons "Ringenes Herre".
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#39 filmz-zanoan 18 år siden

Umiddelbart er jeg enig i slutningen - der kunne gøre være lidt flere afgørende elementer. Jeg havde forestillet mig lidt Profettidende som blev censureret, noget rumsteren med Fudge. Dumbledore FIK dog nævnt omkring Voldemorts tilbagekomst foran skolen. Harry kunne nemt have sagt at L. Malfoy var en Death Eater - men som de fleste der har læst 5'eren nok ved omhandler det nu i langt højere grad Harry (og OotP) mod resten af omverdenen - hvor Harry officielt må stå til kende som en kæmpemæssig løgner, der kun ønsker opmærksomhed. Så alt dette kunne de vel have sparet væk til næste bog, selvom en slags appetiser på hvad der venter ville være i orden.

Jeg er en smule skuffet over Gambons manuskript generelt, ikke så meget skuespilleren, men mere den måde de har valgt at Dumbledore skal opføre sig på. Han er slet ikke så smilende og "lallende-overlegen" som i bøgerne, hvilket er lidt en skam. Det KAN have noget at gøre med Gambon, men jeg vil ikke være så hurtig og bare skyde skylden på ham - måske udfører han bare hvad han fik at vide. Dumbledore var okay i 1+2.

#40 filmz-zanoan 18 år siden

Og til vedkommende som pev en del over, at Harry og resten ikke lavede andet end at tude over Diggory. En portion empati/sympati ville nok hjælpe på forståelsen :)

Personligt vil jeg mene, at det var en meget stærk og rørende scene. Da jeg så filmen sad der en masse 12-13-årige ved siden af mig, og de så chokerede ud og en del mere fænget af hændelsen end min kammerat og jeg.

Skriv ny kommentar: